Vagga bebis hårt i sidled
Hej!
Var på semester och hade med en lätt resevagn till dotter 10 månader. Nya sövningsmetoder i vagn och brukade vagga ganska mycket i sidled medan jag går så huvudet vickar framgick tillbaka innan hon somnar. Denna gång hann jag inte med... Kollade in i vagnen och hon var vaken o det vickade fram o tbx, kommer in på ojämn mark samtidigt som jag vaggar rätt mkt i sidled (blir häftiga rörelser med gänglig sulky) och kikar in under myggnätet och ser att hennes huvud slängs häftigt fram och tillbaka i sidled för att hon har somnat! ca 5-7 sekunder uppskattar jag, med nacken liggandes mot underlaget. Eftersom hon har somnat så håller hon inte emot o huvudet går snabbt fram o tbx i sidled o det ser lite läskigt ut. Hon sov gott och jag märkte inget alls på henne närmsta veckan. Nu drygt 2v senare är hon lättare att söva, sover lite längre på vilan på dagen än vanligt, gäspar lite mer mellan varven, är hes, är väldigt aktiv o har sista 2v lärt sig krypa ordentligt, ställa sig upp o gå längs med möbler etc så det kanske kräver mkt energi? Hennes huvud upplever jag som lite tydligare sömmar från öra till öra, som ett "diadem" med blå vener i och ev en liten glipa men kan oxå ligga precis ihop. Kikade på en kompis bebis på 9 mån som hade snarlikt samma tydlige söm med blå glipa. Normalt? Allt var bra på 10 mån kontrollen för några dagar sen. Läkaren sa inget om det, tycker inte han riktigt kollade och jag såg detta efteråt. Kan mitt barn ha tagit skada av detta??? Är så galet orolig att jag råkat göra henne illa. Kan det bli som shaken baby? Livrädd! Hon är annars en superglad tjej och har inte gråtit det senaste halvåret. Har ni egna erfarenheter av detta? Alltså inte lätt vaggning utan häftiga slängrörelser utvecklades det till eftersom hon somnade o ojämn mark i hög fart i sidled med huvudet lutat mot underlaget. Vettiga svar tack!