• Anonym (ärlig mamma)

    älskar mina barn olika mycket

    Hej FL, 

    Jag har tänkt på en sak ganska länge och väljer nu att ställa frågan här där jag tänker att alla kan vara öppna och ärliga. 

    Jag är mamma till tre underbara barn, åldrar 16, 15 och 9 år gamla. Deras pappa och jag lever tillsammans och har ett fungerande äktenskap. Jag trivs på mitt jobb, jag jobbar på ett mellanstort företag där jag har ganska stort personalansvar. Jag och min man har inga ekonomiska bekymmer eller så, vi kan åka på semester ibland och har många goda vänner. Jag lever alltså ett "normalt" liv.

    Trotts detta har jag har en tanke som gnager i mig...

    Jag älskar mina barn olika mycket! Jag älskar mitt mellanbarn mindre än de andra två. Är det någon annan där ute som känner eller har känt som jag? 

    Givetvis känner förstår jag om jag låter som en hemsk mamma som skriver detta. Samtidigt tror jag i ärlighetens namn att det inte går att älska sina barn exakt lika mycket. Jag tror att fler föräldrar än jag känner såhär, men att många lever i tron att man ska älska sina barn lika mycket. Eller så är det för tabu att erkänna för någon annan, kanske till och med för tabu att erkänna för sig själv? 

    Jag tycker inte att mitt mellanbarn är en dålig unge eller så, men jag känner mig inte lika motiverad att hjälpa hen, skjutsa till träningen eller ta hens parti när det är bråk mellan syskonen. Känner inte samma starka band till hen som jag gör med min äldsta och min yngsta. Jag blir inte heller lika orolig om hen inte kommer hem på utsatt tid. 

    Vill understryka att denna känsla har vuxit fram under de senaste 3 åren eller så. Kan man likt kärleken till sin man, tappa kärleken till sina barn? Tänker att detta ogillande har kommit i samband med att hens personlighet att utvecklats mer och mer och gått från att vara min lilla älskling till att vara en person som jag inte gillar så värst mycket eller känner någon särskild koppling till...  

    Jag behöver inte höra vilken dålig mamma jag är, dessa tankar lever jag redan med dagligen. Jag eftersöker en ärlig och öppen diskussion med folk som känner samma. 

  • Svar på tråden älskar mina barn olika mycket
  • Anonym (S)

    Vad hemskt det känns att läsa... Stackars barn :/ Inte bara att du inte älskar hen lika mycket, men att du även behandlar denne orättvist..

  • Påven Johanna

    Det finns säkert fler än du, men jag är inte en av dem. 

    Hade jag känt som du så hade jag sökt hjälp för att förstå vad det handlar om och framför allt för att få strategier och verktyg för att kunna göra något åt saken. Det är förskräckligt för barn att växa upp med en känsla av att inte betyda lika mycket som syskonen gör, det ska du väl inte låta honom få med sig i bagaget till vuxenvärlden? 

  • Anonym (hemskt)

    Hemskt att läsa.

    Jag känner en mamma som kände så för sitt äldsta barn. Favoritserade den yngre på alla sätt och vis. Alla märkte det, några sa ifrån också.

    Den älste avled plötsligt, har inte pratat med henne efter dödsfall. Undrar verkligen om hennes sorg grumlas av dåligt samvete.

  • DickRex

    Oj! Känner jättemånga som uppenbart inte älskar sina barn på samma sätt eller lika mycket. Naturligtvis inget de pratar om, men uppenbart är det. Tycker mig se ett mönster i att mammor oftare distanserar sig från sina döttrar. I ditt fall skulle det innebära att mellanbarnet är en dotter och de övriga två är pojkar, och att du inte känner det samma för henne för att hon är en dotter och inte för att hon är mellanbarn. Men det är bara väldigt amatörmässiga spekulationer från mitt håll, så häng inte upp dig på det. Men du nämner inget om kön, och jag menar att det kan ju vara en anledning så god (eller illa då) som placeringen i syskonskaran.


    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • Anonym (bra mamma)

    Känns som en sådan otrolig befrielse att läsa ditt inlägg. Har trott att jag varit ensam med dessa bekymmer. Har en liknande familjesituation och kan för mitt liv inte älska min näst yngsta son lika mycket. Han har nu flyttat hemifrån och jag har verkligen försökt att inte utåt sätt favorisera något av barnen, men självklart har han nog känt det på sig. Jag tror dessutom att jag ligger till grunden för den depression han dras med idag. Den starkaste känslan jag känner till honom är dåligt samvete och medlidande för min inkompetens att inte kunna älska honom gränslöst. Jag har tänkt att jag ska söka hjälp för detta, men som du säger är det så otroligt tabu. 

  • Kendra

    Håller med som många säger att det är hemskt att läsa detta. Fy fan va dåligt man hade mått som barn, givetvis märker de av detta på ett eller annat sätt, barn är så känsliga och snappar så enkelt upp vad som pågår och villa signaler som sänds eller inte sänds ut.. Du borde söka hjälp för detta, strunt i om det e tabu det viktigaste är väl att du får hjälp, att skapa en närmre relation till ditt barn och kanske kan du då lära dig att älska hen lika mycket.

  • Anonym (ocksåbramamma)
    Anonym (bra mamma) skrev 2015-03-13 17:39:39 följande:

    Känns som en sådan otrolig befrielse att läsa ditt inlägg. Har trott att jag varit ensam med dessa bekymmer. Har en liknande familjesituation och kan för mitt liv inte älska min näst yngsta son lika mycket. Han har nu flyttat hemifrån och jag har verkligen försökt att inte utåt sätt favorisera något av barnen, men självklart har han nog känt det på sig. Jag tror dessutom att jag ligger till grunden för den depression han dras med idag. Den starkaste känslan jag känner till honom är dåligt samvete och medlidande för min inkompetens att inte kunna älska honom gränslöst. Jag har tänkt att jag ska söka hjälp för detta, men som du säger är det så otroligt tabu. 


    Jag är "en sån" också.

    Jag har problem med att visa min andra lika mycket ömhet som för dom andra. Jag vet att jag hade en förlossnings deprission (icke bahandlad) när jag fött henne, så jag tror det har med saken att göra också. Däremoot försöker jag kämpa på så otroligt för att det inte ska synas.
  • Anonym (Hatar mitt ena barn)
    Anonym (ärlig mamma) skrev 2015-03-13 17:19:30 följande:

    Hej FL, 

    Jag har tänkt på en sak ganska länge och väljer nu att ställa frågan här där jag tänker att alla kan vara öppna och ärliga. 

    Jag är mamma till tre underbara barn, åldrar 16, 15 och 9 år gamla. Deras pappa och jag lever tillsammans och har ett fungerande äktenskap. Jag trivs på mitt jobb, jag jobbar på ett mellanstort företag där jag har ganska stort personalansvar. Jag och min man har inga ekonomiska bekymmer eller så, vi kan åka på semester ibland och har många goda vänner. Jag lever alltså ett "normalt" liv.

    Trotts detta har jag har en tanke som gnager i mig...

    Jag älskar mina barn olika mycket! Jag älskar mitt mellanbarn mindre än de andra två. Är det någon annan där ute som känner eller har känt som jag? 

    Givetvis känner förstår jag om jag låter som en hemsk mamma som skriver detta. Samtidigt tror jag i ärlighetens namn att det inte går att älska sina barn exakt lika mycket. Jag tror att fler föräldrar än jag känner såhär, men att många lever i tron att man ska älska sina barn lika mycket. Eller så är det för tabu att erkänna för någon annan, kanske till och med för tabu att erkänna för sig själv? 

    Jag tycker inte att mitt mellanbarn är en dålig unge eller så, men jag känner mig inte lika motiverad att hjälpa hen, skjutsa till träningen eller ta hens parti när det är bråk mellan syskonen. Känner inte samma starka band till hen som jag gör med min äldsta och min yngsta. Jag blir inte heller lika orolig om hen inte kommer hem på utsatt tid. 

    Vill understryka att denna känsla har vuxit fram under de senaste 3 åren eller så. Kan man likt kärleken till sin man, tappa kärleken till sina barn? Tänker att detta ogillande har kommit i samband med att hens personlighet att utvecklats mer och mer och gått från att vara min lilla älskling till att vara en person som jag inte gillar så värst mycket eller känner någon särskild koppling till...  

    Jag behöver inte höra vilken dålig mamma jag är, dessa tankar lever jag redan med dagligen. Jag eftersöker en ärlig och öppen diskussion med folk som känner samma. 


    Jag ogillar mitt ena barn. Jag vill aldrig mysa med honom eller hjälpa honom med läxorna. Jag tycker han är så himla jobbig och han liksom klänger på mig och tjatar mer än mina två andra barn. Jag har iallafall bestämt mig nu för att han ska få göra nåt roligt i sommar så han ska få åka på seglarläger i 4 veckor.. Det är som en win-win situation.
  • Drottningen70

    Om man känner som dig så är det ens förbannade skyldighet att söka hjälp. Annars är man en riktigt dålig förälder. Till alla sina barn faktiskt. Man kan inte alltid rå för sina känslor, men likförbannat har manen skyldighet att försöka gör nåt åt saken.

  • Anonym (ocksåbramamma)
    Drottningen70 skrev 2015-03-13 19:35:18 följande:

    Om man känner som dig så är det ens förbannade skyldighet att söka hjälp. Annars är man en riktigt dålig förälder. Till alla sina barn faktiskt. Man kan inte alltid rå för sina känslor, men likförbannat har manen skyldighet att försöka gör nåt åt saken.


    Tycker jag också.

    Mina är fortfarande väldigt små, men jag vet att jag måste ta tag i det nu, för det är barnet som kommer må dåligt och växa upp osäker och söka bekräftelse från annat håll. Stackars :´-(
Svar på tråden älskar mina barn olika mycket