• Anonym (fundersam)

När får barnet åka buss själv?

Du har ett barn som ska börja åka 9 mil på buss själv, från startstation - slutstation.
    Hur gammal tycker du barnet bör vara för att ta bussen själv?

• Svar på tråden När får barnet åka buss själv?
  • radwanska

Barnet ska alltså ta sig till och från busstationen också eller blir det skjutsat/hämtat till stationen?

• Anonym (fundersam)
    radwanska skrev 2015-03-15 10:51:57 följande:

Barnet ska alltså ta sig till och från busstationen också eller blir det skjutsat/hämtat till stationen?

Barnet kommer att få hjälp till bussen samt att bli upphämtad på slutstationen.
  • radwanska

Då tycker jag väl runt 6 år, såvida inte barnet uttrycker rädsla för att åka själv

• Cecese

Beror ju på hur barnet är och kanske även vilken vana att åka buss dom har. Men kanske vid 10-12 år.

Min äldsta var 13 år när hon började åka buss 1 mil till högstadiet. Min 12 åring har åkt buss själv en gång till en aktivitet 2,5 mil bort och ska nu börja åka själv varje vecka. Min 8 åring och 6 åring skulle aldrig få åka buss själva nu. Vi åker aldrig buss annars så dom har ingen koll på hur det går till. Jag kanske skulle tänka annorlunda om vi åkte buss regelbundet.

• Rocket Mania

Är det en bussresa utan byten tycker jag nog 6 år. Annars 8 år. Då utgår jag från mina egna barn, alla utvecklas ju olika.

Min son reser i alla fall runt i Stockholms kollektivtrafik med byten och rätt långa resor sedan han var 8 år.

13 år låter extremt sent?

• Cecese
    Rocket Mania skrev 2015-03-15 11:37:04 följande:
    Är det en bussresa utan byten tycker jag nog 6 år. Annars 8 år. Då utgår jag från mina egna barn, alla utvecklas ju olika.

Min son reser i alla fall runt i Stockholms kollektivtrafik med byten och rätt långa resor sedan han var 8 år.

13 år låter extremt sent?
    Det beror väl på var man bor och vilka möjligheter/behov det finns av att åka buss. Där jag bor är det först vid högstadiet barnen behöver åka buss till/från skolan. När de går i lågstadiet får de åka skoltaxi till och från skolan. 
    Till alla aktiviteter är det bil som gäller eftersom det inte går bussar som passar (sista bussen hem går 17). Samma sak när vi ska handla, det är bara bil som fungerar. 
    Tunnelbana skulle mina barn åka själv när dom är myndiga, inte före. Å andra sidan kommer den situationen inte att uppstå, jag är 35 år och har aldrig åkt tunnelbana och jag tvivlar på att jag nånsin kommer att behöva göra det. 
  • Anonym (fundersam)

Jo, barnet går att lita på och vi tänkte han skulle få börja åka när han fyller 8 år.
    Vi bor långt uppe i landet så det är ingen storstad han ska åka i utan det är mest skog.
    Han har egen mobil och vi tänkte åka med han första gången om han vill.
    Men ville kolla vad andra tycker så man inte är helt ute och cyklar med åldern för att åka buss själv. :)

• Rocket Mania
    Cecese skrev 2015-03-15 11:52:56 följande:
    Det beror väl på var man bor och vilka möjligheter/behov det finns av att åka buss. Där jag bor är det först vid högstadiet barnen behöver åka buss till/från skolan. När de går i lågstadiet får de åka skoltaxi till och från skolan. 
    Till alla aktiviteter är det bil som gäller eftersom det inte går bussar som passar (sista bussen hem går 17). Samma sak när vi ska handla, det är bara bil som fungerar. 
    Tunnelbana skulle mina barn åka själv när dom är myndiga, inte före. Å andra sidan kommer den situationen inte att uppstå, jag är 35 år och har aldrig åkt tunnelbana och jag tvivlar på att jag nånsin kommer att behöva göra det. 
    Lite märkligt resonemang kan jag tycka. Ska ungarna inte lära sig klara sig själva för att du aldrig gjort vissa saker? Det handlar väl om typ allmänbildning att förstå hur kollektivtrafik fungerar. Tack vare att ungarna kan åka här hemma klurade de ut tunnelbanan i London på 20 minuter, något de verkligen kan komma att dra nytta av.

Eller tänkte du att de skulle bo på samma ställe i resten av sina liv? Och är det inte hemskt handikappande att bo så att barnen aldrig kan få göra något utan att mamma/pappa ska köra runt dom som om de åkte taxi?

Häromdagen var det en person här på FL som behövde hjälp med hur man bor på hotell och hur man åker tåg. En vuxen person alltså. Är det inte lite tråkigt?
  • Rocket Mania
    Anonym (fundersam) skrev 2015-03-15 11:54:58 följande:

Jo, barnet går att lita på och vi tänkte han skulle få börja åka när han fyller 8 år.
    Vi bor långt uppe i landet så det är ingen storstad han ska åka i utan det är mest skog.
    Han har egen mobil och vi tänkte åka med han första gången om han vill.
    Men ville kolla vad andra tycker så man inte är helt ute och cyklar med åldern för att åka buss själv. :)

Är det några byten eller sitter han still hela vägen? Om det inte är byten, vad skulle kunna hända?
  • Anonym (fundersam)
    Rocket Mania skrev 2015-03-15 13:47:09 följande:
    Är det några byten eller sitter han still hela vägen? Om det inte är byten, vad skulle kunna hända?
    Nej det är inga byten. Egentligen skulle nog inget hända, men det kan vara bra att ha lita kött på benen när man tar upp frågan att börja åka buss istället för att bli hämtat. Det handlar om ett barn som är hos oss varannan helg och det hade varit bättre för barnet att få ta bussen hit än att pappan ska hämta efter jobbet. Dels för att barnet då kommer hit tidigare och är lite piggare och dels för att vi tycker det är säkrare för han att ta bussen än att någon som jobbat en hel dag ska köra 2-3h direkt efter jobbet.
  • Cecese
    Rocket Mania skrev 2015-03-15 13:46:26 följande:
    Lite märkligt resonemang kan jag tycka. Ska ungarna inte lära sig klara sig själva för att du aldrig gjort vissa saker? Det handlar väl om typ allmänbildning att förstå hur kollektivtrafik fungerar. Tack vare att ungarna kan åka här hemma klurade de ut tunnelbanan i London på 20 minuter, något de verkligen kan komma att dra nytta av.

Eller tänkte du att de skulle bo på samma ställe i resten av sina liv? Och är det inte hemskt handikappande att bo så att barnen aldrig kan få göra något utan att mamma/pappa ska köra runt dom som om de åkte taxi?

Häromdagen var det en person här på FL som behövde hjälp med hur man bor på hotell och hur man åker tåg. En vuxen person alltså. Är det inte lite tråkigt?
    Med tanke på att vi måste åka utomlands om vi ska åka tunnelbana eller tåg är det liksom inte aktuellt att dom får göra sånt själva före dom är myndiga. Ja, när dom börjar högstadiet får dom lära sig hur det funkar med bussåkning. Före det behövs det som sagt inte eftersom vi måste ta bilen vart vi än ska eftersom det inte funkar att åka buss.

Speciellt handikappande vet jag inte om det är. Det bor mycket barn här så barnen har kompisar. Jag bor inte direkt flera km från närmsta granne utan i ett bostadskvarter som håller på att byggas ut så inom något år kommer det att finnas ca 40-50 nya bostäder ett par minuters gångväg bort. 

Hur som helst, jag kan ju inte bestämma hur bussarna ska gå och tyvärr är inte lokaltrafiken den bästa här. Det går bussar sällan, sommartid går det 2 bussar på morgonen och 2 på em. Dvs om vi skulle vara utan bil måste vi fara 8 på morgonen och bussen hem går 16. 
Svar på tråden När får barnet åka buss själv?