• bjoorkk

Inget kub-test i Blekingelän?

Jag bor i Blekinge och här görs inte kub test, har blivit erbjuden blodprov men inget ultraljud, vill egentligen göra ultraljud också för att se och höra att barnet är okej, få bort den lilla oron man har, börja bli galen av att gå med den nu.. Har kollat upp att göra kub test privat men är ju ingen vacker summa och är ju en bit att köra isåfall, vet inte alls hur eller vad jag ska göra.. Tips?

• Svar på tråden Inget kub-test i Blekingelän?
  • la89

Har inte heller gjort kub, bor i Blekinge med. Men som jag fattade det som på min BM så görs det här om man ligger i en riskzon eller liknande. Kan vara heeeelt fel nu, men det var så jag förstod det på henne för hon tog ändå upp informationen med mig på inskrivningen.

Den där lilla oron hade jag med tills RUL. Klart, är fortfarande lite orolig ännu att nåt ska hända, men det är man väl hela tiden?

När ska du göra RUL? Det kommer kännas såååå mycket bättre efter det, när du fått se bebis. :)

Mitt tips är att fokusera på datumet tills RUL, tänk inte på allt som kan hända utan tänk framåt på hur mycket du har att se fram emot :) Hjälpte för mig i alla fall :)

• bjoorkk

Okej! :)

Har RUL 14/4, om 28 dagar, räknar ner och längtar efter att få se bebisen. :)

• mliinn

Hej,

Jag bor också i Blekinge och frågade min bm om kubtest och fick också som svar att de tar enbart blodprov. Men om du är orolig, kan du inte få göra ett vul? Jag gjorde ett i v 13 för att jag var osäker på hur långt gången jag var pga oregelbunden mens och det var väldigt lättande att se hjärtat slå.

• bjoorkk

Skulle egentligen fått göra ultraljud förra veckan men läkaren jag träffade verkade helt lustig, vi skulle kolla lite mer exakt hur långt gången jag var med ultraljud tyckte barnmorskan (var därför jag skulle träffa läkaren) men när jag var där så gjorde han inget ultraljud utan bara skrev ner en vecka..

• mliinn

Ja det är kanske så. Annars kanske du får göra ul väldigt nära inpå varandra och det kanske känns onödigt. Men om du vill göra ett vul så ring din bm och säg att läkaren aldrig gjorde ett trots att du blivit lovad det.

• Marian03

Jag bor med i Blekinge och blev som du erbjuden blodprov istället för KUB, kvadruppeltest tror jag det heter. Det testet gäller downs syndrom har jag för mig.

Vilken vecka är du i? Man gör det testet från vecka 15,16 ca här. Jag gjorde i vecka 16 och fick ett brev förra veckan att blodprover visade på låg risk. Om en vecka är det äntligen rutinultraljudet för oss, är då i vecka 19. Har du fått någon tid bokad till det?

• bjoorkk

Jag lämnade blodprov för det i v.14 och fick ett brev förra veckan med låg risk.

Har rutinultraljudet imorgon.

• mliinn

Jag tog också blodprovet i v 14 och fick brev hem som sa att det var låg risk. Vi hade rul förra veckan och det var så skönt att äntligen få se den lill*:)

• Marian03
    bjoorkk skrev 2015-04-13 23:54:17 följande:

Jag lämnade blodprov för det i v.14 och fick ett brev förra veckan med låg risk.

Har rutinultraljudet imorgon.

Skönt med bra resultat :)

Lycka till på rutinultraljudet idag! :)
  • Marian03
    mliinn skrev 2015-04-14 07:22:35 följande:

Jag tog också blodprovet i v 14 och fick brev hem som sa att det var låg risk. Vi hade rul förra veckan och det var så skönt att äntligen få se den lill*:)

Va skönt :)

Var sån lättnad när man fick det brevet :)

Åh så mysigt! Längtar till vi får se bebisen igen, vi har gjort ett ul i vecka 8 och ett i vecka 13 så vi har fått se bebisen förr men känns som en evighet sen ;)
  • bjoorkk

Vad skönt att allt visade sig vara okej för er! :)

Tog ni reda på könet på RUL? :) jag tänkte ta reda på det idag men endast berätta för min pojkvän och min närmasta familj.

• bjoorkk

Jag har tråkigt nog fått åka in för stora UVI beskymmer, eftersom jag är gravid så fick jag träffa en gynekolog också och se vårt mirakel :)

Har ni känt några fosterrörelser eller liknande? Själv började jag känna rörelse väldigt tidigt men för varje vecka så blir dem starkare.

• mliinn

Nej jag kollade inte könet och anledningen till det är att vi inte vill veta:) Jag går in i vecka 19 på lördag men har inte känt av bebis ännu. På rul sa barnmorskan att min moderkaka ligger i framkant så det kan dröja till v 20-22 innan jag känner något då den dämpar en del.

• bjoorkk

Allt såg bra ut på ultraljudet på mig, bebisen är frisk som en nötkärna :) min låg också i framvägg men konstigt nog så har jag ändå känt väldigt mycket fosterrörelser så är nog väldigt olika. Vi valde att ta reda på kön och det var en pojk som vi trodde :) BF står kvar som tidigare för mig 16 september.

• Marian03
    bjoorkk skrev 2015-04-14 08:18:25 följande:

Jag har tråkigt nog fått åka in för stora UVI beskymmer, eftersom jag är gravid så fick jag träffa en gynekolog också och se vårt mirakel :)

Har ni känt några fosterrörelser eller liknande? Själv började jag känna rörelse väldigt tidigt men för varje vecka så blir dem starkare.

Aj då hoppas det löst sig med uvi:n.

Vad mysigt att ni fick se bebisen, så fin bild :)

Härligt!

Vi ska ha RUL nästa vecka men kommer nog inte att ta reda på kön. Jag tycker det är lite roligt att få ha som överraskning även om jag kommer vara hemsk nyfiken och säkert försöka se själv vad det är men sålänge bm inte bekräftar så kan jag ju inte vara säker ;)

Jag kände det första fosterrörelserna i vecka 16.
Svar på tråden Inget kub-test i Blekingelän?