• missmy

föreliggande moderkaka

Skulle vilja veta om andra som varit med om detta som ja hur de har gått. I vecka 16 fick jag en stor blödning. Fick åka ambulans till gyn avdelningen var helt säkert på att ja fått missfall men hade inge ont alls. När läkaren kollade med ultraljud så såg hon att ja hade föreliggande moderkaka. Den låg helt för därav blödningen sa hon. Fick medicin för att stoppa blödningen å blev inlagd i 2 dagar. Bebis var normalstor för den veckan och allt såg bra ut med den. Blev sjukskriven i 3 veckor å ska på ultraljud igen på fredag nästa vecka. Nu till min fråga. De gnager i huvve på mig hela tiden är allt bra mår bebis bra. Varför känner ja inte bebis idag när ja kände igår. Å sen känner ja bebis dan efter å allt blir lugnt igen. De är ingen rolig situation man hamnar i när de blir såhär. Man blir galet orolig. Är de fler som känt så vid samma problem som mej?

• Svar på tråden föreliggande moderkaka
  • Anonym (gravid)

Hej, jag har inte förliggande moderkaka. Min är fram. Jag kände inte bebisen varje dag förrän i v 25 ungefär, kände som du, ibland. Oroa dig inte för att du inte känner varje dag, det är normalt i din vecka. Men jag vet, det är inte lätt att inte oroa mig. Jag har oroat mig jättemycket och då har jag inga speciella komplikationer. Dock så har jag hela graviditeten känt bebisen rätt lite, vet inte om det beror på bebisens personlighet eller att moderkakan fortfarande tar emot som stötdämpare. Är i v 36. Att oroa sig tror jag hör till graviditeten och kommer fortsätta resten av våra liv som föräldrar. Bara det inte blir sån oro att vi mår dåligt av det. Då kanske vi behöver prata med någon om det. Jag förstår att du känner dig jätteorolig efter din stora blödning, men vill bara säga att du är inte ensam. Stor kram till dig

• missmy

Tack för ditt svar ger mej lite lugn. Precis som du skriver bara inte oron tar över men jag försöker ventilera å prata om de så känns de lite bättre därav min tråd här. Jag har oxå hört att de kan vara svårare att känna bebis när man har moderkakan fram. Förstår dej där oxå att oron finns när man inte känner hela tiden.

• jennyz

Jag hade föreliggande moderkaka med andra barnet, jag hade en stor blödning kring v 8, trodde det var missfall, helt säker faktiskt tills jag fick se hjärtat slå några dagar senare...BM jag träffade då var helt person att träffa hon ville inte ge mig falskt hopp, men jag kunde faktiskt ignorera henne, hjärtat slog ju!! På RUL bekräftades att moderkakan låg väldigt långt ner, jag fick vidare koll v 34, hon trodde dock att den skulle flytta sig eftersom bebis växer, men det hade den inte gjort, fick tid för snitt... I mitt fall var det mer komplikationer, men de ska jag inte skrämma dig med, eftersom det är extremt ovanligt, min dotter har hela tiden mått jättebra, föreliggande moderkaka är bra att veta, om du börjar blöda mycket ska du direkt åka in på sjukhus (antar att du fått det rådet?) har fått för mig att det mest påverkar dig, samt att det blir snitt i slutändan om det fortfarande är så när det är dags.
    Det är ju väldigt tidigt för dig, med första barnet kände jag inget förrän v 22 tror jag, hon var väldigt lugn också, fick puffa lite då och då hela graviditeten så jag kände att hon levde, medan andra barnen rörde sig typ hela tiden, så olika de kan vara, både i magen och utanför kan jag konstatera... ð???
    Hoppas allt går bra, det kommer det säkert att göra!

• Calypso

Hej!

Jag är gravid i v. 22+4 och i v. 12 fick jag en jätte stor blödning. När jag kom in för kontroll, hade blödningen slutat, såg läkaren att moderkakan låg väldigt långt ner, precis kant i kant med förlossningskanalen och hon antog att det var orsaken till blödningen. I går var jag på ännu ett UL eftersom den lilla inte ville visa allt på rutin ul och allt såg bra ut med barnet. Moderkakan ligger dock fortfarande precis kant i kant så jag fick en tid på kontroll igen om 10 v, alltså v 33. BM tror att den kommer att flytta sig när livmodern växer men jag känner mig inte så säker på den saken... är ganska orolig för snitt, vill inte det.

När det gäller rörelser från barnet så är du fortfarande ganska tidigt i graviditeten, jag känner inte rörelser varje dag heller även om det har ökat bara sista veckan.

Hoppas allt går bra för dig! :)

Svar på tråden föreliggande moderkaka