• Anonym (FruL)

Fri bordsplacering - bu eller bä?

Jag ska gifta mig om någon månad och behöver tips och råd gällande bordsplacering! 

Vi kommer vara i ett lusthus med flera små runda bord för 4-5 personer vid varje. Totalt blir vi 29 pers varav 3 barn 5-8 år och 2 spädbarn.

Våra släkter känner inte varandra sen tidigare då de bor långt ifrån varandra. Föräldrarna har bara träffats 2 ggr tidigare, varav ena gången var vid vårt barns dop. Sannolikheten att min moster skulle träffa min blivandes morbror i framtiden är så gott som obefintlig (i så fall dop eller begravning). Jag ser egentligen inga problem i att man sitter med de man känner sen tidigare. Det viktigaste är att alla känner sig bekväma och har trevligt. 

Det är svårt att hitta någon bra bordplacering. Enklast är ju såklart om alla får sätta sig där de själva känner för det. Vi vill inte tvinga ihop släkterna bara för att (med undantag för våra föräldrar som vi självklart tycker ska sitta tillsammans). 
    Vad har ni för erfarenhet av fri placering? För- nackdelar? 

Fördelen som jag ser det är att barnfamiljerna själva får bestämma hur de vill utforma eventuella barnbord, dvs sätta alla barn vid ett bord med en vuxen alt sprida ut barnen så de vuxna får andra vuxna att prata med. Samt att alla under middagen kan känna sig fria att byta plats om de känner för det (kanske dela på ansvaret att hålla koll på barnen).

Nackdelen är att borden är så pass små och risken finns att någon "blir utanför" och hamnar vid ett bord där de inte känner någon (i min blivandes släkt finns två väldigt udda och blyga typer, så där skulle det kunna bli lite jobbigt..)

En idé som jag har är under middagen mellan varje rätt lotta ut sittplatser runt brudparet och på så sätt skapa en rotation bland gästerna, så hinner vi som brudpar mingla med så många gäster som möjligt :) 

Jag är tacksam för alla tankar och idéer!
  • Svar på tråden Fri bordsplacering - bu eller bä?
  • ssa123

Tycker idéen om rotation lät klockren!!

I övrigt tycker jag ni ska ha en bordsplacering, det är liksom tryggt att man har en förutbestämd sittplats som gäst, men utforma placering efter de som känner varandra. På så sätt blir stämningen lättare. Tycker jag.

• Anonym (FruS)
    Anonym (FruL) skrev 2015-03-13 14:14:43 följande:

Fördelen som jag ser det är att barnfamiljerna själva får bestämma hur de vill utforma eventuella barnbord, dvs sätta alla barn vid ett bord med en vuxen alt sprida ut barnen så de vuxna får andra vuxna att prata med. Samt att alla under middagen kan känna sig fria att byta plats om de känner för det (kanske dela på ansvaret att hålla koll på barnen).

Jag hoppas det är en frivillig vuxen.
    Jag (med vuxna barn) hade inte tyckt det var så roligt att sitta vid barnbordet på ett bröllop.

Jag hade placerat barnfamiljer (med barnen med) vid ett separat bord. Vuxna utan barn eller som inte har barnen med, vid ett annat.
  • Anonym (FruL)
    Anonym (FruS) skrev 2015-03-13 14:44:56 följande:

Jag hoppas det är en frivillig vuxen.

Jag (med vuxna barn) hade inte tyckt det var så roligt att sitta vid barnbordet på ett bröllop.

Jag hade placerat barnfamiljer (med barnen med) vid ett separat bord. Vuxna utan barn eller som inte har barnen med, vid ett annat.

Med vuxen syftat jag på någon av barnens föräldrar Frivilligt eller ofrivilligt låter jag vara osagt ;) Barnen vill garanterat sitta ihop om de själva fick bestämma (vilket inte är självklart i detta fall) Detta är ett av de starkaste skälen till fri placering, så föräldrarna själva kan avgöra vilken uppdelning som är mest lämplig. Men andra skäl talar emot..
  • IMHO

Jag ska gifta mig om någon månad och behöver tips och råd gällande bordsplacering! Vi kommer vara i ett lusthus med flera små runda bord för 4-5 personer vid varje. Totalt blir vi 29 pers varav 3 barn 5-8 år och 2 spädbarn.Våra släkter känner inte varandra sen tidigare då de bor långt ifrån varandra. Föräldrarna har bara träffats 2 ggr tidigare, varav ena gången var vid vårt barns dop. Sannolikheten att min moster skulle träffa min blivandes morbror i framtiden är så gott som obefintlig (i så fall dop eller begravning). Jag ser egentligen inga problem i att man sitter med de man känner sen tidigare. Det viktigaste är att alla känner sig bekväma och har trevligt. Det är svårt att hitta någon bra bordplacering. Enklast är ju såklart om alla får sätta sig där de själva känner för det. Vi vill inte tvinga ihop släkterna bara för att (med undantag för våra föräldrar som vi självklart tycker ska sitta tillsammans). Vad har ni för erfarenhet av fri placering? För- nackdelar? Fördelen som jag ser det är att barnfamiljerna själva får bestämma hur de vill utforma eventuella barnbord, dvs sätta alla barn vid ett bord med en vuxen alt sprida ut barnen så de vuxna får andra vuxna att prata med. Samt att alla under middagen kan känna sig fria att byta plats om de känner för det (kanske dela på ansvaret att hålla koll på barnen).Nackdelen är att borden är så pass små och risken finns att någon "blir utanför" och hamnar vid ett bord där de inte känner någon (i min blivandes släkt finns två väldigt udda och blyga typer, så där skulle det kunna bli lite jobbigt..)En idé som jag har är under middagen mellan varje rätt lotta ut sittplatser runt brudparet och på så sätt skapa en rotation bland gästerna, så hinner vi som brudpar mingla med så många gäster som möjligt :) Jag är tacksam för alla tankar och idéer!

Eftersom det inte handlar om så många barn skulle jag rådgöra med barnens föräldrar för placering av de små.

Vad gäller fri placering så kan du ta dig runt vissa av problemen du nämner genom att färgkoda borden. Gästerna får reda på om det ska sitta vid blå bordet, röda bordet eller gröna bordet osv. Då ser ni till att det finns lika många platser vid varje bord som det finns gäster som fått den färgen. Det blir fri placering till viss del, men de blyga får en lättare situation eftersom de tilldelats ett bord. Ni bör nog också se till att de blyga hamnar vid ett bord med människor de är tryggare med.

Har ni fler bord än vad ni kan komma på färger, så kan det ju vara fågelarter, blommor, titlar på era favoritlåtar eller vad som kan passa er. Kanske olika foton på brudparet under er tid ihop, och så får varje gäst en kopia på fotot?

Lycka till! Hoppas på ett lyckligt bröllop och äktenskap!
  • Julia1245

Varför behöver det sitta en vuxen vid barnbordet? Alla bröllop jag har varit på har barnen suttit tillsammans, utan vuxen.

• Lena

Vuxna kan byta platser med varandra om de behövs även vid bordsplacering. Bordsplacering ger något att utgå ifrån.

• Anonym (Utanför)

Om det finns någon gäst som inte känner några på festen så ska ni absolut se till att ha bordsplacering eller rotation. Det är HEMSKT för den som inte känner någon och kanske är lite blyg att inte hitta någon att sitta med. Och trust me, alla kommer att dras till dom dom känner och strunta i den som blir ensam.

Jag blev själv sittande helt ensam på en baby shower en gång för att jag inte kände någon och alla slöt upp snabbt med sina vänner runt olika bord. Gissa hur det kändes att sitta och äta själv vid ett stort tomt bord? Som tur var så såg blivande pappan att jag var ensam efter 45 minuter och bjöd in mig till hedersbordet men fan vad ledsen och liten jag kände mig den där knappa timmen när jag satt ensam och åt och försökte skratta och hänga med på talen och upptågen. Gråter

• LaLola

Jag avskyr bordsplacering!
    Sånt kan få mig att vilja stanna hemma från ett bröllop.

En idé som jag har är under middagen mellan varje rätt lotta ut sittplatser runt brudparet och på så sätt skapa en rotation bland gästerna, så hinner vi som brudpar mingla med så många gäster som möjligt :) 

Nämen herregud....vill man verkligen "springa" runt bland borden mellan varje rätt? Låter helknasigt för min del.
  • Grus grus

Avskyr själv bordsplacering och vi valde att inte ha det på vårt bröllop. Det blev väldigt bra och avslappnad stämning! Rekommenderas varmt! Bordsplacering är skit.

Mamma, kvinna, fru, förskollärare, genuspedagog
  • Anonym (FruL)
    ssa123 skrev 2015-03-13 14:35:50 följande:

Tycker idéen om rotation lät klockren!!

I övrigt tycker jag ni ska ha en bordsplacering, det är liksom tryggt att man har en förutbestämd sittplats som gäst, men utforma placering efter de som känner varandra. På så sätt blir stämningen lättare. Tycker jag.

Tack :) Jag gillar tanken att kunna umgås så mycket som möjligt hela middagen istället för att sitta stationerad vid sina föräldrar/svärföräldrar. Vi ska ju inte ha någon dans eller så efteråt så då känns det än mer viktigt att det finns möjlighet till mingel under själva middagen.
Svar på tråden Fri bordsplacering - bu eller bä?