• Christabel81

Gravid och problem med gallblåsan?

Jag har nu i ett dygn mått illa (inte kräkts än), haft ont mitt i övre delen av magen och haft lätt feber. Smärtan kommer i vågor och jag kallsvettas samtidigt. 

Känner någon igen de här symtomen som gallsten eller liknande?  Vad gjorde ni? 

• Svar på tråden Gravid och problem med gallblåsan?
  • LillLouise84
    Christabel81 skrev 2015-03-15 18:28:43 följande:

Jag har nu i ett dygn mått illa (inte kräkts än), haft ont mitt i övre delen av magen och haft lätt feber. Smärtan kommer i vågor och jag kallsvettas samtidigt. 

Känner någon igen de här symtomen som gallsten eller liknande?  Vad gjorde ni? 

Hur långt gravid är du? Symptom på havandeskapsförgiftning man ska hålla koll efter är smärtor i övre delen av magen.

Gallan kan göra ont på samma ställe som havandeskapsförgiftningen, så jag skulle kontakta sjukvården eftersom du känt det i ett dygn för att få havandeskapsförgiftning utesluten
  • Christabel81
    LillLouise84 skrev 2015-03-15 21:58:27 följande:

Hur långt gravid är du? Symptom på havandeskapsförgiftning man ska hålla koll efter är smärtor i övre delen av magen.

Gallan kan göra ont på samma ställe som havandeskapsförgiftningen, så jag skulle kontakta sjukvården eftersom du känt det i ett dygn för att få havandeskapsförgiftning utesluten

Jag var på akuten ikväll och de kollade så barnet mår bra..Är i v 32. De sa att jag ser så frisk ut att jag kan vänta till imorgon. Så imorgon bitti åker jag in igen. Det blir bara värre.
  • Christabel81

De tror på akuten att det är gallblåsan. Efter att jag kom hem har jag kräkts upp allt jag ätit. Är det normalt? Hur förväntas man kunna fungera med dessa smärtor? Orkar inte...

• LillLouise84
    Christabel81 skrev 2015-03-16 14:19:06 följande:

De tror på akuten att det är gallblåsan. Efter att jag kom hem har jag kräkts upp allt jag ätit. Är det normalt? Hur förväntas man kunna fungera med dessa smärtor? Orkar inte...

Feber, frossa och kräkningar kan vara gallblåseinflammation. Då blir det dropp och antibiotika har jag för mig. Är det ett vanligt gallstensanfall brukar det bli bättre bara magen blivit tom. Sen får du äta försiktigt. Banan och ramlösa eller knäckebröd utan något på brukar neutralisera.

Undvik paprika, ägg, gurka, äpplen och allt som är fett eller hårt stekt.

Jag lider med dig. Jag har haft massor av gallstensanfall genom åren och har opererat bort min gallblåsa sen många år tillbaka. Själv sitter jag här och är så jävla höggravid man kan bli med alla krämpor det innebär. Så jag kan tänka mig vad hemskt det är att vara gravid och ha gallplågor samtidigt.
  • Christabel81
    LillLouise84 skrev 2015-03-16 18:16:51 följande:

Feber, frossa och kräkningar kan vara gallblåseinflammation. Då blir det dropp och antibiotika har jag för mig. Är det ett vanligt gallstensanfall brukar det bli bättre bara magen blivit tom. Sen får du äta försiktigt. Banan och ramlösa eller knäckebröd utan något på brukar neutralisera.

Undvik paprika, ägg, gurka, äpplen och allt som är fett eller hårt stekt.

Jag lider med dig. Jag har haft massor av gallstensanfall genom åren och har opererat bort min gallblåsa sen många år tillbaka. Själv sitter jag här och är så jävla höggravid man kan bli med alla krämpor det innebär. Så jag kan tänka mig vad hemskt det är att vara gravid och ha gallplågor samtidigt.

Det var blindtarmen. Jag blev opererad i veckan. Tydligen är symtomen svåra att tolka hos gravida.

Usch, hoppas jag slipper gallproblem. Det verkar inte heller vara skoj.
  • LillLouise84
    Christabel81 skrev 2015-03-21 06:18:18 följande:

Det var blindtarmen. Jag blev opererad i veckan. Tydligen är symtomen svåra att tolka hos gravida.

Usch, hoppas jag slipper gallproblem. Det verkar inte heller vara skoj.

Usch vad hemskt. Jag har alltid funderat på hur de gör när man får fel på blindtarmen som gravid, ligger inte bebisen i vägen för att komma fram till blindtarmen?

Hoppas du kryar på dig snabbt så du orkar med att föda barn om några veckor.
  • Christabel81
    LillLouise84 skrev 2015-03-21 07:11:57 följande:

Usch vad hemskt. Jag har alltid funderat på hur de gör när man får fel på blindtarmen som gravid, ligger inte bebisen i vägen för att komma fram till blindtarmen?

Hoppas du kryar på dig snabbt så du orkar med att föda barn om några veckor.

Blindtarmsbihanget sitter under levern, i alla fall på en gravid. fick jag veta. Mitt sår sitter på sidan, neråt och ca 8 cm åt sidan från naveln. Så babyn låg inte i vägen. Men en operation är alltid en risk för babyn. Hittills har det gått bra. Det är läskigt med medicinerna där det står att man inte ska ta dem under graviditet om det inte är absolut nödvändigt. Men som de sa är det min hälsa som går först och babyn är beroende av den.

Förlossning och ännu mer smärta vill jag inte tänka på nu. Men det hinner nog läka bra tills dess så man är redo för den utmaningen.
Svar på tråden Gravid och problem med gallblåsan?