• Rockizgirl

kakel, fogar eller inte?

Vi har gjort om vårt kök och har nu kommit till kakelavdelningen. Vet dock itne om vi vill ha med synliga fogar eller om man ska sätta de tätt mot varandra så det knappt syns någon fog. Vi ska ha ett vitt kakel med fasade kanter som är 7,5 x 10 cm. vad tycker ni? vilket är snyggast?

• Svar på tråden kakel, fogar eller inte?
  • Hea

Är i samma sits som du. Ska också beställa kakel till köket. Vi har mörkgrått klinkergolv och vitt kök så vi funderar på en gråton på kaklet men fogarna veti tusan....

• Jenny70

Måste man inte ha fogar??

• Eureka

Jag tror också att man måste ha fogar!

• mia1980

Man måste ha fogar eftersom kaklet rör på sig och kommer att spricka om det sitter dör nära.
    Köp hellre fog i samma färg som kaklet. Finns vitt, ljusgrått, mörkgrått och svart. Tror även att det finns fler färger att beställa hos välsorterade kakelbutiker.

Lycka till med inredandet!!

• Rockizgirl

okej. det var min sambo som sa till mig att man kunde det, trodde dock att han hade frågat någon fackman, men nu har jag fått höra att han inte hade det. han bara "fick för sig att det gick"
    Tyckte att det lät lite konstigt dock eftersom jag aldrig har sett det nånstans...

hur många mm ska fogarna vara egentligen?

• mia1980

Vet ej exakt hur breda dom ska vara men överallt ser det ut som om dom är 3-6mm...

Vet att dom kan spricka för att jag frågade en fackman när min pojkvän började renovering av sitt badrum.

• Coursell

Fog måste man tyvär ha. Tänk också på om ni väljer vit fog att den blir snart grå.

• Isfjord

Fogen kan brytas med färg, så man kan få vilken färg som helst på fogen. Kolla bara att färgtypen är blandbar med fogen.

• anny78

Ett alternativ, om ni absolut vill undvika fogar, är 6 mm säkerhetsglas som man målar i valfri färg på baksidan, och sätter upp istället för kakel. Kan bli skitsnyggt! Dessutom lätt att ändra om man skulle vilja - bara att ta ner den och måla om!

• Rockizgirl

åhh så synd att vita fogar alltid blir grå. vill ju ha vita fogar om man ska ha vitt kakel. kanske får ändra färg på kakelt då... eller som anny78 skrev använda sig av glas med färg bakom... Får väl fundera ytterliggare ett tag på det :=)
    Tack för alla svaren. Hade varit osis om vi börjat sätta kakel utan fogar :=D

• väntar o längtar

Så länge du inte har vit fog på golvet så är det ok - så skitigt brukar det inte bli på väggarna. Dessutom finns det nån form av recovery-kit hos kakelhandlarna så att fogen blir som ny igen.

Vill du ha vit fog så ha det.

• anny78

det där recoverykit:et är inte att rekommendera... fäster dåligt och ramlar av rätt snabbt. Enda (långsiktigt hållbara) åtgärden mot skitiga fogar är nog att kratsa ur dem och foga om.

ps! om du vill använda dig av glas, så måla på GLASET, inte på väggen. Det blir två helt skilda resultat nämligen. En färg som är skitsnygg (min kille jobbar i färgaffär) är en manuellt bruten kulör som är en blandning av Alcros silver och typ mörkt antracitgrå. Det blir läckert målat på en glasruta! =)

• Slumraren

Jag rekommenderar inte heller vita fogar, speciellt inte om ni tänker ha kakel över spisen. Matfett och annat kommer att missfärga fogarna.

Vi har en väldigt ljus fog på badrumsgolvet och det var snyggt när det var nylagt och ser fortfarande bra ut om jag knäskurat hela golvet, men till vardags så är fogarna missfärgade av smuts (och vi går bara med strumpor eller barfota, inte med skor i badrummet).

• väntar o längtar

På tal om en glasskiva över köksbänken så är det supersnyggt med en fin tapet bakom. Inte alltför dyrt heller att byta när man ledsnat på den man har...

Svar på tråden kakel, fogar eller inte?