• Anonym (ledsen)

alla mina pojkvänner har utnyttjat mig ekonomiskt

Jag har varit fattig student och jag har haft skitjobb för 82 kr i timmen men jag har alltid levt smart och fått det att gå ihop och har kunnat spara till resor. Jag har trivts med att leva billigt och cykla, baka, köpa och fixa till second hand möbler osv.

När jag pluggade blev jag sambo med en kille som missat några poäng och förlorat sitt csn. Han skulle börja jobba som vikarie och blev inringd på jobb flera gånger i veckan. Men snart började han tacka nej till jobb, kände sig ofta sjuk och bidrog mindre och mindre till hushållskassan. Jag fick betala i stort sett allt medan han satt hemma och spelade spel. Ofta "skämtade" han även om att jag jobbade och slet och han satt hemma som en "lyx-make".

När jag gjorde slut och han flyttade trodde jag att jag råkat ut för en extremt sällsynt typ.

Två år senare började jag dejta en kille. Efter ett tag visar det sig att han är pank och inte kan betala sin hyra. Eftersom han redan ligger efter och riskerar att bli vräkt lånar jag honom 12 000. Av detta får jag sedan tillbaka mindre än hälften.

Det höll såklart inte.

Jag börjar dejta en annan som efter några månader börjar fråga om han låna en hundring eller två, som han såklart betalar tillbaka. Efter ett tag blir det istället en tusenlapp eller två och sen slutar han betala tillbaka.

Senare träffade jag en kille som jag blev sambo med och vi hade gemensam ekonomi. Jag tjänar lite mer men tycker det är helt ok att även betala lite mer. Efter ett tag börjar ursäkterna. Kan inte betala räkningar denna månaden eftersom jag ska på svensexa. Jag måste köpa den här datorn för det är ett superbra erbjudande som aldrig kommer igen. Jag måste spara till kompisens födelsedag. Jag behövde kläder och present till syskonbarnet så jag har inga pengar kvar. Jag fick en oväntad räkning... så står man där och betalar alla räkningar igen.

Hur gör ni som hittar en partner som inte utnyttjar er? Jag har aldrig gett sken av att ha pengar och pratar inte om hur mycket jag tjänar. Jag tänker aldrig mer träffa någon men det vore intressant att veta varför sånt här händer mig.

• Svar på tråden alla mina pojkvänner har utnyttjat mig ekonomiskt
  • Anonym (V)
    Vanillaextract skrev 2015-03-14 11:41:58 följande:

För att du låter dom utnyttja dig. Så enkelt är det.

Precis.
  • Anonym (ledsen)
    Vanillaextract skrev 2015-03-14 11:41:58 följande:

För att du låter dom utnyttja dig. Så enkelt är det.

Okej jag ska förtydliga. Hur hittar man en man som inte fiskar efter pengar?
  • Fjäril kär

för att du köper det dom säger och inte har koll på gemensam ekonomi. 

Har man gemensam ekominn betyder det också att man har insyn i gemensamma kostnader och tar gemensamma beslut om vad som ska köpas eller inte. 

Har du inte sagt nej till allt dom hittar på och inte heller kollar sanningen i det dom säger så får du lite skylla dig själv om du är så godtrogen och betalar utan att blinka eller ställa några krav. 

• Fjäril kär
    Anonym (ledsen) skrev 2015-03-14 11:48:11 följande:
    Okej jag ska förtydliga. Hur hittar man en man som inte fiskar efter pengar?
    hitta en som från början har en ordnad ekonomi med stadig inkomst . 

arbetslös, sjuk osv kan alla bli såklart men har man vett i skallen så fixar man ekonomin ändå och rättar mun efter matsäcken och lever snålare utan att knysta. 

och hitta en kille som ger dig full insyn i sin ekonomi,   själv litar jag inte ett dugg på dom som vägrar gemensam ekonomi och smusslar och håller undan sina utigfter och inkomster och säger att det inte angår andra. Jo bor man under samma tak så angår ekonomin båda två. 

och nej det är inte självklart att den som tjänar mer ska betala mer. ... 
  • Anonym (ledsen)
    Fjäril kär skrev 2015-03-14 11:48:59 följande:

för att du köper det dom säger och inte har koll på gemensam ekonomi. 

Har man gemensam ekominn betyder det också att man har insyn i gemensamma kostnader och tar gemensamma beslut om vad som ska köpas eller inte. 

Har du inte sagt nej till allt dom hittar på och inte heller kollar sanningen i det dom säger så får du lite skylla dig själv om du är så godtrogen och betalar utan att blinka eller ställa några krav. 

Det är ju inte lögner att han t ex ska på svensexa. Men det är ju fel i prioriteringen om man lägger 6000 på en svensexa eller en ny dator och sen inte har pengar till räkningarna. Att jag säger nej hjälper ju inte. Jag har inte åtkomst till hans konto.
  • Anonym (Lennart Jonsson)

Vad sägs om att börja ställa krav på pojkvännerna till att börja med ? 

varför ska du börja betala en massa saker som inte är ditt ansvar när det istället är mycket enklare att börja ställa lite krav på att ordna upp deras egen ekonomi?

Vore det inte smartare att börja i rätt ände så att säga? 

hjälpa till kan man göra ändå utan att behöva betala .  Handgriplig hjälp kan funka bättre ibland och då ser man mycket enklare om killen är seriös eller inte.  Tex att erbjuda sig att ringa ett inkassobolag och fixa avbetalningsplaner. Att ringa hyresbolaget killen bor hos och fixa en överenskommelse osv osv ...   

du måste lära dig att det finns andra sätt att lösa problemen på FÖRST  innan du öppnar plånboken.   

• Fjäril kär
    Anonym (ledsen) skrev 2015-03-14 11:55:23 följande:
    Det är ju inte lögner att han t ex ska på svensexa. Men det är ju fel i prioriteringen om man lägger 6000 på en svensexa eller en ny dator och sen inte har pengar till räkningarna. Att jag säger nej hjälper ju inte. Jag har inte åtkomst till hans konto.
    men varför köper du det han säger när du faktiskt vet att det inte finns pengar? 

Varför respekterar han inte ett nej? Bor man ihop går man inte bakom ryggen och gör av med pengar man inte har .  Det är ett omoget beteende helt enkelt. 

och på ett sätt uppmuntrar du sånt beteende genom att gå efter honom och täppa till dom ekonomiska hålen så han kan fortsätta be om mera pengar....  
  • Anonym (Lennart Jonsson)

ett bra sätt är att redan vid dejtandet inte ha så bråttom med att börja betala en massa saker.  Här ser killarna redan då att du har pengar och är en generös människa för att du kanske betalar för dig och betalar kanske gemensamma middagar och saker ni hittar på.  Sluta med det. Finns ingen anlednning.  Vid dejtande betalar var och en för sig. Det är ett krav. 

En människa som sitter i kris efter någon månads dejtande som riskerar vräkning osv kräver ett stopp och ett hallå .  Man kan inte börja betala en massa tusenlappar till nån man inte känner även om det är ens dejt.  Det är inte mitt problem att någon annan sitter i skiten. Tvärtom skulle det få mig att dra öronen åt mig och tänka mig för ordentligt. 
    En som inte har pengar att betala hyran med skulle såklart inte ha råd att betala tillbaka samma pengar till mig. Det säger sig självt.  

Min gissning är att du är för snäll och det är ditt fall.  Det är inte ditt problem att din dejt eller nuvarande pojkvän sitter i ekonomisk knipa och inte kan betala för sig, såvida du inte själv är en bidragande orsak till att det blivit så....  (vilket jag inte tror) 

blir det bråk och skrik när en sambo vill köpa ny elektronik för pengar ni inte har så får du ta det bråket . Har ni inte pengar så har ni inte. Punkt och slut.   Då har du i så fall en anledning att fundera på om han är en bra sambo om han inte respekterar en genomtänkt förklaring till varför ni inte har pengar.

• Mr Obvious

Man hör ju talas om kvinnor som t.ex dras till "farliga" män.
    Det kanske är så att TS på något sätt omedvetet dras till män utan ekonomiskt sinne?

Svar på tråden alla mina pojkvänner har utnyttjat mig ekonomiskt