• StudentenAlma

    Det är INTE synd om män!

    Ni som hatar feminister och anser att det är svårt att vara man i dagens samhälle. Att vi redan lever jämställt och att vi kvinnor endast "klagar" för att vi vill få makt över män och liknande skitargument. Här kommer lite matnyttig statistik. Snälla förklara för mig på vilket sätt det är farligare att födas som man än kvinna? Snälla förklara hur rädda ni är i er vardag för att bli utsatt för våld av en kvinna?

    SEXUALBROTT PER LAND

    Australien: 35 procent av kvinnorna har utsatts för sexualbrott.

    Egypten: 96 procent av kvinnorna har genomlidit kvinnlig omskärelse.

    Etiopien: 60 procent utsatta för sexuellt våld.

    Frankrike: Var tionde kvinna misshandlad av sin partner.

    Kanada: Var tredje kvinna utsatt för sexualbrott. 6 procent av fallen anmäls.

    Kongo: Mer än 400.000 kvinnor våldtas varje år.

    Nigeria: Män har laglig rätt att misshandla sin fru i 10 av 36 delstater.

    Sri Lanka: En våldtäkt tar sex till tolv år att utreda.

    Storbritannien: En tredjedel av tonårsflickorna offer för sexuellt våld.

    Sydafrika: En kvinna våldtas var 26:e sekund.

    Sverige: 1 av 6 våldtäkter klaras upp. Kvinnor 16-24 år mest utsatta. 98 procent av förövarna är män.

    USA: 17,7 miljoner kvinnor har våldtagits.

    Källa: Dokument utifrån

  • Svar på tråden Det är INTE synd om män!
  • Anonym (faegfe)

    Å vad fan har detta med svensk radikalfeminism att göra? 

  • Dr Nail

    Allt handlar inte om våld, komigen, det finns andra aspekter av livet. Men, om du absolut vill prata våld så är det fortfarande betydligt högre risk att bli utsatt som man...visserligen av andra män. Själv är jag inte rädd för varken män eller kvinnor.

  • Kotlettbiff

    Hela världen: 100 % generalisering av kvinnor att alla män är idioter, våldtäktsmän, kvinnomisshandlare, kvinnohatare etc.

    Källa: Verkligheten.

  • Petrol

    det gör det väl inte mindre synd om män som råkat ut för saker?

    Det är synd om människor, inte kön!

  • Kotlettbiff
    Petrol skrev 2015-03-14 11:15:04 följande:

    det gör det väl inte mindre synd om män som råkat ut för saker?

    Det är synd om människor, inte kön!


  • spillerkillern

    Det förekommer även att män misshandlas av kvinnor i förhållenden, troligen ett stort mörkertal. Män våldtas också, torteras i fängelser, det är övervägande män som deltar i krig, i många fall ofrivilligt. Fler män begår självmord. Såg ett inlägg på facebook för några dagar sedan om en gruvolycka där 35 män omkom, ingen kvinna jobbade där men kvinnor kvoteras in i styrelser för att det ska bli mer jämställt..

    Säger inte att det inte är synd om kvinnor, båda könen lider av olika slag.

  • seriösanvändare

    Våld är ett dåligt exempel, eftersom män löper betydligt större risk än kvinnor att bli utsatta, även om förövarna oftast är andra män. Sexbrott (allt från ofredande till våldtäkter) är däremot brott som till största delen riktar sig mot kvinnor och barn, så där har du något adekvat att ta upp. Liksom våld i nära relationer, där åtminstone grövre våld har betydligt fler kvinnliga offer än manliga.

    Så nej, det är inte mer synd om män. Och globalt är kvinnoförtrycket betydligt större än ett eventuellt mansförtryck. Men det betyder inte att män alltid har det så lätt heller.

  • spillerkillern

    Varför skulle det vara mer synd om människor beroende på kön? skulle vi lista upp saker som gör det synd om män vs kvinnor så hamnar vi ganska lika.

  • Vanillaextract

    Enbart en av dom gäller ju Sverige och den visar bara fakta om en enda sak. Jag vet inte hur du fått för dig att det på något sätt bevisar att det är synd om kvinnor inte män men det finns bara i ditt huvud.

  • Anonym (Lisa)

    Sexualbrott har väl ingenting med jämställdhet att göra till att börja med. 

    Sexualbrott har oftast inte ens med sex att göra utan makt och män blir också utsatta för sexualbrott och mörkertalet gällande män är större. 

    Menar du att samhället skulle vara mer jämställt om inga kvinnor utnyttjades sexuellt alls eller ska männen utnyttjas lika mycket?

    Samhället är inte jämställt idag och kommer troligen aldrig att bli det heller, för det är skillnad mellan könen och kommer alltid vara, men vi kan arbeta mot att det ska vara så jämställt som möjligt.

    Jag ser fram mot en seriös diskussion om hur män ska kunna göra juridiska aborter och önskar att vi ska återinföra allmän värnplikt och då ska självklart alla oavsett kön mönstra och göra lumpen. 

  • Anonym (K)
    Kotlettbiff skrev 2015-03-14 11:12:11 följande:

    Hela världen: 100 % generalisering av kvinnor att alla män är idioter, våldtäktsmän, kvinnomisshandlare, kvinnohatare etc.

    Källa: Verkligheten.


    Och uppenbarligen har du inget emot dessa generaliseringar eftersom du generaliserar ännu mer?
  • The sea refuses no river

    Jag förstår inte ditt resonemang alls.

    Själv är jag man, och feminist.

    Det är fullständigt irrelevant för statistisk data huruvida det är "synd" om någon, mer än någon annan.

    Statistik är data som hjälper oss att förstå hur de ojämställda strukturerna manifisterar sig i samhället. Exempelvis hur män har mer lön, har fler chefspositioner, osv. Statistik kan man inte blunda för och är en bra måttstock för hur samhället ser ut många gånger.

    Statistiken ger oss en bild av att män har mer makt och att kvinnor är misgynnade i förhållande till rättigheter i arbetslivet och samhället i övrigt. Detta är oerhört viktiga politiska problem som ska tas på stort allvar. Men det säger egentligen inte så mycket om hur individen navigerar i olika miljöer, det är en annan fråga.

    När det kommer till individuellt lidande i förhållande till könsnormer, vad som är förväntat av en och vad en lär sig i skolan osv, så är det meningslöst att försöka få det till att en är mindre gynnad en andra. Det gäller nämligen frågan om vad var individ vill göra. Här skulle inte jag påstå att jag som man är särskilt gynnad i förhållande till kvinnor. Talar vi t.ex. om våld så kan jag absolut konstatera att jag blivit utsatt för mer våld än vad tjejerna blev under skoltid och liknande, och att jag i mitt fall hade förväntingar på mig som jag varken ville eller kunde leva upp till.

    Är det synd om mig? Nja det skulle jag inte vilja påstå. Har jag under mitt liv blivit annorlunda bemött på grund av att jag är man, på ett sätt som för mig stundvis varit kraftigt negativt? Definitivt.

  • Anonym (daf)

    Det löjligaste av allt är att det finns något som heter "kvinnomisshandel". 
    Borde det inte vara "misshandel" i samtliga fall?

  • Haskel

    Även om 1/3 av alla kvinnor blev våldtagna, så innebär ju det att det INTE är synd om kvinnor (generellt).

    Om man väljer att generalisera allt, så bör man även veta vad det innebär.

  • Anonym (Jep)
    farman skrev 2020-04-01 04:16:07 följande:

    Vilket land är bäst då det gäller kvinnofrid?


    Vad tror du? De allra flesta länder i världen har patriarkat.
  • Anonym (Jep)
    farman skrev 2020-04-01 04:16:07 följande:

    Vilket land är bäst då det gäller kvinnofrid?


    Även om Sverige är det kanske mest jämställda landet i världen så har vi lång väg kvar då kvinnor förtrycks även här.
Svar på tråden Det är INTE synd om män!