• Hugiin

Omöjlig pappa.

Hej alla glada! 
    Jag själv har aldrig varit medlem här, men jag har fått massor av hjälp av er ändå och det tackar jag för!

Det är så att jag har ett problem, så nu skulle jag personligen vilja be om hjälp!

Jag har en dotter som fyller nio år i höst, jag var väldigt ung när jag fick henne, (endast 16 år). Hur som haver, hon har en pappa också.. En pappa som varit med i bilden på riktigt i ca 2 och ett halvt år. Han vill nu börja ta mer ansvar, han vill tex att hon ska vara folkbokförd hos honom, (Han bor 20 minuter med bil från hennes skola, jag bor 3 minuter med bil från hennes skola) han menar på att det är av LOGISKA anledningar, nu så vill han ha henne varje helg, för att jag jobbar varannan helg, då ser han det mer logiskt att hon ska vara hos honom varje helg. Hon har inte ens ett eget rum där, hon, pappan och hans nuvarande tjej delar rum. 

Påsken faller på hans dagar, så därför ska han promt ha henne, och bryr sig inte om allt det här med påskkärring.. Hon kommer bli så extremt ledsen att jag blir tårögd bara av tanken. 
    Vad sjutton ska jag göra? Hur kan jag göra? Finns det någon hjälp?
    Typ familjerätt? Eller advokat? 

/Ledsen mamma...

• Svar på tråden Omöjlig pappa.
  • Annelie 76

Familjerätt är det väl i första hand. Men jag kan ju säga det att gå inte med på att folkbokförda henne hos honom, då får ju han all info som läkartider, tandläkarkallelser osv. Finns ingen anledning att folkbokförda henne där då hon är mest hos dig. Troligtvis vill han göra så för att kunna söka bostadsbidrag eller nåt.

När det gäller umgänget är det väl bra om han har henne när du jobbar men menar han att du inte ska få nån helg med henne? Vore det inte bättre med en eller ett par vardagar i samband med hans helg?

• Hugiin
    Ja.. Han är 3 år äldre, han har minsann körkort och bil, bostadsrätt och ett jobb med flextider, det gör honom till en bättre förälder enligt honom själv..
    Så  därför anser han att hon ska vara folkbokförd där, men jag total vägrar och nu gör skatteverken någon utredning i det hela om vart hon har sitt liv, typ som fritidsaktivitet, skola, familj, vänner och det är ju hos mig, inte hos honom..

Ja, han vill ha fasta tider, men kan inte ha varannan vecka som hade passat mig bäst.. Då väljer han att göra allt till ett levande helvete istället och skyller på mig. Han är otroligt manipulativ och kan få alla att tro på honom. 

Så finns det verkligen någon kvalitativ hjälp att få? Någon som inte bara lyssnar på honom utan som faktiskt ser till våran dotter också. 

Hur gamla måste barn vara innan dom har någon talesrätt i vart dom vill bo?
  • Griseknoen35

Angående folkbokföringen så är lagen så att man ska vara folkbokförd där man har sin dygnsvila vilket är hos dig, hon bor med dig. Varannan helg är väl lämpligt att han har henne, inte varje. Dottern måste även få ledig tid med dig som med sin pappa.

• Anonym (Heaven)

Varför kan han inte ha varannan vecka om han nu har ett jobb med flex tider?

Folkbokföringen behöver du inte oroa dig över, det ska mycket till för att barnet ska skrivas över om ni är oense.

Barnets önskan tas väl alltid i åhörande men det väger tyngre när barnet fyllt 12 år.

Hugiin skrev 2015-03-15 23:16:33 följande:

Ja.. Han är 3 år äldre, han har minsann körkort och bil, bostadsrätt och ett jobb med flextider, det gör honom till en bättre förälder enligt honom själv..

Så  därför anser han att hon ska vara folkbokförd där, men jag total vägrar och nu gör skatteverken någon utredning i det hela om vart hon har sitt liv, typ som fritidsaktivitet, skola, familj, vänner och det är ju hos mig, inte hos honom..

Ja, han vill ha fasta tider, men kan inte ha varannan vecka som hade passat mig bäst.. Då väljer han att göra allt till ett levande helvete istället och skyller på mig. Han är otroligt manipulativ och kan få alla att tro på honom. 

Så finns det verkligen någon kvalitativ hjälp att få? Någon som inte bara lyssnar på honom utan som faktiskt ser till våran dotter också. 

Hur gamla måste barn vara innan dom har någon talesrätt i vart dom vill bo?

• Pescetarian

Skulle ni få umgängesschema hos exempelvis FR, så skulle han ALDRIG då VARJE helg!

Svar på tråden Omöjlig pappa.