blir detta två karensdagar?
Om jag är sjuk en vecka och jobbar tre dagar och sen blir sjuk igen men blir sjukskriven genom läkare, blir det 1 eller 2 karensdagar?
Om jag är sjuk en vecka och jobbar tre dagar och sen blir sjuk igen men blir sjukskriven genom läkare, blir det 1 eller 2 karensdagar?
Återinsjuknar du inom 5 dagar (kalenderdagar) efter du varit åter på arbetet så blir det ingen mer karensdag. Du får alltså bara en karensdag.
Så det beror ju på om det varit helg i anslutning till de tre dagar du jobbat eller inte.
Det är fem kalenderdagar som gäller.
Återinsjuknar du inom 5 dagar (kalenderdagar) efter du varit åter på arbetet så blir det ingen mer karensdag. Du får alltså bara en karensdag.
Så det beror ju på om det varit helg i anslutning till de tre dagar du jobbat eller inte.
Nej det ska det inte bli. Utan är du sjuk måndag-fredag, sen går helgen och sen är du sjuk på måndagen fortsatt så är det mindre än fem kalenderdagar emellan. Blev du däremot sjuk på torsdagen igen så blev det ny karens.
Sjukintyg från läkare spelar ingen roll när det gäller karensdagarna.
Nej det ska det inte bli. Utan är du sjuk måndag-fredag, sen går helgen och sen är du sjuk på måndagen fortsatt så är det mindre än fem kalenderdagar emellan. Blev du däremot sjuk på torsdagen igen så blev det ny karens.
Du ska kunna presentera ett läkarintyg from dag 8, alltså kan du vara sjuk måndag-söndag men är du fortsatt sjuk kommande måndag så måste du ha läkarintyg.
MEN, om du är frisk emellan så skjuts även kravet på läkarintyg framåt. Försäkringskassan säger så här:
"När en anställd blir sjuk igen inom fem dagar ska den anställda visa läkarintyg från den åttonde dagen i den nya sjukperioden. Den nya sjukperioden ses inte som en fortsättning på den föregående när det gäller kravet på att visa läkarintyg."
Alltså; om du är sjuk måndag-torsdag säger vi, och jobbar på fredagen, och sedan blir sjuk igen på måndagen så är det mindre än fem kalenderdagar emellan så det är samma sjukperiod i beräkningen av karens osv.
Men du behöver inte visa läkarintyg förrän dag 8 i den nya sjukperioden.