• Ovetandes

Skatter, egenavgifter och uttag i Handelsbolag

Hejsan! 

Jag är delägare i ett handelsbolag, där jag tillsammans med två andra delägare, driver produktionsbolag. Detta är vårt första år efter uppstart, och vi har lite funderingar på vinst, skatter, egenavgifter och uttag. 

Som jag förstår, så har företaget inga skatter eller avgifter att betala, förutom den indragna momsen, som betalas till skatteverket? 

Istället får varje delägare betala skatt och egenavgifter på den vinst företaget gör (det vi själva tar till personligt uttag)? 

Låt oss göra ett exempel:

Företagets vinst är 60 000 kr,
    varje delägare får 20 000 kr utbetalat till sitt konto. 

Skatterna uppgår till 20 000 x 0,30 = 6 000 
    och egenavgifterna beräknas efter shablonavdraget, vilket blir 15 000 x 0,15 = 2250 (15% då vi ännu inte fyllt 26). 

Skatt + egenavgifter = 6 000 + 2250 = 8 250 kr. 
    20 000 - 8 250 = 11 750 kr. 

Om jag förstått rätt, och mina beräkningar stämmer, så får vi personligen behålla 11 750 kr och betala in resten till skatteverket? 

Om inte får ni gärna förklara vad jag gjort fel och vad som gäller.
    Tack på förhand! // Anton
  • Svar på tråden Skatter, egenavgifter och uttag i Handelsbolag
  • ardath bey

Inkomstskatten beräknas på resultatet efter egenavgifter. Så om resultatet är 20 tkr per person så blir egenavgifter 15% på resultatet genom 1,15 och inkomstskatten i 30% på resultatet genom 1,15. Skatt + avgift 7 826 om kommunalskattenär 30% ( det kan ju variera väldigt mycket beroende på om ni har andra inkomster och var ni bor.

• sportpappa
    Ovetandes skrev 2015-03-14 01:43:18 följande:
    Företagets vinst är 60 000 kr,
    varje delägare får 20 000 kr utbetalat till sitt konto. 
    Att företaget går med vinst 60000 kr är inte lika med att det finns 60000 kr på bankkontot som går att betala ut till delägarna. Det kan ju vara det men det är inte så vanligt.
    Skilj på likvida medel (pengar på kontot) och de summor som står i bokföringen.

När man gör en utbetalning till en delägare så bokförs det som ett eget uttag. Egna uttag har inget med vilken skatt som betalas eller kommer att påverka vinsten på något sätt.

Inkomstskatten varierar med var ni bor och hur mycket ni tjänar per år. 30% är det väldigt få som betalar (det är först strax över 40000 kr/månad som man betalar 30% i skatt).

Om man räknar väldigt grovt så är det runt 50% av intäkter minus kostnader som blir kvar efter skatter och avgifter. Att ni är under 26 år gör att den andelen höjs. I början är det ändå alltid bra att räkna ännu lägre innan man har koll på hur allt fungerar.
Svar på tråden Skatter, egenavgifter och uttag i Handelsbolag