• idasss

Deltidssjukskrivning

Jag har börjat få foglossning och ryggproblem nu under min graviditet. Jag är i V 21.
    Jag arbetar på kontor och har stillasittande jobb 100%. Jag har inte möjlighet att höja/sänka mitt skrivbord, och att sitta still främjar inte mitt ryggont och foglossningsbesvär.
    Än så länge går det ok, men jag misstänker att jag kommer få mer problem med tanke på hur det blir värre för varje vecka som går.

Hur ser det ut med att få en beviljad sjukpenning på deltid för det? Tex. jobba 75% och sjukskriven 25%.
    Är det omöjligt att få då  jag egentligen inte har ett fysiskt krävande jobb?, men det skulle underlätta om jag kunde stå upp delar av min arbetsdag.

• Svar på tråden Deltidssjukskrivning
  • Maramina

Det jan gå, det beror lite på hur läkarintyget skrivs och hur/vad din arbetsgivare gör för att underlätta för dig att vara kvar i arbete. För även vid graviditetsrelaterade besvär har arbetsgivaren en skyldighet att försöka anpassa din arbetsmiljö så att du ska kunna jobba. I ditt fall kan det tex vara ett höj- och sänkbar skrivbord (om det är en liten arbetsgivare kan du tipsa om Ikeas sådana som är mycket billigare än från vanliga kontorsinredningsförsäljare). Ett annat alternativ kan vara ändrade arbetsuppgifter eller annan stol.

Det kan vara svårt att få igenom sjukskrivning men om allt annat har testats och läkarintyget är tillräckligt bra skrivet (detaljerat om dina arbetsuppgifter och varför du inte kan genomföra dessa plus gärna intyg om att arbetsgivaren har sett över din arbetsmiljö och atbetsuppgifter men att inget mer kan göras) så ska det inte vara några problem.

Svar på tråden Deltidssjukskrivning