• Mijjan

Ni som har eller har haft foglossning! Svara snälla

Har en tid haft ont vid svanskotan och var igår till sjukgymnasten. Det var som jag trodde foglossning som för mig börjat redan typ v. 6-7. Är nu i vecka 13 med första barnet. Det gör inte ont så jag "dör" men hugger till ibland. Vet många som haft VÄLDIGT ont av foglossning...

När började det för er?
    Vad gjorde det bättre/sämre?
    Gick det över någon gång under graviditeten?

Tips och råd så jag inte får så ont så jag "dör" tack... Är lite av en träningsfreak så vill kunna träna mjukt så länge jag kan utan att sabba nåt. Fick lite tips av sjukgymnasten som i princip gick ut på att ha benen ihop. Korta steg på promenader, ta ett trappsteg i taget, sitta när man cyklar et.c. men tänkte det kanske finns massa tips för mig att suga in här! Har ju trots allt 2/3 delar kvar av graviditeten och vill om möjligt undvika att få ondare!

Tack på förhand :)

• Svar på tråden Ni som har eller har haft foglossning! Svara snälla
  • Anonym (Mija)

Med första barnet fick jag foglossning i vecka 23, sen blev det bara värre för varje vecka, sjukskrev på heltid.. Fick även ischias som gick ner i benen..

tyvärr fanns det inga övningar som hjälpte mig, förutom att få massage där jag hade som ondast, varma duschar och vetevärmare..

Det försvann helt i samband med förlossningen...

• cissi82

Fick foglossning tidigt, blev sjukskriven i v 12 och kom inte tillbaks alls till jobbet innan förlossning.
    Mitt blev bara värre å värre slutade med kryckor sex v innan bf.
    Fick låna en tens av sjukgymnasten. Den tillsammans med citadon dagligen blev min räddning. Dock de tre sista veckorna var en pina för min del.

Som du säger, korta steg, ett ben i taget i trappor osv...

Lycka till!

• lindajhlala25

Hej! Jag fick det med min dotter Ajj säger jag bara. Från vecka 18 100% sjukskriven det var hemskt. Inget hjälpte. Men det gick över en stund fast inte helt kände hav det hela tiden å det var i vecka 30. Är gravid i v 18 nu och från vecka 5,6,7,8 hade jag enomt ont i blygdbenet käkande knappt komma upp ut sängen. Sen gick det över å för en vecka sen börja jag få ont i svanskotan. Så det är pågång igen men tur att jag fortfarande är mammaledig. Har ett tungt jobb så det hade aldrig gått. Ligg med en kudde mellan benen när du sover vetekudde kanske kan hjälpe dig lite å massage av killen:) lycka till

• Losan

Började i vecka 10, deltidssjukskriven sen v16 är i vecka 24 nu. Har inte blivit bättre men håller det i schack med hjälp av akupunktur 2ggr/vecka samt vila. Tror att vilan är det viktigaste. Klarar inte av att träna något som påverkar fogarna. Ska börja med vattengymnastik för gravida med inriktning mot foglossning om några veckor. 

• Mijjan

Tjena stackars er! Det låter ju hemskt!!! Förvånad Hoppas ni som fortfarande har besvär blir bättre snart!

Har några av er haft problem efter förlossning? En vän till mig fick foglossning 6 månader EFTER graviditet då hon började träna löpning. Hon tyckte det var väldigt märkligt eftersom hon inte haft besvär innan. 

Kom era foglossningar lite smygande eller med ganska full kraft på en gång? 

• Mijjan
    Losan skrev 2015-03-17 18:38:16 följande:

Började i vecka 10, deltidssjukskriven sen v16 är i vecka 24 nu. Har inte blivit bättre men håller det i schack med hjälp av akupunktur 2ggr/vecka samt vila. Tror att vilan är det viktigaste. Klarar inte av att träna något som påverkar fogarna. Ska börja med vattengymnastik för gravida med inriktning mot foglossning om några veckor. 

Vad skönt att det finns sån riktad träning där du bor! Här finns ingen träning alls för gravida men mammagrupp en gång i veckan på mitt gym iaf men då måste man ju ha fött barnet först :P
  • ummsumaya
    Mijjan skrev 2015-03-17 18:47:57 följande:

Tjena stackars er! Det låter ju hemskt!!! Förvånad Hoppas ni som fortfarande har besvär blir bättre snart!

Har några av er haft problem efter förlossning? En vän till mig fick foglossning 6 månader EFTER graviditet då hon började träna löpning. Hon tyckte det var väldigt märkligt eftersom hon inte haft besvär innan. 

jag har problem än idag. mina barn är 4,3 och 1.

Inte konstant smärta, men om jag ska skjuta något framför mig med ett ben, eller när jag ligger på rygg/sidorna på något hårt, eller när jag stått länge
  • Plutten120301
    Mijjan skrev 2015-03-17 18:47:57 följande:

Tjena stackars er! Det låter ju hemskt!!!  Hoppas ni som fortfarande har besvär blir bättre snart!

Foglossning kan hålla i sig även när man ammar, dock i te lika kraftigt som under graviditeten. Jag kunde gå Max 4 km innan jag fick ont men veckan efter jag slutat amma kunde jag gå en mil utan problem.

Kanske därför din vän fick känningar vid löpning
  • linnis83

För mig började det i v 9, började om att jobba då efter sommarsemestern. Första veckorna var det hemskt, men sen har det faktiskt avtagit.

Är nu i v 39 och har väl lite känningar, mer när man har varit igång mycket, men långt ifrån så illa som jag hade trott.

Jag tänkte där i början att jag skulle bli sjukskriven (har ett jobb där jag står och går i princip hela dagen), men bm sa att det ofta blir bättre när det börjar så tidigt och i mitt fall hade hon ju rätt.

• Anonym (inte gått över)

Med första barnet fick jag foglossning i vecka 7, var riktigt dålig och helt sjukskriven men det mesta gick över inom någon månad efter förlossningen. Vid andra graviditeten, ca tre år senare, fick jag foglossning i vecka 5 som snabbt blev riktigt illa. Idag, drygt tre år efter att mitt andra barn föddes, har jag fortfarande foglossning i så pass utsträckning att jag har ont hela tiden och kan gå en promenad om ca 15-20 min. Måste fortfarande använda bälte och får akupunktur en gång/vecka. Inget kul ????

Tips är de som du fått av din sjukgymnast, att leva "som en sjöjungfru" (med benen ihop), att inte röra dig mer än du faktiskt klarar (även om det så klart är positivt att röra på dig det du kan), att sova med kuddar mellan benen så att höfterna får en bra position, att göra stärkande bäckenbotten- och bålövningar (fråga din sjukgymnast!). Låna en TENS-apparat hos sjukgymnasten att testa, och prova gärna värmedyna mot SI-lederna.

• emeliienicole

Min foglossningsvärk började när jag gick in i v.30, är idag i v.33 och jag "dör" av smärta. När jag får ont så kan jag inte röra mig en enda meter förrän värken har släppt och ibland gör det så ont så att benen viker sig och jag måste ta tag i något så att jag inte ramlar ihop...vill bara skrika rakt ut och har aldrig önskat så mycket att förlossningen ska starta lite för tidigt... ;)

Har märkt att jag har som ondast på natten/på morgonen när jag går upp eller om jag har legat i soffan hela dagen och inte gjort någonting, mår alltså lite bättre utav att gå ut och gå en liten kort promenad, trots att det också gör riktigt riktigt ont..men det lindrar värken tills natten iallafall..Går jag däremot för långa promenader och för mycket i trappor så blir jag sängliggandes dagen efter. Testa att lägga en kudde mellan benen när du ska sova, det är jätteskönt! Då trycker du inte ihop höften så...sen kan du be om ett bäckenbälte hos din barnmorska som gör så att den mesta värken faktiskt försvinner (beroende på hur stark värk du har såklart), sen finns det ju massa tips du kan få hos din barnmorska angående detta, men att simma fungerar också väldigt bra för mig! :)

Lycka till!

• Anonym (inte gått över)
    emeliienicole skrev 2015-03-17 19:56:12 följande:

att simma fungerar också väldigt bra för mig! :)

Lycka till!

Ett råd är att kolla med din sjukgymnast innan du eventuellt ger dig på simning!! Det "bör" nämligen inte fungera alls särskilt bra när man har foglossning. Vid simning särar du ju på benen om igen vid varje simtag!
  • Bäbiiiis

Jag fick som du, ont i svanskota (foglossning) i v 10. Det höll i sig till v 20 sen gick det över men kom lite smått tillbaka sista veckorna. Jag fick mest ont när jag gick så började istället cyklart vart jag än skulle. Skaffade också ett bäckenbälte som hjälpte lite. Tränade vattengympa anpassad för gravida med foglossning annars var det inte mycket träning som funkade.

Hoppas ditt går över som mitt gjorde.

• Mijjan

Låter som ni har lite olika erfarenheter och att det för vissa ändå finns lite ljus i tunneln... Ni som fortfarande har problem flera år efter graviditet - finns det ingenting man kan göra åt det? Måste ju vara hemskt att leva så!

Linnis83 och bäbiiis, jag vet att man inte får välja men skönt att höra att det kan bli bättre redan under graviditet! Hoppas på det! :) Vad gäller simning så simmar jag ju redan en gång i veckan och hittills har det gått ok, det hugger till lite grann där ibland precis som alla andra rörelser men min sjukgymnast sa att jag får väl känna mig för. Kan jag inte simma bentag kanske det går bättre med "paddelteknik" på benen.. Tänkte börja med vattenträning senare i graviditeten men än så länge försöker jag träna så gott jag kan som jag gjorde innan jag blev gravid. 

Ni som sovit med kudde mellan knäna - spelar storleken på kudde roll? Första natten hade jag en ganska stor kudde som var otymplig men inatt tog jag en mindre fyllig variant som var betydligt smidigare. Förstår inte riktigt hur egentligen en kudde över huvudtaget avlastar bäckenet man jaja är väl inte så haj på anatomi kanske :P

Svar på tråden Ni som har eller har haft foglossning! Svara snälla