• ellami

Hur länge kan tandsprickning pågå?!

Min 9,5 månaders son har ännu inga tänder, alls. De senaste 3 veckorna har han dock börjat bajsa varje dag - flera gånger om dagen. Detta kom som en chock då han tidigare alltid varit hårt i magen och förstoppad, fått laktulos. Utöver det så vägrar han även nappen sen 3 veckor tillbaka, det finns ingen chans att man kan få honom ta den. Men det jobbigaste är nätterna. Han har aldrig sovit bra och bökar ofta, vaknar ofta osv. Men senaste veckorna har varit hemska, han vaknar stup i kvarten, gnäller och bökar vareviga sekund nätterna igenom i princip. Först var jag bergsäker på att det är tandsprickning han går igenom och att det är pga det. Men nu när det nästan gått en månad börjar jag undra. Är det tänder på g?! Isåfall, HUR länge kan tandsprickning pågå? Kan de inte bara poppa upp snart..

• Svar på tråden Hur länge kan tandsprickning pågå?!
  • ellami
    Natulcien skrev 2015-03-15 19:31:27 följande:

Ni har inte ändrat något i kosten då? Kanske han har ont i magen?

Jag funderar också på det. Men nej, kan inte komma på att vi ändrat något särskilt. Han äter mjölkproteinfritt och fisk är han också allergisk mot så det har vi inte hemma. Jag vet inte vad tusan det är mer han kan reagera på? Han är rätt uppblåst om magen ofta trots att han bajsar flera gånger per dag nu och två kvällar sen kaskadkräktes han från ingenstans. Så det kan mycket väl vara magen också... Men att han vägrar napp?
  • Mellanmjölkens land

Här har det varit tvärt om, ungen som normalt sett aldrig använder napp blir plötsligt intresserad i samband med tandsprickning

Tror vi haft tandsprickning under typ 1-1,5 mån men då har det dykt upp flera tänder under den perioden.

• Minza83

Om han mår illa så kan nappsugande förvärra illamåendet. Ring vc imorrn för en koll av magen, han verkar ju inte må helt hundra :/

• ellami
    Minza83 skrev 2015-03-15 22:36:19 följande:

Om han mår illa så kan nappsugande förvärra illamåendet. Ring vc imorrn för en koll av magen, han verkar ju inte må helt hundra :/

Herregud, nu känner jag mig som årets sämsta mamma som först nu upptäckt att han förmodligen mår dåligt av en annan anledning! :(

Tyvärr är vc rätt urusla här när det kommer till bebisar, så jag funderar på att vända mig till barnakuten faktiskt. Han ska ju inte behöva plågas mer längre :(
  • ellami

Jag tror faktiskt att jag löst mysteriet efter att ha varit vaken halva natten och bara tänkt och tänkt. Jag började ge kokosolja i gröten för ca 4 veckor sedan pga förstoppningen. Han har mått dåligt i kanske 3 veckor. I fredags kväll kaskadkräktes han och samma dag hade han fått äta massor av en hemmagjord smoothie gjord på kokosmjölk! Det måste ju nästan ha en koppling.. Tror jag avvaktar med akutbesöket och utesluter kokos först, visste fram till idag inte ens att kokosallergi existerar.

Svar på tråden Hur länge kan tandsprickning pågå?!