• uglygodcilla81

Dubbelvagn för stort barn

Idag har vi en dubbelvagn (Baby travel Dublin eller vad den heter, en gammal modell, en riktigt jobbigt vagn tycker jag!). 

Intresserad av att hitta något annat? 

Det gäller en stor grabb på 2,5 år som inte kan gå, och en bebis på 3 månader (också det en stor grabb för sin ålder!!)

I den nuvarande vagnen är det mest upprätta läget nästan att betrakta som liggläge. 2-åringen älskar att promenera ibland (men måste då hålla en i handen) men orkar inte gå så långt. Dessutom måste ju bebisen åka framåtvänd när han han blir några månader till. Idag använder jag nu dock vagnen bara på väg till dagis, så den lilla promenaden kanske inte ger för många intryck? Brukar gå hem och byta vagn när jag ska iväg någon annanstans, det stora aset orkar man ju inte gå på stan med eller ta bussen med? 

Vad tror ni om en Bugaboo Donkey? Kan man använda den för stora barn? Tips på något annat?

• Svar på tråden Dubbelvagn för stort barn
  • Frontline

Gör barnet en tjänst och gå istället , det är både nyttigt och bra...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Blicka

Vi har kikat på en donkey men upplever tyvärr inte sittdelarna så stora. Vår minsta kommer vara 22 månader o har inte så mkt att växa i enligt min uppfattning. Tycker längden framförallt. Men den är iaf den som mest motsvarar det vi vill ha så blir nog en sådan iaf. Du kan inte åka o prova?

• Blicka
    Blicka skrev 2015-03-15 07:31:57 följande:

Vi har kikat på en donkey men upplever tyvärr inte sittdelarna så stora. Vår minsta kommer vara 22 månader o har inte så mkt att växa i enligt min uppfattning. Tycker längden framförallt. Men den är iaf den som mest motsvarar det vi vill ha så blir nog en sådan iaf. Du kan inte åka o prova?

Vår minsta idag alltså...
  • vi och pyret

Gå till en barnvagnsaffär och provsitt:) Tror ett city mini gt är den största vagnen men den är ju helt framåtvänd. Den är lätt att själv ta sig i också, vilket kanske är en fördel om sonen har lite svårt?

• Pescetarian

Buggorna är inget för långa barn.

Har dock inget förslag på annan vagn som funkar även för en bebis. Förutsatt att du inte kan ha bebisen i sele och köpa en sån där traditionell dagisvagn (som typ "alla" förskolor använder, tror det är Brio).

• Pescetarian
    Frontline skrev 2015-03-14 22:55:30 följande:

Gör barnet en tjänst och gå istället , det är både nyttigt och bra...

Oavsett, så är vagn till och från förskolan ofta ett måste för många för att hinna i tid.

Ingen skillnad på att köra barnet i vagn, cykel eller bil.
  • Mother of 4

Jag skulle tro att han ryms bra i en Orbit helix, Orbit rymmer stora barn.

Orbit har även extremt bra ståbrädor som han kanske kan klara framöver och då kan du ha Orbit som singelvagn bara koppla bort helix.

Har själv en Orbit men den äldsta modellen och är väldigt nöjd med den

• Pippidipaow

Emmaljunga twin nitro har vi och jag älskar den! Den har fullt liggläge och separata rygg-/fotstöd. Vi har använt en lift med hård platta under (carena) när bebisarna varit små. Den bästa vagnen enligt mig, lätt att köra även med 1 hand.

• Risgryn

Vi har en Urban jungle duo, oslagbar vagn! Mina killar är långa för sin ålder men med den här vagnen finns det mycket att växa i. Har provat både teutonia team cosmo och donkey men ingen av dom hade funkat en längre tid.

Uj duo tar upp till 25 kg per sittdel, team cosmo tar bara 15. Plus att uj duo är grymt lättkörd!

• uglygodcilla81

Tackar för tipsen :) ska surfa runt lite o läsa på. Bigaboon verkar smidig för den kan man "göra smal" med ett enkelt handgrepp? Då kanske vi får in den i hallen... Drömmen är ju en treåring som kan gå och att vi kanske kan sälja en vagn vidare om den har bra andrahandsvärde, men eftersom han nu som 2,5 åring till och med STÅR ostadigt (sämre än mär jan var 9 månader...) så är det ju smidigt att kunna sätta honom i en vagn om man tex är i affären.

• mammalovis

Vi har en Babytravel Amsterdam, tror jag, ganska gammal så däcken går ihop fram ibland. Den fungerar fortfarande för en 4-åring på 104 cm och lillasyster på 1,75 år. Storasyster orkar sällan gå ca 1,5 km hem, så den är oumbärlig.

När yngsta var liten låg hon i liften, sedan stöttade vi upp henne med en kudde och där satt hon till ca 6-8 månader med sele på slutet. Visst kändes det fel att vända henne framåt på ett vis sedan, men å andra sidan har hon ju storasyster bredvid. Hennes verbalitet är mycket god, så den har inte påverkats av ett framåtvänt läge.

Fördelen hade ju varit att ha vändbara delar, men samtidigt verkar de moderna ligg/sittdelarna vara gjorda för att barnen orkar gå väldigt tidigt tycker jag det ser ut som då de är så små på de vagnar man ser på stan.

En kompis har en kombinerad stå/sittbräda på sin vagn. Kan det vara ett alternativ?

• uglygodcilla81

Har funderar på stå/sittbräda! ståbrädan funkade toppen för storasyster när hon var i samma ålder, men vår pojke är lite rädd att stå där... O till vår vagn, en teutonia spirit, är det inte många brädor som passar :( då skulle man ändå få köpa en ny bebisvagn.

Svar på tråden Dubbelvagn för stort barn