• Anonym (mS)

ni som fått 0.6-0.8 på högskoleprovet

Hur många poäng hade ni? skriv gärna hur många poäng där fanns med, och när ni gjorde provet. Tack

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-18 21:15
    För att tydliggöra Menar hur många poäng ni fått på hela provet, ex 100/160 möjliga poäng. tacksam för era svar!

• Svar på tråden ni som fått 0.6-0.8 på högskoleprovet
  • lilly

Har skrivit hp en gång- hösten 2013. Skrev 0,8. Hade 1,0 på läs och skrivdelen och 0,6 på matten. Hade inte tränat på provet innan, gjorde de för att se vad de var. Kommer tyvärr inte ihåg vad maxpoängen var..

• Anonym (H)

Du behöver nog inte ens försöka för att få det, det är ett ruskigt dåligt provresultat :) och jag säger det inte för att vara dryg! Bara för att lugna dig :)

Själv gjorde jag högskoleprovet när jag inte ens hade gått klart gymnasiet och fick 0,8. Första gången. Så don't worry :)

• Emmeliina

Gjorde det våren 2012 och fick då 0,9 utan att ha pluggat och det var då 6 år sen jag gick ut gymnasiet. Tänkte först att jag skulle behöva göra det en gång till men kom in på det jag jade valt så har inte gjort det igen. Skulle dock vilja prova igen nu när jag pluggat klart och se om det blir någon förbättring :)

• Anonym (Bäst)
    Emmeliina skrev 2015-03-18 16:35:49 följande:

Gjorde det våren 2012 och fick då 0,9 utan att ha pluggat och det var då 6 år sen jag gick ut gymnasiet. Tänkte först att jag skulle behöva göra det en gång till men kom in på det jag jade valt så har inte gjort det igen. Skulle dock vilja prova igen nu när jag pluggat klart och se om det blir någon förbättring :)

De allra flesta pluggar inte till ett högskoleprov.....
  • Anonym (H)
    Anonym (Bäst) skrev 2015-03-18 17:29:43 följande:

De som verkligen behöver ett bra resultat pluggar oftast inför provet, hur kan du ha missat det..?
  • Anonym (Sandra)
    Anonym (H) skrev 2015-03-18 16:31:43 följande:

Du behöver nog inte ens försöka för att få det, det är ett ruskigt dåligt provresultat :) och jag säger det inte för att vara dryg! Bara för att lugna dig :)

Själv gjorde jag högskoleprovet när jag inte ens hade gått klart gymnasiet och fick 0,8. Första gången. Så don't worry :)

0,8 är medel så att säga att det är ruskigt dåligt känns ju lite onödigt faktiskt.
  • Emmeliina
    Har jag sagt det då? Jag bara berättade att jag inte pluggade till det. Känner faktiskt rätt många som har pluggat till det, iaf det de inte känt sig bra på och det är väl inget konstigt med det?
  • Anonym (anonym)

Jag har gjort det två gånger med 5-års mellanrum och fick båda gångerna 1,6 då var det 15 år sedan jag läst in vissa ämnen på gymnasiet dock inte matte så den delen gick inte så bra på provet.

• Anonym (dåligt)

Jag hade bara 0.7 och sen andra gången 0.5. Riktigt uselt. Gav upp efter det.

Hade dock bra betyg i slutet på gymnasiet och kom in på min ingenjörsutbildning ändå.

Fattar inte jag lyckades få så dåligt men har alltid misslyckats på såna där prov. Lika med nationella prov i skolan.

• Rafael90
    Anonym (H) skrev 2015-03-18 16:31:43 följande:

Jag tog det också innan jag gått ut gymnasiet och fick 1.4 på första försöket. Året efter (efter studenten) fick jag 1.6.
  • Anonym (Kim)

De som vet att de behöver ett bra resultat på högskoleprovet övar självklart innan.jag testade att göra ett gammalt prov hemma på tid utan att öva innan och skrev då 1,1. Sedan övade jag en massa på gamla prov och skrev sedan 1,7 på provet vilket gjorde att jag kom in på min önskade utbildning.

Varför skulle man skriva högskoleprovet om man inte hade ett mål? Ett mål som kräver ett visst resultat. För att få ett bra resultat övar man såklart innan.
  • Anonym (H)
    Rafael90 skrev 2015-03-19 16:42:38 följande:

Jag tog det också innan jag gått ut gymnasiet och fick 1.4 på första försöket. Året efter (efter studenten) fick jag 1.6.

Ja det är ett rimligare resultat, iaf i mina kretsar. Kul :)

Det som är skönt med högskoleprovet är att det är så lätt att höja sig, bara man anstränger sig. Nu har jag gjort provet tre gånger och har 1.8.
Svar på tråden ni som fått 0.6-0.8 på högskoleprovet