• Anonym (Husmodern)

Hjälp! Min man lagar äcklig mat

Men blä!

Jag har en passion, laga mat. På rätt sätt så att det blir gott. Min man skiter i vissa grundläggande principer. Han följer recept till punkt och pricka när det gäller mått och mängd och viljen ordning man ska göra saker, men skiter fullständigt i andra saker.

Ok, ett exempel. Han kokar i pasta i några deciliter vatten så att den blir kladdig och äcklig. Spagettina sitter ihop i klumpar och så blä! Kräks.

Han gör alltid saker i fel ordning så att en grej står och blir iskall. Vill ha varm mat!

Putsar inte kycklingen så man får brosk och senor i munnen.

Vägrar förstå att apelsinsaft i ett recept inte betyder bobs apelsinsaft på flaska.

Allting blir antingen för lite stekt eller kolsvart, inget tålamod.

Försöker göra maten nyttigare genom att utesluta onyttiga saker, typ grädde i en gryta. Gör då hellre nåt annat som är nyttigt från början!

Dessutom så tål han absolut ingen kritik, ens om det sägs på det mest skonsamma sätt, så ja vad gör man? Lagar all mat själv?

• Svar på tråden Hjälp! Min man lagar äcklig mat
  • Dr Nail

Hur skulle han reagera om du demonstrativt tackade nej till en av hans rätter och började laga till din egen middag separat?

• radwanska

Det låter som han inte har som ambition att bli bättre och lära sig av dig, som uppenbarligen än bättre på matlagning än han. Jag skulle aldrig kunna äta pasta kokad på det där viset som han gör. Tror du att du lägger fram din "kritik" på ett bra sätt dvs säger du "nej nej vad håller du på med" eller säger du "kan jag få lära dig hur pasta egentligen bör kokas"?

• Batmamba

Tycker han själv att maten blir bäst när han gör på sitt sätt?

Annars, om han gillar din bättre, kan du fråga om han vill lära sig. Eller laga maten tillsammans.

• Vanillaextract

Tycker inte det verkar vara några allvarliga saker, du kan inte krävs att han har samma passion eller talang för matlagning som dig. Han är säkert bra på saker du är värdelös på eller hur?

Är det ett sådant stort irritationsmoment för dig får du väl lags maten själv. Eller kanske säga att eftersom du älskar matlagning skulle du tycka det var jättekul att gå på en matlagningskurs tillsammans. Då blir det något positivt istället. Att påpeka saker hemma uppfattas nog för det mesta som gnäll och är kontraproduktivt.

• Kereza

Haha, sådär är jag med :D

Vi har löst det som så att min pojkvän alltid (ALLTID) lagar maten. Han lagar god mat, medan min är potentiellt kräkframkallande :)

...utom tacos och thai-curry. Det får jag faktiskt göra, nu när jag tänker efter.

• Anonym (Vögelina)

Göm kastrullerna och pannorna!

• Anonym (Husmodern)

Jag kräver så klart inte att han ska ha samma passion som jag, problemet är att man inte kan komma med någon kritik. Då kan han flippa. Även om jag typ kramar om honom och säger : kan vi inte hälla i lite mer vatten i grytan? Så blir pastan godare? Med mild och ödmjuk röst. Nej! Det gåår inte, han kan inte ta sånt.

• Anonym (Husmodern)

Jag lagar nästan alltid maten, men ibland är det svårt att hinna.

• Anonym (:))

Finns det någon rätt han kan laga bra? Min kille gör också sådär, har i helt absurda kryddor i maten eller blandar i typ majonäs när han gör ris och sånt. Några rätter är han dock riktigt bra på. Så jag lagar maten för det mesta, eftersom jag tycker det är kul och oftast har mer tid. Han kompenserar med att handla, och om jag VERKLIGEN inte har tid att laga mat så lagar han nån av sina "goda" rätter. Det blir inte så ofta så det blir inte samma mat hela tiden.

Svar på tråden Hjälp! Min man lagar äcklig mat