• Anonym (trötto)

Hur länge är ni borta om dagarna? Hur fixar ni vardagen?

Jag börjar kl 7 på morgonen men går upp ca halv fem - fem för att hinna eftersom det ofta är stopp i trafiken så får man åka i god tid. 

Slutar halv fyra(men ofta blir jag kvar på jobbet längre än så) och stannar för att handla på hemvägen och brukar då vara hemma vid sex ungefär(ibland tidigare, ibland senare beroende på). 

Vid det laget är jag rätt trött, lagar mat och ordnar det nödvändigaste, sen orkar jag inte så mycket mer eftersom jag ska upp tidigt nästa dag igen. 

Det känns som jag har några fåtal timmar om dygnet att ägna mig åt något jag tycker är trevligt. Resten går åt att pendla(=stress i sthlms kollektivtrafik!) och arbeta. Det blir en så tråkig vardag. 

Hur ser era dagar ut? 

• Svar på tråden Hur länge är ni borta om dagarna? Hur fixar ni vardagen?
  • Fjäril kär

6:40 ringer klockan, har dock i regel vaknat lite tidigare av en pigg 6-åring som kommer och talar om att han är vaken och påklädd. 

varannan vecka slipper jag bädda sängen då  maken skiftjobbar. Så jag kliver upp och klär på mig och fixar frukost och fixar det som 6-åringen behöver till skolan. 

7:30 åker jag och släpper av sonen vid skolan

8:00 börjar jag jobba.
    15:00 slutar jag, byter om på mitt jobb och ibland handlar jag på vägen hem, ibland inte. 
    15:30-16:00  hämtar på fritids

kl 18 äter vi middag
    kl 20 lägger sig sonen, en stunds läsning och godnattpuss och sen är resten av kvällen min och makens . Fri att göra vad vi vill på. 
    Lägger mig vid 23

Har egna aktiviteter ett par kvällar i veckan 

har flera barn men dom är snart vuxna och tar eget ansvar för sina dagar. 

• L i n n

Ena veckan kliver jag upp 04.15 och lägger mig vid 20.30 (jobbar mellan 05.25-13.30).

Andra veckan kliver jag upp 06.30 och lägger mig 00.30 (jobbar mellan 13.13-23.12).

• Fjärilslarv
    L i n n skrev 2015-03-14 12:48:39 följande:

Ena veckan kliver jag upp 04.15 och lägger mig vid 20.30 (jobbar mellan 05.25-13.30).

Andra veckan kliver jag upp 06.30 och lägger mig 00.30 (jobbar mellan 13.13-23.12).

förlåt frågan, men varför går du upp vid halv sju om du börjar först kvart över ett?
  • Anonym (hmm)

Min man kliver upp klockan 7 och går till jobbet 7.50, han börjar 8. Jag börjar 8.45, kliver då upp 8.15, bäddar sängen, drar upp rullgardinen, gör mig i ordning och går iväg till jobbet 8.35 så att jag har några minuter att hämta vatten och starta datorn osv. 

Hemma på lunch kl 13, sätter då igång en diskmaskin och en tvättmaskin om det behövs.

Min man slutar jobbet 17 och går hem, tar ut sopor, plockar ur och i diskmaskinen och hänger tvätten. Jag slutar 17.15, är hemma 17.20 och då lagar vi mat. 

Sedan tittar vi på lite tv till ca kl 20, sedan dammsuger jag (vid behov) och torkar bänk och sånt i badrummet då katterna drar runt kattsand därinne. Duschar.

Sen gör vi det vi känner för till kl 23, då går jag och lägger mig och tittar på några avsnitt på netflix på telefonen till ca kl 1 då mannen lägger sig. Och sen är dagen slut! 

Också ganska tråkig vardag, men vi är rätt nöjda med den ändå faktiskt. Behöver inte ha så mycket måsten hela tiden!

• Anonym (Mor)

Just nu är jag föräldraledig, men innan dess:

07:30 går upp

08:30 promenerar till jobbet

15:30 promenerar till förskolan

16:30 kommer hem

Sen lagar någon av oss mat och vi grejar med sånt som behöver fixas. Umgås med barnet. Barnet somnar sju/halv åtta.

Ett par kvällar i veckan tränar jag eller ägnar mig åt mitt fritidsintresse. Annars ser vi på tv.

Nu har vi fått en bebis så nya rutiner väntar. Men det blir nog ungefär samma tider.

• Fröken Hepburn

Jag kliver upp 6.00, och går antingen hemifrån 7.15 och åker direkt till jobbet till 8.00 samt hämtar på fsk 16.30 och är hemma 17.00.

Eller så går jag upp 6.00, går hemifrån 7.30 lämnar på fsk och är på jobbet 8.45 och jobbar till 17.30. Hemma 18.30.

På fredagar är jag hemma vid 16.00ish.

• L i n n
    Fjärilslarv skrev 2015-03-14 13:05:30 följande:
    förlåt frågan, men varför går du upp vid halv sju om du börjar först kvart över ett?
    Måste väcka och skicka iväg barnen till skolan :)
  • Fjärilslarv
    L i n n skrev 2015-03-14 13:59:59 följande:
    Måste väcka och skicka iväg barnen till skolan :)
    ah då fattar jag!
    Sorry lite trött i skallen.
    Tänkte att va fan är hon uppe i ottan om hon börjar så sent?
  • Anonym (tjopp)

Går upp 06.00 då klockan ringer. Sonen lämnas på fritids 07.30 och jag börjar 08.00. Slutar 16.00, hämtar på fritids 16.30 och är väl hemma typ 16.45.. Matlagning, läxor, lek, läsa och så i säng med sonen till 20.00.. Då brukar jag plocka lite, fixa disk, tvätt och så kikar jag på TV och kommer i säng till 22.00 senast.

Försöker träna någon dag på vardagen då är vi hemma 18 tiden istället. Handlar mat någon gång i veckan också såklart. Helgerna brukar jag städa, träna, vi träffar vänner och myser. Sonen har väl med sin kompis ibland också efter fritids så när dom roar varann hinner jag en hel del hemma :) Sonen är hos sin pappa varannan helg och då brukar jag passa på och göra en massa måsten så jag slipper det på vardagarna då jag är själv med mitt barn.

• sportpappa

Jag är egenföretagare så mina dagar är flexibla, men med barn så blir det ändå ganska inrutat:
    06:30 Upp
    07:45 Lämna på förskolan
    08:00-08:30 Cykla till jobbet
    08:30-15:00 Jobb de dagar jag hämtar
    15:00-15:30 Cykla från jobbet
    15:45 Hämta på förskolan
    08:30-16:30 Jobb de dagar jag inte hämtar.
    16:30-17:00 Cykla från jobbet
    17:00 Laga mat
    18:00 Äta
    19:30 Natta sonen
    22:00 Sova

Total tid för fritid på vardagar: ca 3 timmar.
    Tid för matlagning, ätande och dylikt: ca 3 timmar
    Vi försöker se all tid tillsammans som just tid tillsammans då vi umgås och har det trevligt. Då får vi helt plötsligt 6 timmar fritid.

På helgerna går vi upp vid 08:00 och lägger oss vid 22:00-23:00.
    Total tid för fritid på helgerna: ca 10 timmar.

Anonym (trötto) skrev 2015-03-14 11:14:43 följande:

Jag börjar kl 7 på morgonen men går upp ca halv fem - fem för att hinna eftersom det ofta är stopp i trafiken så får man åka i god tid. 

Slutar halv fyra(men ofta blir jag kvar på jobbet längre än så) och stannar för att handla på hemvägen och brukar då vara hemma vid sex ungefär(ibland tidigare, ibland senare beroende på). 

Det känns som jag har några fåtal timmar om dygnet att ägna mig åt något jag tycker är trevligt. Resten går åt att pendla(=stress i sthlms kollektivtrafik!) och arbeta. Det blir en så tråkig vardag. 

Jag ser några saker du kan göra för att frigöra tid:
    -Cykla till jobbet. Nu vet jag inte hur långt du har till jobbet, men det kan vara värt att räkna lite på det och se om det är ett möjligt alternativ. Största fördelarna med att cykla är att du slipper alla stopp i trafiken och stressen, du får dagsljus och frisk luft varje dag, motion i mängder vilket gör att du inte behöver träna lika mycket på din fritid vilket sparar tid till annat. Du kanske även får sova lite längre eftersom du inte behöver åka så tidigt för att komma i tid.
    -Planera tillagning och inhandling av mat. Då slipper du handla varje dag. Handla istället 2 ggr per vecka.
    -Städa och tvätta aldrig på helgerna. Det hinner du efter jobbet. Slösa inte bort den värdefulla tiden på helgen.
    -Jobba inte över!
Svar på tråden Hur länge är ni borta om dagarna? Hur fixar ni vardagen?