Grande Rock skrev 2015-03-18 21:09:47 följande:
Om du har anligg på bromsen behöver du troligtvis byta ok. Vad det kostar på en ej specifierad bilmodell kan jag inte svara på.
När jag bytte på min gamla V70 för några år sedan har jag för mig att betalade ca 800/ok och kanske lika mycket för arbetet.
Håller med, det vore bra om du skrev vilken bil det gäller, årsmodell och kanske miltal.
Men visst, om bromsen ligger an är det rimligt som Grande Rock säger att bromsoket, inklusive skivor och belägg behöver bytas.
Jag blir lite misstänksam dock mot vad Grande Rock säger om 800:- per ok, det låter orimligt lite. En märkesverkstad har inga problem att ta 800:- enbart för en skiva. Oken brukar vara rejält mycket dyrare. Jag köpte nya ok fram till min bil, på internet via Tyskland, och fick dem hem till dörrn för kanske 2000:- Som sagt, verkstad i Sverige tar nog mer än så för oken.
Bromsar byter man axelvis, inte hjulvis, så rekommendationen är ju nya ok på båda bakhjulen, för det är väl bara en tidsfråga innan vänster börjar krångla. Möjligt att verkstad kan titta på oken och se om gummiskydd och bromskolv faktiskt är okej, och motionera upp dem lite. Då behöver du inte byta oken. Än.
Skivor o belägg måste du byta oavsett, för ligger bromsen an har du garanterat fått en upphettad skiva som riskerar ha blivit skev, och då får man byta den. Som referens, jag väntar på DHL idag, en leverans av just bakskivor (ventilerade) samt bromsklossar från Tyskland, och jag har betalat 1067:- inklusive frakt för detta paket. Räkna med det dubbla för samma prylar på verkstad i Sverige.
Så tillkommer arbetstid, kanske 1-3 h som Tom A säger.
/Puppa