• Pcl

    Sovande äggstockar.. Någon med samma problem?

    Sedan jag fick mens i tonåren har jag ätit p-piller men slutade med dem när jag fyllde 19 ca.. Fick aldrig tillbaka mensen utan ppiller och har därför efter ett Ca 2 år " gått till läkare för att undersöka. Gynekolog sa att jag hade "sovande äggstockar" .

    Någon som har/haft samma problem?

    Gynekologen sa att för att få mens ska jag äta ppiller och för att få barn tillsätta hormoner. Jag är idag 26 och har slutat äta ppiller för en andra gång och vill inte äta mer. Någon som har tips vad som är mitt nästa steg? Vill snart försöka få barn..

    Vill även byta gynekolog då den jag går till inte går att prata med... Känns jobbigt att inte vara "normal" och inte få någon bra info från sin läkare...

  • Svar på tråden Sovande äggstockar.. Någon med samma problem?
  • Jag är bara jag

    "Sovande äggstockar" är ingen riktig diagnos. Gå till en annan gynläkare och få ett riktigt svar. P-piller för att få mens är inte helt sant,man kan ta Primolut också. Får man sen ingen egen äl kan man få Pergo,men frågan är ju varför du inte får mens och äl av dig själv. Du kanske har högt prolaktin eller PCO-det går lätt kolla och är lätt avhjälpt.

  • Pcl

    Till "jag är bara jag", högt prolaktin eller PCO, kan en gynekolog kolla upp det också eller är det en undersökning jag ska gå till en vårdcentral och ta sådana prover?

    Har fått primolut som jag började äta idag. Får se nästa månad om det återkommer ..

  • Pandamamma79

    Det låter absolut som pco el pcos. "Sovande äggstockar", men herregud vilket stolpskott.

    En otroligt vanlig och relativt lätthjälpt diagnos.

    Gå till annan läkare på en kvinnoklinik. Tyvärr vet inte alla gyn mycket om dessa diagnoser...och barnmorskor ska vi inte tala om, om de ens hört talas om pco.

    Var bor du på ett ungefär?

  • Jag är bara jag

    VUL och blodprov för att kolla prolaktin och framförallt progesteronnivån så vet du direkt om du har prolaktinfel eller PCO. Går lika bra kolla privat. V.c kan dock inte,måste vara en gynläkare.

  • Pcl

    Jag bor i Stockholm.. Har varit på olika ställen men har aldrig fått någon vettig hjälp utan bara oklara svar.. Någon av er som

    Bor i stockholm o har tips på "bra" gynklinik?

  • Pandamamma79

    Fertilitetscentrum

    Carl Von Linne Kliniken

    Efter erfarenhet är det alltid bäst att vända sig till ställen som också har med ivf att göra.

Svar på tråden Sovande äggstockar.. Någon med samma problem?