• Adala

    Hur fylla i Försäkran gravidpening?

    Hej! Behöver lite hjälp med ifyllnad av "Försäkran: Graviditetspenning".
    Jag har som plan att under första veckorna jobba 50 h, utspritt på 5 nattpass á 10 h.
    Under punkt 3 ska man ju fylla i vilka datum och i vilken omfattning man jobbat, då antar jag att ni menar procent.
    Kan jag istället skriva hur många timmar jag gör vissa datum? Så räknar ni ut procentgraden?

  • Svar på tråden Hur fylla i Försäkran gravidpening?
  • Försäkringskassan

    Hej!


     


    Det räcker tyvärr inte att du bara skriver hur många timmar du har arbetat. Det efterfrågas procent då det bara är du som vet hur många timmar dina pass är och vilken del av dem du avstår. De omfattningarna som finns är en hel, tre fjärdedels, halv eller en fjärdedels graviditetspenning. Är alla dina pass 10 timmar så räknar du ut omfattning på det.


     


    Hälsningar


    My, handläggare

  • Adala
    Försäkringskassan skrev 2015-03-13 12:03:08 följande:

    Hej!


     


    Det räcker tyvärr inte att du bara skriver hur många timmar du har arbetat. Det efterfrågas procent då det bara är du som vet hur många timmar dina pass är och vilken del av dem du avstår. De omfattningarna som finns är en hel, tre fjärdedels, halv eller en fjärdedels graviditetspenning. Är alla dina pass 10 timmar så räknar du ut omfattning på det.


     


    Hälsningar


    My, handläggare


    Tack för snabbt svar!
    Kan jag alltså skriva att jag jobbar 50% mellan två datum och sedan skriva in mellan vilka datum jag vill ha hel gravidpenning?
    Kan jag bocka i två rutor under punkt 2?
  • Adala
    Försäkringskassan skrev 2015-03-13 14:56:36 följande:

    Hej!

    Ja, du kan fylla i flera olika perioder under punkt två. Under punkt tre specificerar du sedan hur du har arbetat.

    Hälsningar
    Harry, handläggare


    Måste jag alltså specificera antal timmar arbetade per dag (eller i mitt fall natt) under punkt 3?
  • Försäkringskassan

    Hej Adala!


    Du behöver fylla i datum och omfattning på fråga 3. Om du har arbetat hela ditt nattpass ska du ange att det är hel omfattning för den dagen. Om du har arbetat delvis ska du ange den omfattning som du har arbetat.


     


    Hälsningar

     


    Ella, handläggare


     

  • Adala
    Försäkringskassan skrev 2015-03-18 16:05:46 följande:

    Hej Adala!


    Du behöver fylla i datum och omfattning på fråga 3. Om du har arbetat hela ditt nattpass ska du ange att det är hel omfattning för den dagen. Om du har arbetat delvis ska du ange den omfattning som du har arbetat.


     


    Hälsningar

     


    Ella, handläggare


     


    Jag jobbar natt, vilket innebär kl 21-07. Jag ska jobba 50 h på tre veckor, vilket motsvarar 50% på min tjänst. 
    Men det blir ju väldigt "ojämnt" och konstigt att specificera dag för dag. Räcker det om jag skriver 50% mellan datum "15xxxx-15xxxx"? Är trots allt bara tre veckor det rör sig om, sedan kommer jag ta ut hel gravidpenning. 

  • Försäkringskassan

    Hej


    Då du har varierad arbetstid så ber jag dig vänligen att kontakta vårt kundcenter per telefon så att vi kan hjälpa dig att fylla i försäkran om graviditetspenning.

    Telefonnummer: 0771- 524 524


     


     


    Hälsningar


    Allan, Handläggare

Svar på tråden Hur fylla i Försäkran gravidpening?