• Anonym (Ska flytta)

Bo i Örebro?

Hej!

Jag och min man tittar nu på hus i Örebro! Vi flyttar från en annan stad ganska långt ifrån och jag undrar nu hur det är att bo och leva i Örebro? Hur är arbetskulturen? Hur är stan och naturen? Var hittar vi de bästa klippet när det gäller boende? Vart tycker ni att vi ska kolla på hus osv...

Jag vill veta allt! :)

• Svar på tråden Bo i Örebro?
  • Anonym (Örebroare)

Jag har bott i Örebro hela mitt liv så har inget annat direkt att jämföra med. Men trivs väldigt bra här med min familj:) Finns väl det mesta som man behöver, staden verkar växa mer och mer.

I vilket område letar ni?

• radwanska

Det finns mycket härlig natur precis i utkanten av staden tänker då på småbåtshamnen, oset, Naturens hus allltså nordost om staden. Jag kan rekommendera att kolla på hus i söder Adolfsberg där är fint och de bygger en del nytt.

• LisenB

Tack radwanska!
    Ja vi vill gärna bo nära men lite utanför staden. Gärna nära naturen. Jag är uppvuxen på landet och min man i villaområde, så vi försöker få ihop våra tyckanden..
    Vilka områden mer än adolfsberg är bra?

• Anonym (rå)

Jag har bott nära universitetet, på Norr och nu bor jag på Rynningeåsen. Det sistnämnda området är i mitt tycke rätt så perfekt; nära stan men också väldigt nära naturen (Rynningeviken, Rävgången och hela Hjälmaren). Det är också lätt att ta sig ut på motorvägen om man har behov av det.

Här byggs det mest bostadsrätter och radhus, vill ni hellre bo i villa skulle jag kolla på grannområdet Rynninge. Lummigt och lugnt men nära stan och naturen precis som Rynningeåsen.

Prismässigt är båda områdena dyra, vill man göra klipp är man nog några år för sent ute, men flera av nyproduktionerna är väldigt prisvärda om man kan tänka sig något sådant.

• Anonym (Örebroare)

Finns nysläppta tomter i Lillån, lär försvinna ganska snart:)

• Anonym (Örebroare)
    LisenB skrev 2015-03-18 21:36:48 följande:

Hur är Mark? Ett objekt ute där nu..

För mig känns det lite avsides men jag har samtidigt aldrig bott åt det hållet heller.
  • Anonym (Östernärking)

Jag är uppvuxen och har bott i Örebro hela mitt liv, tills för sju år sedan då jag flyttade till villa tre mil öster om stan till en liten by utanför Odensbacken.

Vad gäller innerområden i Örebro har jag bara gott att säga om öster, där jag är uppvuxen (Tybble/Sörby/Almby) men där är det ju ganska dyrt att bo.

För mig tar det 30 minuter till jobbet med bil, 20 minuter till Marieberg Köpcentrum. Jag har en välsorterad ICA, gym, vårdcentral, möbelaffär och bensinmack fem minuter med bil hemifrån, så det mest akuta går alltid att ordna snabbt. Skola och barnomsorg finns också. Husen är billiga i förhållande till stan och jag trivs toppen. Nu är det ju (enligt många) extremt avsides, men jag kan rekommendera Östernärke.

• nomadelle

Jag är också östernärking sedan ett halvår tillbaka, bodde innan dess ca 7 år i lägenhet i Örebro (kommer från Stockholm). Jag gillar Örebro på många sätt. Lagom storlek, det mesta man behöver finns där. Vackra promenadstråk längs Svartån till Naturens hus. Bra restauranger. Och jag älskar verkligen Kilsbergen, dit måste ni bara ta er om ni gillar att vara ute i naturen! Miltals med vandringsleder/skidspår och vackra sjöar där man kan få vara helt ifred!

Möjligen är inte musikscenen så bra i stan, och själva centrum är kanske inte det finaste (förutom runt slottet förstås). Men det står man ju ut med.

Ekeby-Almby kan ju vara ett alternativ om ni vill bo hyfsat nära stan, dock är det dyrt och lite ocharmigt med alla nybyggda vräkiga villor, men många gillar det ju.

Lycka till!

• LisenB

Östernärking: va härligt! Ja jag trivs också längre ute på landet, men vi är ju två om det "tyvärr" ;)
    Så nu tittar vi bara på hur ganska nära stan fast inte mitt i. Gärna närhet till skog men gärna cykelavstånd till stan ;) inte lätta krav kanske. Dyrt iaf :)
    Gärna ett trevligt område, och eftersom vi inte är från Örebro vet vi inte alls... Inget klassiskt villaområde i stan alltså.

• LisenB

Vad tror ni om Tjuse? Landet mellan Lillån och Vivalla? Kommer det förbli "på landet" eller riskerar man att bli inbyggd i stan?

Svar på tråden Bo i Örebro?