• Anonym (Mob)

Deprimerad flickvän,hjälp!

Hej!

Skulle verkligen behöva lite synpunkter från någon som varit i samma sits.

Har träffat en tjej i Ca 6månader och det har varit fantastiskt och jag är kär.

För några månader sen så ändrades allt, hon drog sig undan ,hörde aldrig av sig, kom inte när vi hade bestämt att vi skulle ses.Fick till slut tvinga ut henne vad det var,då sa hon att hon gått in i en depression.Jag tänkte att det var lugnt,att vi kunde klara av det.Men det har varit svårt,då vi ses ca 1 gång i månaden bara,förut sågs vi varje dag.Jag förstår att hon mår dåligt och jag vill finnas där.

Det slutade med att vi gjorde slut,då hon vill fokusera på sig själv.Vi har fortfarande kontakt och hon säger att hon älskar mig och vill att det ska bli vi igen när hon mår bra igen.

Jag har några risiga förhållande bakom mig där jag blivit sårad då jag varit lite för snäll och naiv. Till saken hör att en annan tjej har visat intresse för mig och en del av mig säger att jag ska gå vidare med detta,men jag kan inte sluta tänka på den andra tjejen.

Jag vet varken ut eller in längre och börjar må riktigt risigt själv.

Någon som har varit i samma sits eller själv varit i en depression som har några tips som kan få mig att förstå situationen bättre?

• Svar på tråden Deprimerad flickvän,hjälp!
  • Anonym (orkar inte)

När jag har varit deprimerad har jag dragit mig undan vänner för att jag inte orkar träffas. En depression kan göra en så enormt trött att man knappt orkar prata. Är det riktigt illa så kanske man bara ligger i sängen och inte orkar gå upp och duscha och ta på sig kläder och då blir det ju omöjligt att träffa nån. Även om man skulle fixa den biten så vill man inte utsätta nån annan för ens tråkiga sällskap.

Jag vet ju inte hur allvarlig din flickväns depression är och symptomen kan skilja sig åt lite mellan olika personer förstås.

Fråga henne om hon har kontakt med vården och får hjälp därifrån. Uppmuntra henne att söka hjälp om hon inte redan har gjort det. Fråga henne om du kan hjälpa henne på nåt sätt. Kanske köpa hem mat om hon inte klarar att gå och handla. Kanske hjälpa henne med disk och städning om hon inte klarar det. 

• Anonym (Mob)

Tack för ditt svar.

Jag har efter ett långt tjatande från min sida fått henne att gå till VC och fått antidepressiva,men hon vägrar gå och prata med någon,vilket jag verkligen tror att hon hade behövts.

Hon vill inte ha någon hjälp från mig.Jag var nog rätt påstridig i början och tyckte det var jobbigt när jag fick noll respons och uppmärksamhet.Men då kanske jag bara ska backa lite och låta henne ta kontakt när hon orkar.Är väll mest rädd för att hon inte ska göra det.

Ni som ätit antidepressiva ,hur lång tid tog det innan ni kände någon effekt?

• Anonym (orkar inte)

För mig tog det 4-6 veckor innan jag började märka skillnad. Men det kan ju vara olika för olika personer.

• ManiLund

Se till att hon får hjälp. Hon kan vara så nere att hon tycker hon förtjänar det som hon har det, att hon inte är värd bättre, eller så har hon inte kraft till nåt. Var stark och hjälp henne.

• Anonym (J)

Låter konstigt att hon fick mediciner utan att behöva göra tester och få en remiss till psykiatrin för mera tester och samtal..

Vad får hon för antidepp? Har för mig det tog någon månad innan de började hjälpa för mig iallafall.

• Anonym (Man)

Ge henne litet tid att vara för sig själv - men fråga henne om hon kan utfärda ett litet löfte om att höra av sig till dig när hon känner sig bättre.

• Ellisss

Vården är snabb att skriva ut antidep och det är inte alltid de hjälper tyvärr. Jag skulle råda henne att prata med någon och om medicinen inte fungerar, hon måste testa ett bra tag, så får hon prova en annan. Jag gick igenom en hel radda antidep innan jag fick den som hjälpte mig.

Men piller kan inte fixa allt, jag skulle råda dig att bryta dig innanför hennes skal, det blir oftast bara värre av att man är ensam med sina tankar. Försök att prata med henne, finns där för henne utan att ställa för mycket krav. Men du har rätt att ställa krav, nu är ju ni visserligen inte i ett förhållande längre men om ni blir det igen så kom ihåg att du med ska må bra, är man o ett förhållande delar man med sig av sig själv och får visa förståelse för den andra parten.

• Anonym (.)

Var påstridig trots att hon försöker avvisa dig. Det hjälper aldrig att isolera sig när man är deprimerad, det förvärrar bara depressionen! Jag fick antidepp när jag var deprimerad, men också samtal. För mig tog det tre månader innan jag kände effekt av antidepp. Det tog tid att ställa in rätt dos.

• Anonym (Mob)

Tack alla för era svar.

Jag försöker att vara där,hör av mig dagligen.Ibland får jag svar och ibland inte.Väldigt frustrerande när jag inte får svar,nu vill hon inte prata i telefon längre utan kommunikationen sker endast genom sms och hon vill inte träffas för det orkar hon inte.Känner mig maktlös och ledsen och frustrerad.Har förklarat att jag vill finnas där och att vi ska lösa detta,men får ingen respons längre.Jag har frågat om hon tycker att det är jobbigt att jag hör av mig, men hon säger att hon inte tycker det.Dock svårt att ha en vettig konversation via sms.

Just nu funderar jag på om jag ska backa och säga att jag finns här och att hon får höra av sig när hon mår bättre.Känner att det numera tar upp hela min vakna tid och jag har inte lust till ngt längre och jag sover jättedåligt.Jag vill vara starkare och klara av det,men jag vet inte hur mycket mer jag orkar,saknar henne något fruktansvärt varje dag.

Svar på tråden Deprimerad flickvän,hjälp!