• Anonym (första gången)

Lönesamtal?

Hej!
    Jag började på mitt första jobb i september förra året. Efter 6 månaders provanställning är jag numera fastanställd. I mitt anställningsavtal står det att lönerevision sker varje år "per 1 april".

Vad betyder det? Ska jg själv begära att ha ett lönesamtal? Har man det före eller efter 1 april? Företaget är litet, med ca 30 anställda, men seriöst. Man har kollektivavtal och jag är med i facket. I kollektivavtalet står det att alla "ska" ha lönesamtal, undantaget om man började efter 1 oktober året innan. Ivvf tolkar jag det så, det kanske bara betyder att man har rätt till lönesamtal?

Eftersom det är mitt första riktiga jobb vet jag inte riktigt hur allt funkar, så snälla hjälp mig att förstå :)

• Svar på tråden Lönesamtal?
  • Anonym (Hur gick det här till?)

Det finns ju 29 andra anställda du kan fråga vad som är brukligt på just din arbetsplats.

• Anonym (första gången)
    Anonym (Hur gick det här till?) skrev 2015-03-13 20:32:04 följande:

Det finns ju 29 andra anställda du kan fråga vad som är brukligt på just din arbetsplats.

Jag är konsult och jobbar ute hos kund så de jag träffar dagligen är inte anställda på samma företag.

Givetvis kan jag ringa min chef och fråga, men jag vill gärna vet hur det funkar för andra först
  • Anonym (Hur gick det här till?)
    Anonym (första gången) skrev 2015-03-13 20:57:09 följande:
    Jag är konsult och jobbar ute hos kund så de jag träffar dagligen är inte anställda på samma företag.

Givetvis kan jag ringa min chef och fråga, men jag vill gärna vet hur det funkar för andra först
    OK, ett lönesamtal kan man alltid be om, oavsett tid på året. Sen om man får gehör är en annan femma. Ett "lönesamtal" kan var antingen att du får information om din nya lön eller en förhandling mellan dig och din arbetsgivare. Rättigheter i all ära, det är ändå så att arbetsgivaren bestämmer. Det du kan bestämma över är om du vill jobba kvar eller inte.
    Vad lönerevision är kan du googla.
  • marmik

Det är brukligt att man har ett lönesamtal innan den nya lönen sätts, dvs före 1/4, tycker chefen att du varit anställd för kort tid bör hen prata med dig om det. Sen kan jag tycka att du borde haft ett löne-/utvecklingssamtal med din chef inför att din tjänst ändrades från vikarie till fast anställd...

• MsFry

Det kan vara så att du inte ingår i årets löneförhandlingar, kolla vad det står i ditt avtal.

Med tanke på att du anställdes först i september 2014 så är det inte omöjligt att din lön satts till 2015- års nivå. Isådana fall ska du inte ha något lönesamtal i år utan först nästa år.

• Anonym (daf)

Löneåret börjar 1 april. Vanligast är väl att ha lönesamtal runt det datumet så man börjar få sin nya lön i april. 
    Men det är inget krav. Hos min förra arbetsgivare hade vi lönesamtal i december och sen fick vi den nya lönen retroaktivt sen 1 april.

Men som nån annan sa, lönesamtal kan man alltid be om. När man fått nya arbetsuppgifter har man rätt och förhandla om lönen också

• morningsun

Jag är chef och har fått väldigt mycket mer korkade frågor än "när ska vi ha lönesamtal?". Fråga din chef för tusan. Inget konstigt med det. Om han/hon är det allra minsta vettig förstår han/hon att du undrar, särskilt med tanke på att det är första jobbet.

• Anonym (första gången)
    marmik skrev 2015-03-13 22:07:22 följande:

Det är brukligt att man har ett lönesamtal innan den nya lönen sätts, dvs före 1/4, tycker chefen att du varit anställd för kort tid bör hen prata med dig om det. Sen kan jag tycka att du borde haft ett löne-/utvecklingssamtal med din chef inför att din tjänst ändrades från vikarie till fast anställd...

Tack för svar. Jag var alltså inte vikarie, utan provanställd där det stod att anställningen automatiskt övergår i fastanställning efter 6 månader. Min ingångslön vad i paritet med rekommenderad ingångslön så den är jag nöjd med :)
    Snittlöneökningen för min yrkesgrupp verkar vara 4-5% enligt facket med en något högre procentuell löneökning de första fem åren.
    MsFry skrev 2015-03-13 22:10:49 följande:

Det kan vara så att du inte ingår i årets löneförhandlingar, kolla vad det står i ditt avtal.

Med tanke på att du anställdes först i september 2014 så är det inte omöjligt att din lön satts till 2015- års nivå. Isådana fall ska du inte ha något lönesamtal i år utan först nästa år.

Kontraktet säger att min lön är i 2014 års lönenivå.
    Anonym (daf) skrev 2015-03-13 22:22:30 följande:

Löneåret börjar 1 april. Vanligast är väl att ha lönesamtal runt det datumet så man börjar få sin nya lön i april. 
    Men det är inget krav. Hos min förra arbetsgivare hade vi lönesamtal i december och sen fick vi den nya lönen retroaktivt sen 1 april.

Men som nån annan sa, lönesamtal kan man alltid be om. När man fått nya arbetsuppgifter har man rätt och förhandla om lönen också

Jo, maken är anställd på ett större företag med en stor löneprocess. Där beräknas de vara klara i maj och då få löneökningen för april retroaktivt.
    morningsun skrev 2015-03-13 22:23:43 följande:

Jag är chef och har fått väldigt mycket mer korkade frågor än "när ska vi ha lönesamtal?". Fråga din chef för tusan. Inget konstigt med det. Om han/hon är det allra minsta vettig förstår han/hon att du undrar, särskilt med tanke på att det är första jobbet.

Min chef är bra och lyhörd så jag ska kontakta henom under nästa vecka. Men jag gillar att ha lite på fötterna och kände kanske att fredag kväll inte var rätt tillfälle att ringa chefen om en vanlig fråga

Tack för alla svar! Det verkar lite som att man brukar ha lönesamtal innan brytpunkten. Det blir nog så att jag ringer chefen nästa vecka och frågar. Men då har jag ytterligare en fråga: om hen mot all förmodan säger att jag är för ny, trots att kollektivavtalet säger att man omfattas om man är anställd innan 1 oktober, hur ska jag göra då?
  • MsFry

Om chefen säger att du är för ny så säger du "fast min lön är ju på 2014s nivå. Dessutom anställdes jag i september och avtalet säger att alla som anställdes innan oktober ska vara med i förhandlingen". Ger sig inte chefen så kontaktar du HR. Eller facket, men som ny och provanställd kanske man ska ligga lågt med just det.

Svar på tråden Lönesamtal?