• Anonym (Nyfiken)

Vad gör skolan vid återkommande bråk i skolan?

Min dotter går i mellanstadiet i en klass som sägs innehålla flera "viljestarka" tjejer. Det är med andra ord väldigt stökigt och bråkigt mellan tjejerna. Det här har pågått i flera år och nu börjar jag lacka ur lite. Det sägs att det har förts samtal med föräldrarna till dessa tjejer, men jag tycker inte att nån förändring sker alls. Min dotter som gillar att ha det lugnt och trevligt vill på fullaste allvar byta skola.

Av denna anledning är jag intresserad av svar från folk i lärarbranschen och även andra med erfarenhet av detta för att få höra vad mer som borde göras för att stävja problemet. Att min dotter byter skola gör det ev. lugnare för henne men problemen kommer garanterat fortsätta för dom som är kvar.

Eftersom problemen alltid uppstår på rasterna kan jag nämna att rastvakterna mest står i klunga och pratar så dom har extremt dålig koll på vad som sker.

• Svar på tråden Vad gör skolan vid återkommande bråk i skolan?
  • Anonym (Lärare och anhörig)

Vad trist att höra..

Jag är lärare på både låg- mellan och högstadiet. Jag har inget mentorskap och är inte heller klassföreståndare, så jag har inte full inblick i hur sånt här hanteras på riktigt.. vet hur det ska vara enligt allla fina papper o dokument som finns men nej, jag gissar att det inte fungerar alla gånger..

Jag upplever att när det finns stökiga elever som stör lektioner mm, så får jag lite pepp från rektor att hitta former som fungerar för dessa elever.. Elever som inte gör någontin, som är svaga kunskapsmässigt och inte ens försöker... En omöjlig uppgift när man har tre sådana elever i en klass med en lektion 40 minuter i veckan.. Så tiden går o inget händer.. De här eleverna blir ju såklart frustrerade på allt o alla och är ofta dem som hamnar i bråkk o konflikter på raster.. Vi lärare skriver jättemånga fina rapporter om vad som hänt och vad för åtgärd man vidtagit, ofta samtal med de inblandade samt med föräldrar..

Tycker allt går mycket långsamt o det blir inga förbättrinar..

Ofta på rastvakterna vi har så har man nån elev man ska punkta så att den inge hamnar i bråk.. Så visst försöker man ha koll..

Att rastvakterna på er skola står o hänger o inte har koll låter inte okej.. Det hade jag som förälder tagit upp med rektor..

• Anonym (Märkligt)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2015-03-19 10:59:22 följande:

Min dotter går i mellanstadiet i en klass som sägs innehålla flera "viljestarka" tjejer. Det är med andra ord väldigt stökigt och bråkigt mellan tjejerna. Det här har pågått i flera år och nu börjar jag lacka ur lite. Det sägs att det har förts samtal med föräldrarna till dessa tjejer, men jag tycker inte att nån förändring sker alls.

Märkligt tjejer stökar inte runt 
Svar på tråden Vad gör skolan vid återkommande bråk i skolan?