Kunder som inte betalar
Fan va trött jag blir på kunder som inte vill betala! Varför tror folk att de kan anlita en och sedan bara strunta i fakturan?
Är det så i alla branscher? Har du svårt att få betalt och vilken bransch jobbar du i?
Fan va trött jag blir på kunder som inte vill betala! Varför tror folk att de kan anlita en och sedan bara strunta i fakturan?
Är det så i alla branscher? Har du svårt att få betalt och vilken bransch jobbar du i?
Har du provat att hota med kronofogden? Skicka dem ett betalningsföreläggande. Ta kontakt med ett inkassoföretag. Kolla även om du kan använda dig av factoring, att du säljer dina fakturor till banken.
Har du provat att hota med kronofogden? Skicka dem ett betalningsföreläggande. Ta kontakt med ett inkassoföretag. Kolla även om du kan använda dig av factoring, att du säljer dina fakturor till banken.
Jag kan tillägga att jag driver eget inom juridik och marknadsföring.
min far gick i konkurs pga kunders obetalda räkningar... föga kul.... :-/
Folk tar springnota i alla branscher. Det räknar man med.
Ja det är ju riktigt tråkigt när det händer, och tyvärr händer det lite för ofta. Man får göra det man kan för att minimera att råka ut för det. Så man minskar risken att jobba i onödan. Det man kan göra är väl att göra kreditupplysning innan man tar uppdraget, och sen ha avtal med något inkassobolag. Mer än så är väl kanske svårt att göra.
Ta betalt i förskott eller åtminstone en del i förskott. Skriv ett ordentligt avtal om vad som gäller så att de är i förväg verkligen vet vad det kostar.
Jag levererar en kontinuerlig tjänst som jag tar betalt årsvis i förskott. Jag fakturerar dem dag 1 varje påbörjat år med 30 dagars villkor. En del missar att betala så då meddelar jag dem det och frågar om de önskar avsluta tjänsten. Då betalar de alltid illa kvickt.