• Gojtan

Är detta vattkoppor???

Hej!

Jag har en son på 5 år som för några veckor fick utslag som såg ut som myggbett ungefär. De sprack aldrig och försvann på bara några få dagar. På Vårdcentralen sa man att man trodde att det var insektsbett, vilket vi tyckte lät konstigt iom att det var minst 5 utslag placerade på ungefär samma ställe. Nog för att det finns myggor även vintertid, men såå många bett?? Dessutom var han då vinterklädd utomhus och axeln, där utslagen satt, var ju så klart täckt av tröjor och jacka.

Nu har han fått utslag igen. Denna gång under halsen. De ser ungefär likadana ut med den skillnaden att de är lite mindre i omkrets. En liten prick, knappt synbar verkar finnas i mitten av utslagen. Han är hur pigg som helst, ingen feber, enbart lite snuva. De är även denna gång placerade ett gäng på samma ställe.

Vad är det han har fått? Höstblåsor? De brukar väl sätta sig i munnen och på händer och fötter? Svinkoppor? Brukar inte de sätta sig runt munnen i första hand? Vattkoppor? Kan man ha det och vara hur pigg som helst?

Snälla behöver få utrett det här! Imorgon är det simskola och ikväll är vi bjudna hem till vänner så jag behöver veta detta och vårdcentralen har ju inte öppet på lördagar.

Tack på förhand!!!!
  • Svar på tråden Är detta vattkoppor???
  • Pescetarian

Vattkoppor brukar se ut som små vattendroppar. Ibland med en vitare ton (som finnar). Men är de rena så ser de ut som vattendroppar. Sedan är det rött runt om. Googla bilder.

• Gojtan
    Pescetarian skrev 2015-03-14 09:26:59 följande:

Vattkoppor brukar se ut som små vattendroppar. Ibland med en vitare ton (som finnar). Men är de rena så ser de ut som vattendroppar. Sedan är det rött runt om. Googla bilder.

Tack för ditt svar! Ja då är det nog inte det för de ser inte riktigt ut så. En väninna trodde det kunde vara insektsbett från vår katt. (?)
  • Pescetarian
    Gojtan skrev 2015-03-14 09:35:08 följande:

Tack för ditt svar! Ja då är det nog inte det för de ser inte riktigt ut så. En väninna trodde det kunde vara insektsbett från vår katt. (?)

Då kan du informera din väninna om att en katt inte är en insekt.

Haha, skämt åsido. Så kanske det kan vara, om katten har loppor eller så. Fast det låter jag vara osagt för jag har ingen aning egentligen.
  • Gojtan
    Pescetarian skrev 2015-03-14 09:37:12 följande:

Då kan du informera din väninna om att en katt inte är en insekt.

Haha, skämt åsido. Så kanske det kan vara, om katten har loppor eller så. Fast det låter jag vara osagt för jag har ingen aning egentligen.

Ha ha! Nej det är han ju inte. En insekt alltså. Tja min väninna sa att hon själv får sådana utslag då och då men att de försvinner av sig självt efter några dagar. Frågan är väl om man vågar lita på det.
  • Pescetarian

Det är väl bara att gå till BVC eller VC igen och påpeka att utslagen är tillbaka. Ja, om du är orolig alltså.

Fast annars så är det väl rätt så vanligt att barn får utslag då och då, utan att det är något speciellt?

• Gojtan
    Pescetarian skrev 2015-03-14 09:47:46 följande:

Det är väl bara att gå till BVC eller VC igen och påpeka att utslagen är tillbaka. Ja, om du är orolig alltså.

Fast annars så är det väl rätt så vanligt att barn får utslag då och då, utan att det är något speciellt?

Ja det ska jag göra. Är inte så orolig iom att han är så pigg. Det är just pga att det är helg och inga vårdcentraler är öppna och vi tänkt vistas med andra barn vid två tillfällen, som jag av respekt för dem, skulle vilja veta.
  • Näckrosen

Jag tror VC har rätt. Många bitande insekter letar sig in nu när de vaknar till liv och det fortfarande är kallt ute. Bl.a. myggor är lite slöa och kan då stickas flera gånger på ungefär samma ställe.

Loppor och löss är artspecifika. Det betyder att de inte går från katt till människa, så de kommer inte från katten.

Gå du bort i lugn och ro ikväll så länge sonen inte får mycket mera prickar eller visar tecken på sjukdom.

• Anonym (qwerty)

Jag tycker att det där ser ut som vanliga nässelutslag. Alltså ingenting som smittar..

• Cissi2801
    Gojtan skrev 2015-03-14 09:25:12 följande:

Hej!

Jag har en son på 5 år som för några veckor fick utslag som såg ut som myggbett ungefär. De sprack aldrig och försvann på bara några få dagar. På Vårdcentralen sa man att man trodde att det var insektsbett, vilket vi tyckte lät konstigt iom att det var minst 5 utslag placerade på ungefär samma ställe. Nog för att det finns myggor även vintertid, men såå många bett?? Dessutom var han då vinterklädd utomhus och axeln, där utslagen satt, var ju så klart täckt av tröjor och jacka.

Nu har han fått utslag igen. Denna gång under halsen. De ser ungefär likadana ut med den skillnaden att de är lite mindre i omkrets. En liten prick, knappt synbar verkar finnas i mitten av utslagen. Han är hur pigg som helst, ingen feber, enbart lite snuva. De är även denna gång placerade ett gäng på samma ställe.

Vad är det han har fått? Höstblåsor? De brukar väl sätta sig i munnen och på händer och fötter? Svinkoppor? Brukar inte de sätta sig runt munnen i första hand? Vattkoppor? Kan man ha det och vara hur pigg som helst?

Snälla behöver få utrett det här! Imorgon är det simskola och ikväll är vi bjudna hem till vänner så jag behöver veta detta och vårdcentralen har ju inte öppet på lördagar.

Tack på förhand!!!!

Ring 1177 och förklara... De kan ge svar snabbare...
  • Mother of 4

Ja kan vara kattloppor eller snöloppor.

Vi brukat få liknade någon gång på våren som katten drar in, försvinner sen snabbt.

Svar på tråden Är detta vattkoppor???