• Förkunnaren

Får man jobba om man har fått avgångsvederlag?

Som rubriken lyder, får man det?

Efter min uppsägningstid gått ut kommer jag att få ett avgångsvederlag som täcker 6 månader, om jag under den tiden hittar ett annat jobb får jag då börja jobba där och samtidigt behålla mitt avgångsvederlag? Eller är det förbjudet?

• Svar på tråden Får man jobba om man har fått avgångsvederlag?
  • En glad tjej

Vad står i ditt avtal? Jag får avgångsvederlag just nu men arbetar på ett nytt jobb. I mitt avtal står det att jag inte får arbeta på konkurrerande verksamhet och det gör jag inte.

• Gladskit

Det beror helt på överenskommelsen. Är du bara arbetsbefriad? Eller samordnas avgångsvederlaget? Om det samordnas så innebär det att du får en summa men att man från den summan, räknar bort andra eventuella inkomster som du har.

• Ful Anka

Klart att du får. Det du inte har rätt till är a-kassa.

This is my life and I don't care
  • Sug min salta
    Ful Anka skrev 2015-03-21 15:07:37 följande:

Klart att du får. Det du inte har rätt till är a-kassa.

Men lilla du, varför skulle man inte kunna få a-kassa? Jag kan inte se någon som helst orsak till det. Men, vad vet jag .. jag har aldrig haft a-kassa.
  • Ful Anka
    Sug min salta skrev 2015-03-21 15:30:26 följande:
    Men lilla du, varför skulle man inte kunna få a-kassa? Jag kan inte se någon som helst orsak till det. Men, vad vet jag .. jag har aldrig haft a-kassa.
    Man får inte det för att man är avlönad via ett avgångsvederlag, vilket är ersättning i sig, lilla "Saltis". Det är som att få lön och a-kassa samtidigt, ingen skillnad, lilla "Saltis". 
    F ö vill jag att du går in i Helkroppstråden och tittar lite, gärna kommentera också. Gör du det så ska jag köpa pop-corn. 
    This is my life and I don't care
  • BuoBä

Det beror helt på vad avtalet för avgångsvederlaget säger.

En bekants förra jobb ville sluta betala när han fick nytt jobb, men avtalet sa inget om det så de fick snällt fortsätta betala.

En annan bekant hade en paragraf om att avgångsvederlaget upphörde vid nytt jobb, så hon valde att vara ledig i 6 mån trots att hon fick nytt jobb nästan direkt. Det nya jobbet fick helt enkelt vänta på henne.

I vissa fall kan man hamna i "karantän" för att man inte ska kunna ta med känslig kunskap till konkurrerande verksamhet. Då får man inte börja jobba, men det bör i så fall stå redan i anställningsavtalet att såna regler tillämpas.

• Förkunnaren
    Gladskit skrev 2015-03-20 08:23:51 följande:

Det beror helt på överenskommelsen. Är du bara arbetsbefriad? Eller samordnas avgångsvederlaget? Om det samordnas så innebär det att du får en summa men att man från den summan, räknar bort andra eventuella inkomster som du har.

Det står att jag är arbetsbefriad under uppsägningstiden, sedan står det: 

"I samband med att NN avslutar sin anställning erhåller hon ett avgångsvederlag motsvarande 6 månadslöner, x kronor. På avgångsvederlaget gör inbetalning av fulla sociala avgifter vilket innebär inbetalning till allmän pension samt till tjänstepension. Avgångsvederlaget utbetalas som ett engångsbelopp. Någon avräkning för eventuellt andra inkomster skall inte göras av xx (arbetsgivaren)."

Svar på tråden Får man jobba om man har fått avgångsvederlag?