När får barnet åka buss själv?
Du har ett barn som ska börja åka 9 mil på buss själv, från startstation - slutstation.
Hur gammal tycker du barnet bör vara för att ta bussen själv?
Du har ett barn som ska börja åka 9 mil på buss själv, från startstation - slutstation.
Hur gammal tycker du barnet bör vara för att ta bussen själv?
Barnet ska alltså ta sig till och från busstationen också eller blir det skjutsat/hämtat till stationen?
Barnet ska alltså ta sig till och från busstationen också eller blir det skjutsat/hämtat till stationen?
Då tycker jag väl runt 6 år, såvida inte barnet uttrycker rädsla för att åka själv
Håller med ovanstående ca fem sex år
Beror ju på hur barnet är och kanske även vilken vana att åka buss dom har. Men kanske vid 10-12 år.
Min äldsta var 13 år när hon började åka buss 1 mil till högstadiet. Min 12 åring har åkt buss själv en gång till en aktivitet 2,5 mil bort och ska nu börja åka själv varje vecka. Min 8 åring och 6 åring skulle aldrig få åka buss själva nu. Vi åker aldrig buss annars så dom har ingen koll på hur det går till. Jag kanske skulle tänka annorlunda om vi åkte buss regelbundet.
Är det en bussresa utan byten tycker jag nog 6 år. Annars 8 år. Då utgår jag från mina egna barn, alla utvecklas ju olika.
Min son reser i alla fall runt i Stockholms kollektivtrafik med byten och rätt långa resor sedan han var 8 år.
13 år låter extremt sent?
Ska väl tillägga att 11-åringen reser med tunnelbana till skolan varje dag.
Jo, barnet går att lita på och vi tänkte han skulle få börja åka när han fyller 8 år.
Vi bor långt uppe i landet så det är ingen storstad han ska åka i utan det är mest skog.
Han har egen mobil och vi tänkte åka med han första gången om han vill.
Men ville kolla vad andra tycker så man inte är helt ute och cyklar med åldern för att åka buss själv. :)
Jo, barnet går att lita på och vi tänkte han skulle få börja åka när han fyller 8 år.
Vi bor långt uppe i landet så det är ingen storstad han ska åka i utan det är mest skog.
Han har egen mobil och vi tänkte åka med han första gången om han vill.
Men ville kolla vad andra tycker så man inte är helt ute och cyklar med åldern för att åka buss själv. :)