Sömmar i 10 mån bebis huvud
Hej!
Dotter 10 månader har på sista tiden fått mer framträdande sömmar från öronen och upp till fontanellen. Det är som en blå ven/streck i sömmen och känner man noga så är det kanske 2-3mm glipa mellan plattorna, eller så ligger de precis brevid varandra, men jag känner iaf båda plattorna. Har era bebisar i samma ålder likadant? Kände på en kompis 9 mån bebis och den hade snarlikt med blå förg och som en pytteglipa vad jag kunde känna. Tittar jag på gamla bilder så ser jag en svag blå färg där i sömmen, men tycker det är mer framträdande nu. Går oxå ned ite som ett "diadem" från öra till öra. Var på 10 mån kontroll och läkaren kände på fontanellen o sa att allt var bra, men kollade inte riktigt suturerna/sömmarna på sidorna. Vill höra om detta är normalt?! Är det för att hennes huvud växer? Känner inte de andra sömmarna alls. Fontanellen är inte utbuktande eller speciellt annorlunda, men med en liten röd prick i som suttit där ett tag. För övrigt väldigt aktiv, sista veckorna har hon lärt sig krypa ordentligt, ställa sig upp etc så går åt mkt energi tänker jag.
Andra symptom sista dagarna:
Heshet, mer gäspningar, vilar lite längre middag ibland. Tacksam för vettiga svar!