• MoaElis

    Drag med liten hund?

    Jag har en liten tax som tycker om att dra, och tycker det ser så roligt ut med hundar som drar en kickbike så funderar på att köpa en, blir ju lite som en cykel men att man har mer kontroll. Jag förstår ju att hon absolut inte kan dra den själv, men man kan ju hjälpa till att sparka på.

    Frågan är om det är dåligt på något sätt att dra med en så liten hund? Hon är väldigt förtjust i att dra som sagt, drar väldigt mycket i kopplet. 

  • Svar på tråden Drag med liten hund?
  • Lena

    Att han drar i kopplet har med brist på uppfostran och inget annat. Jag tycker inte du ska låta hunden dra något som är tyngre än sig själv. Ska hunden dra ska den ha en sele för ändamålet.

  • MoaElis
    Lena skrev 2015-03-16 13:10:58 följande:

    Att han drar i kopplet har med brist på uppfostran och inget annat. Jag tycker inte du ska låta hunden dra något som är tyngre än sig själv. Ska hunden dra ska den ha en sele för ändamålet.


    Mja, det beror nog på att hon har mycket energi. Hon är bara 10 månader. Vi har inte tränat så mycket på koppelträning. De flesta hundar drar ju tyngre än sig själv, men det blir ju kanske mer som att cykla med henne och inte att hon drar speciellt mycket. Att hon behöver en sele för drag är jag medveten om.
  • Axo

    Självklart kan du köra drag med din tax, det handlar bara om hur mycket du själv får hjälpa till!

    Jag hade nog inte kört med kickbike, utan med cykel, men det beror ju på hur mycket du orkar att sparka själv. Jag kör drag med min schäfer och han drar betydligt mer än sin egna kroppsvikt.

    Det viktigaste är att börja lugnt och försiktigt i början, vet inte hur det är med taxarnas långa ryggar, och skaffa en riktig sele. Finns många sidor på nätet där man kan måttbeställa selar, det hade jag satsat på. Se om du kan få kontakt med någon som är duktig på drag och se om du kan få hjälp så att du inte lär in fel och hunden blir skadad.

  • MoaElis

    Ja okej. Cykla blir nog svårt med henne, jag vill gärna ha lite mer kontroll då hon som sagt är ganska dragig. Men då får jag ju spraka själv hela tiden.

  • Lena

    Det går fint att cykla med dragiga hundar, det är bara lite kaotiskt i början.

    Ni kan även springa med hunden och sen även öva hjärnan med doftspår och liknande.

  • MoaElis
    Lena skrev 2015-03-16 16:25:27 följande:

    Det går fint att cykla med dragiga hundar, det är bara lite kaotiskt i början.

    Ni kan även springa med hunden och sen även öva hjärnan med doftspår och liknande.


    Jo men jag känner mig inte bekväm i det, känns liksom för osäkert...

    Vi springer ibland och tränar viltspår.
  • Axo
    MoaElis skrev 2015-03-16 14:45:58 följande:

    Ja okej. Cykla blir nog svårt med henne, jag vill gärna ha lite mer kontroll då hon som sagt är ganska dragig. Men då får jag ju spraka själv hela tiden.


    Vad är skillnaden mellan att cykla och köra kickbike? Du har ju hunden i en lina framför dig oavsett vad du sitter på.
  • MoaElis
    Axo skrev 2015-03-16 21:46:02 följande:
    Vad är skillnaden mellan att cykla och köra kickbike? Du har ju hunden i en lina framför dig oavsett vad du sitter på.
    Men på en kickbike står man ju och har en fot i marken när man sparkar. På en cykel har man inte samma kontroll.
  • Axo
    MoaElis skrev 2015-03-16 22:10:37 följande:

    Men på en kickbike står man ju och har en fot i marken när man sparkar. På en cykel har man inte samma kontroll.


    Personligen så tycker jag att kickbike är mer ostadig än cykel. Om du har en cykel så hade jag testat att dra först innan du lägger 5000 på en kickbike.
Svar på tråden Drag med liten hund?