• Anonym (hjälp)

Hur sluta amma 18-månaders?

Ammar min 18-månaders dotter tills sömns på kvällen, vid varje nattvak och på morgonen i samband med att hon vaknar (hon sover typ med bröstet i munnen så när hon vaknar kan man säga att hon redan ammar).

Egentligen skulle jag så gärna vilja fortsätta amma om det inte vore för att det har börjat göra ont. Eller börjat och börjat, det har väl varit så under några månader nu, och jag hade hoppats på att det skulle bli bättre igen men det har det alltså inte blivit.

Jag har varit i kontakt med diverse amningsrådgivare men ingen vet vad som har hänt eller varför.

Det är inte bara så att jag "känner av" när hon ammar utan det gör verkligen ont och jag har fått sår.

Jag vill alltså sluta amma nu, helst igår...

Grejen är att hon blir helt hysterisk om hon inte får amma när hon ska somna och vid varje uppvak. De sista timmarna på natten, framåt morgonen, sover hon med bröstet i munnen och det går inte att lossa henne.

Jag anser inte att det känns rätt att sluta tvärt och låta henne skrika. Hon befinner sig dessutom i närmandefasen så tajmingen är helt fel.

HUR ska jag göra?? Någon klok människa som har nåt litet råd?

• Svar på tråden Hur sluta amma 18-månaders?
  • 7feb

Jag ammade min son i 20 mån. Han ville inte sluta alls men det ville jag.

Mitt råd är att börja med att få bort beteendet med att ditt barn inte släpper bröstet vid insomning. Ersätt med napp?

Vi la ner rätt mycket tid att det inte skulle vara gråt i samband med att avsluta. Skojade mycket med honom eller gick upp och tittade på tv mitt i natten.

Sluta med ett mål i taget. Jag hade slutat

med nattningsammningen först. Då orkar du mest. Läs en saga, busa, gosa försök hålla närheten och inte tröttna och ledsna.

Jag sa till min son att han gärna fick ha handen nära bröstet men inte amma.

Ja sen är det som sagt bara att ta ett mål i taget. Jag sov i gästrummet ett par nätter i stöten och min man tog nätterna, men efter 2-3 nätter i rad orkade inte sonen mer, då grät han tröstlöst, dock hjälpte det att samsova igen. Tog kanske 2-3 mån att fasa ut amningen så nära och smärtfritt som det gick.

Lycka till

• candyfloss

Jag hade det ganska lika då min flicka var 19 månader. Hon var otröstlig om hon inte fick amma då jag nattade henne och hon vaknade 4-6 gånger varje natt för att amma. Jag hade haft ont vid amningarna i flera månader och började vara ganska trött.

Vi lyckades bryta amningen i samband med att vi hade barnvakt över natten för första gången. Då somnade hon bra utan amning och vaknade bara en gång på natten och somnade genast om när hon såg att morfar sov i sängen bredvid.

Efter det fick hennes pappa ta alla läggningar och jag höll mig utom syn och hörhåll god tid innan läggdags. 10 dagar tog det men sen kunde jag natta henne utan att hon ville amma. Nattamningarna fortsatte jag med några dagar efter att pappan tog läggningarna, sen sov jag i gästsängen några nätter och hon slutade vakna på nätterna, eller hon vaknade, kollade att pappa låg i sängen bredvid och somnade om. Jag började efter det sova på andra sidan sängen så att hon alltid såg pappa först vilket har funkat fint!

• Anonym (hjälp)

Tack för goda råd och idéer!

Som planen ser ut nu:

Först avvakta några veckor och vänta tills hon förhoppningsvis kommit ur sin utvecklingsfas. Det är inte alls rätt i tid just nu. Hon är allmänt orolig, klängig och vaknar oftare än vanligt.

Sedan tänkte jag låta pappan sova ensam med dottern så sover jag tillsammans med storebror i annat rum. Precis som candyfloss skrev så kommer jag att hålla mig utom syn-och hörhåll innan nattning.

Vaknar hon och är otröstlig kommer jag att komma in. Skulle så vara fallet avvaktar vi några veckor till och testar sen igen.

Vad tror ni?

• 7feb

Låter som en bra idé att avvakta lite nu, bestäm dig för hur lång tid barnet får vara otröstligt innan du går in och försök tänka ( jag vet det är svårt) att barnet har tröst i din pappa. Sålänge pappa tröstar varmt ömt och mjukt så stå ut, ibland är det inte värt att vara konsekvent för alla lider för mycket av det. Men mitt råd är att om du ger efter så pausa avslutningen ett par nätter innan ni prövar igen.

Svar på tråden Hur sluta amma 18-månaders?