Större bitar? Lära sig tugga? Rädd?!!
Dottern är 10 månader och vi helammar ännu. Vi gav smakportioner vid 6 månader och har gjort till o från men hon har verkligen vägrat och vill inte smaka. Vi tog en paus ifrån maten (bara helammade) i ca 1-2 veckor sen provade vi igen och det går fortfarande segt.... Däremot skulle jag vilja prova om hon får pilla o kladda med maten själv men jag är så jäkla rädd att hon ska sätta i halsen av större bitar.. Förstår att detta är ett vanligt problem/oro bland föräldrar men jag är nästan för rädd.... Jag vågar knappt ge smörgåstärningar... Har tänkt att jag kan ge köttfärs och ris men jag tänker bara på att hon kan sätta i halsen... Dels för att hon glömmer lätt bort att tugga och väldigt mycket gånger har hon haft mat samlad i kinden som vi glömt bort ju för vi trott att hon ätit upp men som hon sedan fått i halsen, det har varit mycket obehagligt.... Jag sitter livrädd vid matbordet. Vilket resulterat att jag fortsätter med pure och eller mosat tex potatis med gaffel så där är Lite bitar iallafall..... Dottern vägrar iofs ändå. Har pratat med bvc och ska dit idag igen.
Men jag undrar om ni har några tips på bra plockmat för såna som är livrädda typ haha?? Eller andra tips och råd???!!!!!