• anonymtjej1

Större bitar? Lära sig tugga? Rädd?!!

Dottern är 10 månader och vi helammar ännu. Vi gav smakportioner vid 6 månader och har gjort till o från men hon har verkligen vägrat och vill inte smaka. Vi tog en paus ifrån maten (bara helammade) i ca 1-2 veckor sen provade vi igen och det går fortfarande segt.... Däremot skulle jag vilja prova om hon får pilla o kladda med maten själv men jag är så jäkla rädd att hon ska sätta i halsen av större bitar.. Förstår att detta är ett vanligt problem/oro bland föräldrar men jag är nästan för rädd.... Jag vågar knappt ge smörgåstärningar... Har tänkt att jag kan ge köttfärs och ris men jag tänker bara på att hon kan sätta i halsen... Dels för att hon glömmer lätt bort att tugga och väldigt mycket gånger har hon haft mat samlad i kinden som vi glömt bort ju för vi trott att hon ätit upp men som hon sedan fått i halsen, det har varit mycket obehagligt.... Jag sitter livrädd vid matbordet. Vilket resulterat att jag fortsätter med pure och eller mosat tex potatis med gaffel så där är Lite bitar iallafall..... Dottern vägrar iofs ändå. Har pratat med bvc och ska dit idag igen.

Men jag undrar om ni har några tips på bra plockmat för såna som är livrädda typ haha?? Eller andra tips och råd???!!!!!

• Svar på tråden Större bitar? Lära sig tugga? Rädd?!!
  • rere88

Majskrokar smälter i munnen och vänjer barnet vid att tugga :)

• Ramborg

Prova skala en hel, stor morot och koka lite grann så den blir lite mjuk. Ge henne den att kladda med, den är för stor att sätta i halsen.

Eller ge henne stora bitar gurka. Mina två har gillat att kladda med tjocka gurkskivor, efter ett slag har de fått i sig alla kärnorna och bara det hårda är kvaR.

42.
  • viseversa
    Ramborg skrev 2015-03-19 09:34:18 följande:

Prova skala en hel, stor morot och koka lite grann så den blir lite mjuk. Ge henne den att kladda med, den är för stor att sätta i halsen.

Eller ge henne stora bitar gurka. Mina två har gillat att kladda med tjocka gurkskivor, efter ett slag har de fått i sig alla kärnorna och bara det hårda är kvaR.

42.
    Oj når mina barn var 10mån hade som tänder och kunde bita av bitar från tex morot,

Och dom bitarna är INTE för stora för att sätta i halsen.
  • Sajood

Smörgåsrån och majskrokar smälter fint i munnen. Ärtor är ett annat bra tips då de är väldigt små och inte kan blockera i halsen. Annars rekommenderar jag att du helt enkelt ger små bitar och inte för mycket åt gången. Prova att låta barnet äta puré med sked?

• Ramborg

Tänder redan? Ja då funkar ju inte morot och gurka. Det kanske är mina som varit sena med tänder.

42.
  • jenny99

Min andra dotter var "sen" att lära sig tugga.Detta ville BVC stressa mig med,resultatet var att min dotter inte ville äta helt enkelt.Jag körde på passerat länge och sen mat som är mycket lätt tuggat.Det var lättare för henne att lära sig tugga en liten liten bit köttbulle än en tesked med tex lasagne,då blev det plötsligt flera klumpar/bitar på en gång att ta hand om och det kan bli jobbigt.Ge allt tid och försök hitta och börja med det lättaste.Om det tar lång tid så känn ingen stress.Värre är nog om barnet känner stress/oro och börjar känna att mat bara är jobbigt/läskigt.

• viseversa
    Ramborg skrev 2015-03-19 09:58:43 följande:

Tänder redan? Ja då funkar ju inte morot och gurka. Det kanske är mina som varit sena med tänder.

42.
    Ja inte alla tänder. Men mellan 2-4 tänder hade dom i alla fall.
  • Flickan och kråkan
    viseversa skrev 2015-03-19 10:38:49 följande:
    Ja inte alla tänder. Men mellan 2-4 tänder hade dom i alla fall.
    Alla mina tre barn hade alla tänder utom kindtänderna som var på väg)när de var 10 månader (tidiga tänder). Gick förträffligt att glatt bita av stora hårda äppelbitar och liknande....och skrämma livet ur mamma

TS, jag har varit mest lugn med sådant som varit lite trögt och eller mjukt och av den anledningen svårt att sätta i halsen. Bröd t.ex får man ju nästan anstränga sig för att få i vrångstrupen. Slinker ju inte bara ner. Lite mjukt och strävt tänker jag....fisk har jag tyckt känts snällt.

Eftersom hon inte verkar så "glupsk" (menar absolut inget illa med det alls, har haft matproblem på olika sätt här med), och hon har framtänder så är det rätt ofarligt att låta henne gnaga på ett helt äpple. Det blir mest att de filar i sig äppelsmos på det viset .
    Testa och ta det lugnt .
  • Santin

Sen har barn en reflex som gör att om det kommer för stora bitar och de upplever det obehagligt så startar kräkreflexen. Jag kör blw med min dotter. Hon är sju månader och kladdar och äter med det mesta vi ger henne. Grönsaksstavar, pastaskruvar, fisk, kyckling, frukstavar, äggröra, pannkaka med mera.

Är du orolig så testa en Umaminapp.

• anonymtjej1

Tack för alla tips o råd. Dottern har 7 tänder redan och hon biter riktigt hårt, har redan fått lägga undan massa leksaker som hon biter isönder haha så att ge för hårda stora bitar vågar jag nog inte. Vi var på bvc och vi ska gå till en klinik där Dom hjälper en, där man sitter o så äter barnen o så ger dom tips o råd och är med. Kan säga att jag längtar dit haha!

Svar på tråden Större bitar? Lära sig tugga? Rädd?!!