• Marie89

kolla synen på 1 åring

Har nu fått en remiss till ögon då min dotter är sen i utvecklingen, undrar hur en syn undersökning går till på en sån liten och så är jag nyfiken på om någon upptäckt dålig syn så tidigt

• Svar på tråden kolla synen på 1 åring
  • Maddi

Jag vet inte om detta är samma typ av undersökning. Vi fick remiss pga misstänkt skelning, då fick han salva i ögonen som gjorde pupillerna större, även att han fick sämre syn resten av dagen just pga dropparna. Och så tog dom fram nå kort som han skulle titta på, men de gick inte så bra pga att han var missnöjd den dagen.

• Marie89

Vad menar du att det var för kort? De kan ju inte direkt säga vad det föreställer.

Vad kom de fram till sen?

• Maddi

Nä de kan dom inte göra, jag förstod mig ärligt inte på korten heller då korten va gråprickig och sen en figur där de istället va vita prickar. Tom hag hade svårt att urskilja vissa trotts bra syn.

Sen kom jag på att han skulle kolla på djur på tv och hålla huvudet still samtidigt som följa med blicken på en penna dom hade, de gick ju inte bra de heller.

Eftersom undersökningen absolut inte gick bra så kunde dom inte se skelning. Dessutom va de en praktikant med som först visade allt och efter de gjorde den ordinarie, så han satt dubbelt så lång tid och var less.

• Minza83

Korten är 3D kort!! Om man ser normalt så kan man se figurerna i korten (utan att veta vad de är så kan en ettåring absolut peka på figurerna OM hen ser dem!) jag har ett sådant synfel att jag trots glasögon på INTE kan se något alls på de där korten ;)

De droppar ögondroppar som vidgar pupillerna därefter , typ 30-45min senare får man gå in i ett mer nersläckt rum där en ögonläkare kollar in i ögonen. Då kan de se om barnet har något brytningsfel osv. :)

Har gjort detta på alla mina tre, äldsta hade ett litet brytningsfel vid två år som vid tre år växt bort. Mellersta såg man ingenting alls på :) och yngsta hon ska tillbaka vid tre år för att kolla igen då hon också hade ett litet brytningsfel ..

Själv fick jag glasögon vid 1år10mån och hade min mamma inte varit så envis (BVC ville inte ens skicka remiss till ögonkliniken!) så hade jag varit blind på ena ögat idag.... :o

Hoppas ditt barns ögon ser bra ut ts! :)

• Marie89

Men min tjej pekar ju inget ens. Men får väl se hur de gör.

De har även tagit prover på gluten vilket jag tror mer på än synen. Synen trodde läkaren för att hon jämt lägger huvudet på sned när hon kollar på andra. Isåfall är det nog ett gravt synfel om det hämmat hennes utveckling.

Minza: varför misstänkte du att de såg dåligt?

• summa21

Vår kille testades vid 7 månader. Han har autism vilket vi ju inte visste då. Men visst började han ta mot figurerna på kortet och hans syn bedömdes som helt normal. Jag själv, som spelade som barn, såg inte alls figurerna

• Lizzie 83
    Minza83 skrev 2015-03-17 11:40:37 följande:

Korten är 3D kort!! Om man ser normalt så kan man se figurerna i korten (utan att veta vad de är så kan en ettåring absolut peka på figurerna OM hen ser dem!) jag har ett sådant synfel att jag trots glasögon på INTE kan se något alls på de där korten ;)

De droppar ögondroppar som vidgar pupillerna därefter , typ 30-45min senare får man gå in i ett mer nersläckt rum där en ögonläkare kollar in i ögonen. Då kan de se om barnet har något brytningsfel osv. :)

Har gjort detta på alla mina tre, äldsta hade ett litet brytningsfel vid två år som vid tre år växt bort. Mellersta såg man ingenting alls på :) och yngsta hon ska tillbaka vid tre år för att kolla igen då hon också hade ett litet brytningsfel ..

Själv fick jag glasögon vid 1år10mån och hade min mamma inte varit så envis (BVC ville inte ens skicka remiss till ögonkliniken!) så hade jag varit blind på ena ögat idag.... :o

Hoppas ditt barns ögon ser bra ut ts! :)

Vad har du för synfel? Min dotter på 4 år har haft glasögon sedan hon var två och ett halvt pga skelning, men trots glasögonen och mycket träning med lapp stänger hon av ena ögat...

Förlåt att jag lånar tråden lite...
Svar på tråden kolla synen på 1 åring