• kma

    Hur mycket kommer detta kosta på ett ungefär?

    Hej

    Har besiktat bilen och den blev underkänd pga bromsar i bak. Tänkte höra om det är någon här inne som på ett ungefär vet hur mycket det kommer kosta att laga detta på en verkstad? :)

    Se bilden här nedan

    [img=/gallery/image/5242780/full_600/phpl3KEHp62697.jpg

  • Svar på tråden Hur mycket kommer detta kosta på ett ungefär?
  • Tom Araya

    Oerhört svårt att säga...  Men kanske 1-3 timmars arbete a 500-1000 kr + reservdelar för 1000-8000 kr (beroende på hur mycket som behöver bytas och fabrikat).

  • Grande Rock

    Om du har anligg på bromsen behöver du troligtvis byta ok. Vad det kostar på en ej specifierad bilmodell kan jag inte svara på.
    När jag bytte på min gamla V70 för några år sedan har jag för mig att betalade ca 800/ok och kanske lika mycket för arbetet.


    Be-bop-a-lula hela jävla dan
  • Rabarbapuppa
    Grande Rock skrev 2015-03-18 21:09:47 följande:

    Om du har anligg på bromsen behöver du troligtvis byta ok. Vad det kostar på en ej specifierad bilmodell kan jag inte svara på.
    När jag bytte på min gamla V70 för några år sedan har jag för mig att betalade ca 800/ok och kanske lika mycket för arbetet.


    Håller med, det vore bra om du skrev vilken bil det gäller, årsmodell och kanske miltal.

    Men visst, om bromsen ligger an är det rimligt som Grande Rock säger att bromsoket, inklusive skivor och belägg behöver bytas.

    Jag blir lite misstänksam dock mot vad Grande Rock säger om 800:- per ok, det låter orimligt lite. En märkesverkstad har inga problem att ta 800:- enbart för en skiva. Oken brukar vara rejält mycket dyrare. Jag köpte nya ok fram till min bil, på internet via Tyskland, och fick dem hem till dörrn för kanske 2000:- Som sagt, verkstad i Sverige tar nog mer än så för oken.

    Bromsar byter man axelvis, inte hjulvis, så rekommendationen är ju nya ok på båda bakhjulen, för det är väl bara en tidsfråga innan vänster börjar krångla. Möjligt att verkstad kan titta på oken och se om gummiskydd och bromskolv faktiskt är okej, och motionera upp dem lite. Då behöver du inte byta oken. Än.
    Skivor o belägg måste du byta oavsett, för ligger bromsen an har du garanterat fått en upphettad skiva som riskerar ha blivit skev, och då får man byta den. Som referens, jag väntar på DHL idag, en leverans av just bakskivor (ventilerade) samt bromsklossar från Tyskland, och jag har betalat 1067:- inklusive frakt för detta paket. Räkna med det dubbla för samma prylar på verkstad i Sverige.

    Så tillkommer arbetstid, kanske 1-3 h som Tom A säger.

    /Puppa 
  • kma

    Tack så mycket för era svar. Det är en seat cordoba från -97 -98 tror jag. Den har gått ca 19 000 mil. Kan det bli lite billigare då kanske? :)

  • Tom Araya

    Sedan beror det lite på var man köper grejerna också...märkets originalgrejer, Mekonomen, MECA, Biltema e.t.c.

  • Grande Rock
    kma skrev 2015-03-19 13:07:36 följande:

    Tack så mycket för era svar. Det är en seat cordoba från -97 -98 tror jag. Den har gått ca 19 000 mil. Kan det bli lite billigare då kanske? :)


    Då har du troligtvis trumbroms bak vilket kan bli billigare. Istället för ett ok sitter det då en liten cylinder som pressar isär backarna via en hävarmsmekanism. Då kan det vara så pass enkelt som att denna mekanism kärvar. Nya backar kostar 300:- på mekonomen och cylindern 200:- om den ens behöver bytas.
    Rabarbapuppa skrev 2015-03-19 08:23:23 följande:
    Håller med, det vore bra om du skrev vilken bil det gäller, årsmodell och kanske miltal.

    Men visst, om bromsen ligger an är det rimligt som Grande Rock säger att bromsoket, inklusive skivor och belägg behöver bytas.

    Jag blir lite misstänksam dock mot vad Grande Rock säger om 800:- per ok, det låter orimligt lite. En märkesverkstad har inga problem att ta 800:- enbart för en skiva. Oken brukar vara rejält mycket dyrare. Jag köpte nya ok fram till min bil, på internet via Tyskland, och fick dem hem till dörrn för kanske 2000:- Som sagt, verkstad i Sverige tar nog mer än så för oken.

    Bromsar byter man axelvis, inte hjulvis, så rekommendationen är ju nya ok på båda bakhjulen, för det är väl bara en tidsfråga innan vänster börjar krångla. Möjligt att verkstad kan titta på oken och se om gummiskydd och bromskolv faktiskt är okej, och motionera upp dem lite. Då behöver du inte byta oken. Än.
    Skivor o belägg måste du byta oavsett, för ligger bromsen an har du garanterat fått en upphettad skiva som riskerar ha blivit skev, och då får man byta den. Som referens, jag väntar på DHL idag, en leverans av just bakskivor (ventilerade) samt bromsklossar från Tyskland, och jag har betalat 1067:- inklusive frakt för detta paket. Räkna med det dubbla för samma prylar på verkstad i Sverige.

    Så tillkommer arbetstid, kanske 1-3 h som Tom A säger.

    /Puppa 
    Bakok till en första generationens V70 kostar just nu 700kr/st på biltema.
    Be-bop-a-lula hela jävla dan
  • Tom Araya

    Jag skulle inte köpa något viktigt för bilens driftsäkerhet eller trafiksäkerhet från "Snåltema"/"Bilbutericks", men det är jag det...Drömmer

  • Rabarbapuppa
    Grande Rock skrev 2015-03-19 18:31:04 följande:
    Bakok till en första generationens V70 kostar just nu 700kr/st på biltema.
    Okej. Det jag beställde från Tyskland var framok, till BMW 330i.
    Tror jag gav 90 Euro styck.Kostar 1718:- styck på Mekonomen. Till detta kommer stompant om 300:- / st också. 

    Ser nu att motsvarande bakok till samma BMW kostar 1637:- styck på Mekonomen + 300:-./st 
    Och från 99 Euro i Tyskland. (Bosch 108 Euro)

    Biltema har inte ok till den bilen. 

    /Puppa
Svar på tråden Hur mycket kommer detta kosta på ett ungefär?