• NeMeAr

hur tidigt kan gravilitetsklåda uppstå??

Hej! låste lite här under, då jag fick se lite om gravilitetsklåda...
    jag är i vecka 13 och jag har fått grymt mycket utslag på armar lite på magen och på låren.
    Jag tänkte på det med levervärden och gallsyra..
    jag opererade bort gallblåsan när jag efter min förra gravilitet fick gallsten 2003.
    men kan det vara så att detta beror på det?
    jag är skit orolig..

hoppas att någon kan svara mig..kanska snabbt...

• Svar på tråden hur tidigt kan gravilitetsklåda uppstå??
  • Dimisi

Det kliade mycket ganska tidigt för mig. Jag var nog ungefär lika långt gången som du. Jag ringde bm och fick komma och ta ett blodprov samma dag. Det gick snabbt och enkelt. Det visade sig vara helt okej. Anledningen till att det kliade var att huden tänjde sig och att jag inte hade smörjt in mig. Efter det smörjde jag in mig två gånger per dag och det mesta kliandet försvann.

Ring din bm, tycker jag.

• soffipropp25

Jag är i v 14 och har en fruktansvärd klåda på armar och ben. Det är jättejobbigt.

• therese

Första graviditeten fick jag klåda från typ v 8... på inskrivningen kliade jag mig så mkt att min BM genast ordnade med Tavegyl (via MVCläkaren) o leverprov.
    Det gav med sig men inte helt, så jag gick till min VC och fick utskrivet Karbasal-salva, och senare Miniderm-salva, att smörja in mig med. Ibland får man tydligen torr hud när manär gravid. Ingen vet varför...

• NeMeAr

jag var på vc och fick tavegyl utskrivet... känns faktiskt lite bättre.. ska nog köpa någon bra salva med och smörja mig med... känns lite bättre då kanske
    jaja..

• socker toppen

Hej! jag hade också klåda i ca v 13 och några veckor framåt. Tog lever prover som visades vara bra. Tror att klådan beror på alla hormoner. För sedan försvan klådan helt som tur var.

• Memo

På mig var det olika när det började. Första barnet v.32, andra barnet v.18 och tredje barnet v.28. Även fast det kan vara så att huden tänjer på sig så är det ändå värt att kolla upp och ta prover. För om det skulle vara förhöjda levervärden och gallsyror så kan man ju faktiskt få medicin (Ursofalk) som gör att värdena sänks. Och har man för höga värden så kan det vara farligt för barnet.
    Det skadar ju inte att kolla

• Valkyriia

När jag väntade Freya fick jag pup över hela kroppen från v. 10-12 ugenfär.. försvann inte på hela graviditeten.. var rejält sönderkliad när Freya väl föddes (när jag ser bilderna i dag tycker jag det e konstigt att ingen reagera så mycket som de gör när de ser bilderna) Fick i allafall betanovat o tavegyl utskrivet då av min husläkare (betanovat är en cortisonsalva)

Nu har jag i v 26 fått det i gen :(( Fast det har inte varit lika jobbigt den senaste veckan som de andra veckorna.. Men det kommer o går i vågor.. Viktigt är att smöja sig, man kliar sig torr som bara den, och det kliar av det med.. :/

• Ellen S

Jag har just nu, sedan ca tre veckor tillbaka världens klåda, ser förjä*lig ut på magen, ena bröstet, en arm, på benen samt ryggen.
    BM tog leverprov som jag hoppas få svar på nu på torsdag för jag blir snart tokig!!
    Men vad jag skulle säga var att jag även runt jul hade denna klåda som då plötsligt utan jag gjorde någonting försvann men som sagt den kom ju igen ett par veckor senare.
    Jag smörjer typ tre till fem gånger per dag, är alltså uppe mitt i natten och smörjer för att kunna sova och inte klia söner mig.
    Min man har tillfälligt flyttat ur vårt sovrum och in i gästrummet för att klarar inte av mitt kliande om nätterna.

• KnasMamman

Jag fick klåda i vecka 26 under min förra graviditet.
    Trodde först att det var något jag reagerade mot i tvättmedlet,
    men min barnmorska tog blodprover på mig och skickade iväg för analys.

Det visade sig vara försämrade levervärden!
    Sen fick jag gå och ta prover en gång i veckan resten av graviditeten...
    I vecka 38 satte dom igång mig pga. allt för höga levervärden.

Vill med detta säga att det är viktigt att ni med klåda begär att det kollas upp.
    Det kan säkert vara som att man är torr oxå...
    Men skulle det vara strul med levern så kan det även drabba barnet i magen!

• ullis79

Jag fick klåda runt v. 14.
    Kliar så man blir galen!! Har med utslag mest på magen, armarna och benen.
    Även om det nu i v.19 blivit liiite bättre så kliar jag mig mer än hälften av alla timmar på dagen. eller dygnet...

Gjort leverprover som var bara bra.

Hoppas kliandet snart är över!!

Ps. har provat med alla möjliga krämer, oljor, salvor mm. utan resultat,
    Nån som har nåt tips på nån som hjälpt er???

• NeMeAr

måste säga att mina kliande kommer och går... kliar mest på kvällen när jag tar av mig kläderna... men men... tavegylen hjälper bra.. ska på ul om drygt en vecka så jag får väl fråga dem då...
    det är väl lika bra att ta ett prov då så man vet,

ingen som har bild på sin klåda..??
    iaf om ni vet om det är gravklåda så kan man jämnföra... med sina egna prickar**Ler

• crazymom81

de har ignet med gallstenen att göra. har sj op bort min. men däremot har jag oxå grav klåda. be o få göra leverprov. jag fick utskrivet en kräm som är bra.

Svar på tråden hur tidigt kan gravilitetsklåda uppstå??