• Sippan 81

Fördröjt illamående vid löpning?

Hej!

Har precis börjat löpträna (3ggr). Jag har gått från totalt inaktiv till att löpa ca 5 km på 40-50 min. Lagom anstängande.

Upplever inget magobehag eller illamående under eller straxt efter rundan men efter ca 12 timmar blir jag katastrofalt illamående och spyfärdig. Detta håller i sig i ca 12h.... Har kräkfobi så att spy kämpas emot starkt! Hittar dock ingen fakta över om illamåendet kan kopplas till löpningen. Har någon erfarenhet av samma fördröjning? Är det löprelaterat, mjölksyra , löpmage eller vätske/saltbrist? Vad kan jag göra åt det?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Fördröjt illamående vid löpning?
  • Sippan 81

Ingen?

Ni som blir illamående när kommer ert och när går det över?

• sportpappa

Jag tippar på vätske- och saltbrist.
    Se till att äta ordentligt och vätska upp dig flera timmar innan passet så att du har en god nivå när du börjar. Efter passet så dricker du lite extra direkt efter passet och lite mer resten av dagen. Se till att återställa saltbalansen.
    Försök att hitta en lagom nivå så du inte tömmer i dig för mycket. Anpassa efter dina behov. Kolla färgen på urinen och känn efter hur du mår.
    Ät också ordentligt.

Jag mår framförallt dåligt dagen efter mina långa träningspass vilket då kan vara 12-24 timmar efter passet. Det beror på vätske- och saltbrist och känns som en rejäl baksmälla med allt vad det innebär.

• Sippan 81

Tack för ditt svar, aj vätska är min största svaghet. Innan denna nystart drack jag helt ärligt

Ett glas vatten i veckan som mest! Ska bli ändring på det....

Okej då satsar jag på att vätska upp innan och efter. Har köpt resorb :)

Får du alltid "baksmällor" vid långa pass eller har du lindrat/måttat bort det med rejält vätsketankning inna och efter?

sportpappa skrev 2015-03-17 14:07:54 följande:

Jag tippar på vätske- och saltbrist.

Se till att äta ordentligt och vätska upp dig flera timmar innan passet så att du har en god nivå när du börjar. Efter passet så dricker du lite extra direkt efter passet och lite mer resten av dagen. Se till att återställa saltbalansen.

Försök att hitta en lagom nivå så du inte tömmer i dig för mycket. Anpassa efter dina behov. Kolla färgen på urinen och känn efter hur du mår.

Ät också ordentligt.

Jag mår framförallt dåligt dagen efter mina långa träningspass vilket då kan vara 12-24 timmar efter passet. Det beror på vätske- och saltbrist och känns som en rejäl baksmälla med allt vad det innebär.

• sportpappa
    Sippan 81 skrev 2015-03-17 19:02:51 följande:

Får du alltid "baksmällor" vid långa pass eller har du lindrat/måttat bort det med rejält vätsketankning inna och efter?

Det blir betydligt bättre om jag framförallt tankar vätska efteråt och tar ett par resorb. Kontinuerligt ätande verkar också ha en bra effekt på mig, dvs. äta något mindre cirka en gång i timmen efter ett långt pass.

Jag kör ofta spontana långpass vilket gör att jag inte planerat mitt vätskeintag i förväg. Det är också en del av min träning. Jag kör långa pass utan att ha laddat upp innan för att det ska vara så hårt som möjligt. På tävling är jag mer förberedd och har laddat upp innan med sömn, vätska och mat vilket gör att jag kan prestera bättre.
    Jag ska bättre mig och göra lite en mer noggrann kartläggning av effekten.
  • Sippan 81

Så nu har jag gjort helt annorlunda idag.

Käka frulle, drack xtra vatten, drack ett glas resorb 3h innan sen tog jag mig ett mellis 2h innan.

Sprang 5km.

Hemkommen drack jag ett stort glas vatten samt ett glas resorb. Slog till med ett glas berocca boost och lite mera vatten.

Hoppas natten består av sammanhållen av sömn ;)

Svar på tråden Fördröjt illamående vid löpning?