• Anonym (.)

    deltidssjukskriven

    Hej.

    Jag är sjukskriven 50%.

    Läkaren har skickat intyg till er men jag undrar om även min arbetsgivare måste sjukskriva mig hos er?

    Och om ni behöver mer uppgifter angående ansökan hur snart får jag veta det?

  • Svar på tråden deltidssjukskriven
  • Försäkringskassan

    Hej!

    Om din arbetsgivare betalar sjuklön är det deras ansvar att sjukanmäla dig till Försäkringskassan. Sjukanmälan kan göras första efter 14 kalenderdagar (sjuklön perioden).

    Om ingen sjuklön betalas ut av arbetsgivaren måste du sjukanmäla dig själv. Sjukanmälan måste göras inom 7 kalenderdagar från första sjukdag. Sjukanmälan kan du göra via www.forsakringskassan.se , ringa till Kundcenter på 0771-524 524 eller använda självbetjäning med telefon genom att ringa till 020-524 524.

    Efter det att sjukanmälan har registrerats kan du fylla i din ansökan via Mina Sidor på www.forsakringskassan.se eller fylla i en blankett som skickas hem till dig. När Försäkringskassan har fått in din ansökan och läkarintyg försöker vi ge besked inom 30 dagar. Din handläggare tar kontakt med dig, din arbetsgivare eller läkare under handläggningstiden om frågor skulle uppstå.

    Hälsningar
    James, handläggare

  • Anonym (.)

    Arbetsgivaren betalar sjuklön till och med söndag.

    Efer det måste de alltså sjukskriva mig till er om jag förstår det rätt?

    Måste även jag göra en ansökan? Det gör jag i så fall alltså efter att min arbetsgivare sjukskrivit mig? Läkarintyg har ni redan fått. Står det på Mina sidor när arbetsgivaren sjukskrivit mig?

  • Försäkringskassan

    Hej!


     


    När du har varit sjuk under längre tid än två veckor ska din arbetsgivare sjukanmäla dig till Försäkringskassan. Du kan se på Mina Sidor när de har gjort en anmälan. När anmälan är gjord behöver du ansöka om sjukpenning.


     


    Du hittar mer information i följande länk:


     


    http://www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/anstalld_ny/nar_du_blir_sjuk/!ut/p/a1/


     


    Hälsningar


    Dora, handläggare

  • Anonym (.)

    Tack så jätte mycket för hjälpen.

Svar på tråden deltidssjukskriven