• Lillepuff

Fraktur i hälen?

I torsdags var jag och en kompis på Parkbadet i Sandviken. Jag åkte den röda rutschkanan (som går väldigt snabbt, känns nästan mellan 15-20 km/h) och när jag kommer ner och simmar upp så känner jag att jag har ont i hälen och tänker att jag måste ha slagit i hälen när jag kom ner. Jag försökte ignorera smärtan men efter drygt tio minuter så gick det inte längre. Jag blev tvungen att kliva upp och sätta mig.

Min kompis sa att jag skulle gå till en badvakt och be om is att lägga på min häl som var lite lila och blå. Jag försökte resa mig upp men det gick inte.

För att göra det kort så har jag fortfarande ont och kan inte alls stödja på hälen. Försöker jag göra det så är jag nära på att säga alla möjliga ord, framförallt svära och det när jag knappt lagt någon tyngd alls på hälen. Så jag går på tårna, för att ens gå på trampdynan gör ont. Inte lika ont, men fortfarande ont. Det gör ont hela tiden.

Jag tror inte att det var svullet i torsdags, men jag upptäckte igår att det är lite svullet. Inte överdrivet mycket, bara tillräckligt mycket för att om man tittar efter kan se att det är svullet.

Det gör även ont när något nuddar vid stället jag har ont och när jag duschade igår så gjorde det så fruktansvärt ont när vattnet nuddade vid hälen. Jag var nära att flera gånger ge upp på att duscha, men lyckades på något underligt sätt duscha klart. 

• Svar på tråden Fraktur i hälen?
  • Lillepuff

Jag har inte varit någonstans och kollat, har varit för mycket vid röntgen tycker jag.

• Långbenopluto
    Lillepuff skrev 2015-03-14 18:48:06 följande:

Jag har inte varit någonstans och kollat, har varit för mycket vid röntgen tycker jag.

Öh, va?? Då får du lida då....
  • Anonym (men snälla?)

Går ju inte att svara på, tror du vi är telepater?

Man kan spräcka själva "muskelkudden" i hälen som man går på, det gör svinont.

Och man kan få en spricka i eller ha sönder hälbenet och det gör också svinont.

Mitt tips är att du pallrar dig iväg och får en undersökning av läkare för om du belastar en fraktur fel kan du få problem för resten av livet. Känns kanske inte så värt det för att slippa några timmar på akuten från början?

Folk alltså...om min granne hade varit lite slugare och sökt läkare från början istället för att käka piller och fortsätta jobba med överbelastad armbåge så kanske han inte varit deltidssjukskriven än idag.

• Lillepuff

Tines: Jepp. Jag får lida och jag vet att jag får skylla mig själv, men jag funderar på att ringa till hälsovårdscentralen ändå, men tvekar lite på det.

Anonym: Jag vet att ni inte kan veta riktigt säkert, men jag kan alltid fråga, någon kanske har varit med om liknande och kanske fått en fraktur i hälen. Jag vet att frakturer kan läka fel. Har haft tre stycken som inte har gjort det vitt jag vet. En fraktur alldeles under axeln, en på tån och en vid kindbenet. Nu när jag tänker på det.

De första två frakturerna gjorde så himla ont medan den i kindbenet var mest ömt och gjorde mest ont i början och senare när något nuddade eller om jag böjde huvudet neråt. 

Så när jag tänker efter så behöver frakturer inte göra så ont som vissa kanske tror. När impakten sker så kan det göra ont, men sen kan det gå över och mer vara som ett blåmärke. Det är bara det att jag är mest konfunderad för att det mer är missfärgat nu och bara lite svullet.

• Sweet Sofia
    Tutilure skrev 2015-03-14 16:21:20 följande:

Vad sa röntgenplåtarna som de förstås tog på akuten?

Totalt omogen kommentar!
  • Sweet Sofia

Bästa är att ringa vc imorgon och få en akuttid. Du kommer inte få något svar på fl.

• Tutilure
    Sweet Sofia skrev 2015-03-15 16:06:00 följande:
    Totalt omogen kommentar!
    Tack!

Jag ansträngde mig verkligen!
Svar på tråden Fraktur i hälen?