• Sebbe

Ensam?

Hej!

Behöver råd om vad som är rimligt...

Min ettåriga hund kommer snart börjas lämnas ensam på ett sätt hon aldrig gjort innan.

Jag har pluggat fram till nu. Men har ett vanligt 8-16 jobb nu.

Vi har stor hundgård och hon går fritt mellan hus och hundgård när jag är borta, hon kan med andra ord rasta sig själv. inom 4 år är planen att hon ska få en hundkompis till.

Vi kommer snart gå på föräldraledighet så då blir det ännu mer tid över, eller ja snart, jag är gravid nu.

När jag är hemma är det alltid full fräs med aktivering som gäller, spår, lydnad...det mesta. Så vi har ett aktivt hundliv annars.

Låter det huvudlöst?

• Svar på tråden Ensam?
  • Dexter dot com

Personligen tycker jag det är alldeles för mycket ensamtid och jag hade valt att ordna dagmatte åt hunden. Att den kan rasta sig under dagen är ju viktigt men det viktigaste är ju att ha sällskap.
    Många lämnar sina hundar hela arbetsdagar och många hundar klarar av det men det är stor skillnad på att just klara av och må riktigt bra och jag vill att min hund ska ha det bra.
    Har du ensamhetshunden så den öht klarar av så många timmars ensamhet ?

• Gizmo

Stackars hund som måste vara ensam så länge! GråterSkaffa en dagmatte istället, för hundens bästa. 

• Sebbe

Hej! Tack för svar.

Jo hon har varit ensam så länge förut, vid ett par tillfällen, men inte så ofta som det kommer bli nu. Hon har varit jättebra på att vara själv, menar inte att det är okej för det, men hon har inga problem med de tider hon hittills är själv.

Ja en dagmatte/husse hade varit bra.

Men om ni tycker att tummarna är okej om hon kan rasta sig själv och det är sällskapet som skaver, funkar inte sällskapet av en annan hund?

• amia01
    För mig är det en fråga om ålder på hunden, ras, hur hundgården ser ut och aktivering i övrigt, och naturligtvis hur hunden påverkas.
    Tyvärr är det inget man tar hänsyn till i djurskyddslagstiftningen.
    En lite äldre hund, som aktiveras bra, och har en naturnära hundgård i lugnt läge som ger "lagom" stimulans under dagen, kan enligt min erfarenhet må väldigt bra av att vara ensam 8-9 timmar. Men det finns också många hundar som inte klarar av det.
    Har haft hundar under 15 år på det här sättet, och flera av hundarna har själva valt att hellre gå till hundgården än in till oss när de haft möjlighet att välja. Vi har också haft hundar som inte klarat av att vara ensamma så länge, och visat det genom att skälla, inte vilja gå till hundgården mm Då har vi fått anpassa våra arbetstider så vi minimerat ensamtiden.
    Skillnaden har i vårt fall varit rasen.
    Flera basset-hundar har haft jättesvårt med hundgården - de vill helst ligga inne under köksbordet
    Spetsarna - laika, gråhund mm har alla suttit innanför dörren på morgonen för att få komma ut till hundgården så fort som möjligt, och sen har vi fått dra in dom på kvällarna...
    Testa och se hur din hund påverkas, och anpassa dig därefter är mitt tips.

Svar på tråden Ensam?