• ZombieKitty

Twitch-donationer, Paypal och försörjningsstöd?

Hej :)

Så, jag sitter som på nålar nu, för jag befinner mig i en lite klurig situation där jag är osäker kring vad som gäller etc, samt hur jag ska göra. Jag ska försöka förklara så kortfattat som möjligt hur det hela ligger till. Moderatorer, om det är fel forumkategori, snälla flytta till den rätta. Jag är lite osäker kring vart jag ska sätta detta då det berör många olika ämnen.

Jag sitter ofta och livestreamar TV-spel på Twitch, ser det som en hobby och att det är ofantligt roligt etc etc, INTE som ett jobb. Häromdagen testade jag att fixa mina donations-länkar på Twitch för att testa om det går... På mitt "riktiga" Paypal-konto kunde jag av nån anledning inte ta emot pengar, men när jag skapade ett andra "Business"-konto på min andra email så funkade det tydligen... Fråga inte hur jag kunde skapa ett företagskonto så lätt utan att faktiskt ange några riktiga företagsuppgifter, då jag inte har ett företag... Anyway... Jag fick totalt in 18 euro under min streaming-kväll.
    Skitkul! Men...här är kruxet. Jag sitter också på försörjningsstöd.

Jag vet att alla twitch-donationer skattas via Paypal men jag är inte exakt säker på när/hur. Och i regel räknas man som oberättigad till bistånd om man betalar skatt... men gäller detta även för små summor som kan dimpa in någon månad? De 18 euros jag fick sitter där på mitt business-konto och jag undrar nu lite saker.

- Som ovan nämnt... kan detta påverka min rätt till försörjningsstöd? Jag vet ju att den summan man får måste vara betydande belopp så att man kan försörja sig själv, så bara för att jag får in en extraslant online beytder väl inte detta att jag förlorar rätten till att komma över resten av pengarna jag behöver till hyra och försörjning... Mitt sunna förnuft säger mig att detta är OK men jag måste fråga, är livrädd för att hamna i knipa.

- Undrar också lite generellt om Paypal btw... borde jag akta mig för att använda ett businesskonto med så små vinster? Borde jag istället försöka fixa mitt riktiga paypal-konto? Och kan jag nu flytta över mina pengar från Business paypal till mitt riktiga konto utan konsekvenser? Jag planerar ju inte in att placera in några av dessa smådonationer på banken förresten, bara tänkt att sitta på ett Paypal-konto.

- Sen undrar jag också...skattas verkligen så små summor av pengar? Är medveten att Paypal tar sin lilla del under själva transaktionen till/från konton, men om jag väljer att bara hålla pengarna digitalt på ett annat konto... hur kan Skatteverket se mina donationer då? Jag har inte direkt uppgett någon konkret information om nåt företag, konton etc.

OBS, villl ENDAST veta hur allt detta fungerar, är därför jag frågar. Planerar inget fuffens... och om jag har gjort något stort fel för att jag tagit emot donationer på försörjningsstöd så ska jag självklart se till att fixa upp detta och ta bort donationskontot omedelbart.

Men ja, hoppas någon kan besvara mina frågor!

:)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-14 14:44
    Förresten jag förväntade mig INTE att få in 18 euro och det var inte planen... jag ville mest testa om det ens fungerade, om någon av mina vänner kände för att test-donera 1 euro eller nåt... Så jag har inte suttit och försökt fiska efter nån begynnande månadslön direkt :P
  • Svar på tråden Twitch-donationer, Paypal och försörjningsstöd?
  • Giovanna

Jag kan inte svara på hur det fungerar med Paypal etc. men vad gäller försörjningsstöd räknas alla inkomster, även tillfälliga små extrainkomster som dina 18 euros. Detta bör således deklareras som övriga inkomster när du söker försörjningsstöd. Det är ju på intet sätt förbjudet att tjäna egna pengar när du har försörjningsstöd, bara du redogör för dom.

• Hecate

Det finns ingen regel som säger att man förlorar sitt försörjningsstöd bara för att man betalar skatt vid något tillfälle. Tvärtom: det är många som arbetar timmar och kompletterar upp till normen med försörjningsstöd. Huvudsaken är att du redovisar pengarna som inkomst, så att soc-sekreteraren kan dra av dem från utbetalningen. Du får alltså alltid samma belopp i handen, oavsett hur mycket pengar du drar in på annat håll - eftersom alla inkomster dras av från utbetalningen.

• Giovanna
    Hecate skrev 2015-03-14 17:12:48 följande:

Det finns ingen regel som säger att man förlorar sitt försörjningsstöd bara för att man betalar skatt vid något tillfälle. Tvärtom: det är många som arbetar timmar och kompletterar upp till normen med försörjningsstöd. Huvudsaken är att du redovisar pengarna som inkomst, så att soc-sekreteraren kan dra av dem från utbetalningen. Du får alltså alltid samma belopp i handen, oavsett hur mycket pengar du drar in på annat håll - eftersom alla inkomster dras av från utbetalningen.

Korrekt, bra förklarat.
  • VäldigtRoligt
    "Jag sitter ofta och livestreamar TV-spel på Twitch, ser det som en hobby och att det är ofantligt roligt etc etc, INTE som ett jobb. "

Du verkar mer orolig för att förlora försörjningsstödet än att hitta ett jobb. Sluta spela tv-spel och skaffa ett jobb!
Svar på tråden Twitch-donationer, Paypal och försörjningsstöd?