• Amanda84

Hur uppstod era barns smeknamn?

Vår son heter Olof. Plötsligt insåg vi att vi kallade honom Loffe utan att vi riktigt vet hur det gick till och vi tilltalar honom Loffe betydligt oftare än Olof. Jag undrar därför om ni som har smeknamn på era barn kan tänka er att svara på några frågor så kanske det klarnar för oss hur vårt barn plötsligt fick heta Loffe.

1. Vem/vilka använder smeknamnet på barnet?

2. Vem kom på det och hur gick det till?

3. I vilka sammanhang använder ni smeknamnet respektive det riktiga namnet?

4. Om barnet presenteras för andra, säger barnet eller ni då smeknamnet eller det riktiga namnet?

• Svar på tråden Hur uppstod era barns smeknamn?
  • Anonym (Stackare)

Loffe? Nä, fy! Jag tänker på det där snuskot Loffe Karlsson. Olle är väl bättre?

• Amanda84

I ärlighetens namn så tycker inte jag heller att det är fint. Vi vet inte hur det gick till men nu har det liksom fastnat. Vi tror att vi kallade honom för Loffsisen först men sedan blev det Loffe. Nu handlade visserligen inte tråden om huruvida mitt barns smeknamn var fint eller inte utan det faktum att vi en dag insåg att vi inte lika ofta kallar honom vid hans tilltalsnamn.

• Fjäril kär

har inga officiella smeknamn på mina barn , dom heter det dom heter.  Trots att äldsta barnet har ett namn som vanligtvis brukar förkortas.  

Däremot har man ju familjära smeknamn på dom som plutten, lillprinsen, korven osv...Och det hänger ju kvar sedan bebistiden.    men det är ju inom hemmets fyra väggar och möjligtvis när man skickar sms till dom.  

Äldsta sonen är 17 år och jag tror hans kompisar säger kortformen av hans namn till honom samt även hans flickvän . Men ingen annan.  

inte ens syskonen emellan kallar varandra för något annat än det dom heter. 

Däremot kallas JAG vid mitt smeknamn och hur det uppkom var väl kanske mest för att mitt egentliga namn kanske inte var så sött på ett litet tultigt barn.   Nu är jag 40 år och kallas fortfarande för smeknamnet...   Nästan så jag knappt reagerar när jag presenteras vid mitt riktiga förnamn.

• L i n n

Jag har en Ville som jag ofta kallar för "Vonka".

Det var mitt ex som började säga Ville Vonka när sonen var runt tre år (han är 10 år nu) efter att ha sett Kalle och chokladfabriken.

Sedan dess blev det så att vi kallade honom för det någon gång ibland bara och senare övergick det till bara Vonka och nu för tiden använder jag nog Vonka hälften av gångerna jag ropar på honom.

Han lyssnar till Vonka som om han aldrig hetat annat :)

Det är bara jag som använder det namnet på honom.

• Annelie 76

Jag har en Wilhelm som kallas Wille, ganska självklart.

Sen har jag en Fredrik som kallas gnissel. Han är 4 månader nu. I början så skrek han inte utan gnydde och gnisslade istället när han ville nåt, så han började kallas gnissel av mig. Nu har det fastnat. Som Wille sa; han heter gnissel när han låter och Fredrik när han är tyst...

Svar på tråden Hur uppstod era barns smeknamn?