• Sofiya

De här med att pumpa och amma, hjälp!?

Heej! Jag har helammat nu i 11 veckor och de har gått jättebra, haft sprängfyllda bröst och kommit massor. Tills typ nu.. Visst anpassar sig mjölken efter behov, och antar att min lilla pojke vill ha mer nu. Han nöjer sig inte med ett bröst längre och knappt båda, och jag känner hur brösten är tommare.. Senaste veckan har han ibland varit helt hysterisk och vi har inte förstått varför,tills jag igår kopplade att han kanske va hungrig/ville ha mer mjölk. Då gav jag honom ersättning i flaska för första gången och han sluka den och blev tvärnöj så då är de såklart de. Gjorde samma sak inatt när han inte blev nöjd, ammade först och kompensera med ersättning (drack bara 40ml ersättning). Men istället för ersättning vill jag pumpa bröstmjölk och ha i reserv, men hur gör ni??? pumpar nu och fått ut 80 ml på 15min men nu tog de stopp.. Och snart vaknar han och är hungrig och brösten är tomma,,, hur gör ni? Måste jag kompensera med ersättning tro? Kraaam!!

• Svar på tråden De här med att pumpa och amma, hjälp!?
  • JazzKermit

Kontakta en amningsmottagning! Men jag kan ju flumma lite under tiden du gör det...! Han är säkert inne i en tillväxtfas och behöver mer men det tar ju att tag innan brösten ställt in sig på det. Om du ger ersättning istället för amning så förstår ju iaf inte kroppen att det behövs mer, för att producera mer behöver du amma oftare. Typ varannan timme, hur ofta ammar ni nu? Om du vill pumpa så gör det efter att han ammat, sitt 10 min på varje bröst. (För att stimulera, om han fortfarande är vrålhungrig kan maken ge ersättning medan du pumpar) Om/ den mjölken du får ut ger maken (partnern) medan du pumpar efter du ammat nästa gång... Osv! Detta är det vi har fått göra vid ett par omgångar med första barnet. Andra har lixom inte haft några såna faser..? Hoppas att det ordnar sig!

• Sofiya

Tack för svar.. Jo han äter varannan /tredje timme dygnet runt och har alltid gjort.. Han var liten vid födseln och är fortfarande liten men han följer son kurva men inte mer. Min barnmorska sa att jag skulle ta ersättning efter amningen så han blir nöjd för han måste gå upp i vikt! Men ska försöka få igång produktionen massor igen, ska amma som vanligt och pumpa på de! Nu fick han lite ersättning efter brösten, vill inte ha en ledsen hysterisk bebis ?

• jennyz

Jag gjorde så att jag ammade, sedan pumpade jag, sparade det och gav som extra vid nästa amning osv, efter ung tre veckor hade jag tillräckligt produktion, mest troligt tidigare men vågade inte lita på det förrän då, min dotter har också varit liten hela tiden, följt sin kurva en bra bit under normala...hon föddes två veckor för tidigt med snitt som blev akut så amningen kom igång sent, men till slut så... ð???
    Så här 1,5 år senare tänker man på hur man orkade, matning var tredje timme ung, amning, pumpning, rengöra pumpen, detta tog typ en timme, sedan matning igen efter två timmar!!

• Dockan

Tänker följande... han är liten, men är han trött också? Somnar ifrån amning? Annars kan du ju testa att ge tre bröst (hö, vä, hö).? Istället för att pumpa. Inget stimulerar ju brösten lika effektivt som sin bebis och du slipper dona med något annat. Mjölk nybildas ju hela tiden. Blir aldrig tomt, bara flödar långsammare.... så är han inte liten och försvagad så han somnar ifrån kanske han orkar amma upp din produktion istället?

Var försiktig att flaska om du vill helamma.... Ge på kopp?

Kolla in:

Amningshjälpens hemsida - Allt från A till Ö

Kolla aktiv amning och bröstkompressionef

Maila, ring någon om råd där. ???? Dom är så kunniga och goa att få råd från.

Om du ger ersättning ge hellre många små portioner men mata tätt. Amma, 15 ml ersättning, amma 1,5 senare igen ge 15 ml... Osv. Annars sover ju liten bort amningstillfällen om du vill öka produktionen. :)

Att pumpa extra är även bättre nattetid då du har mer mjölkbildande hormon då. :)

• Sofiya

Ja alltså jag ammar tre bröst, men tillslut blir kan skitarg de inte kommer nått och släpper, letar desperat, släpper.. Hysterisk. Men då jag ger ersättning efter äter han bara typ max 30-40ml.. Åh de e så svårt å veta hur mkt han får i sig från bröstet, ibland sprutar de, ibland tomt.. Ja min ligger också under kurvan, men alltid gjort, fick gå på massa tillväxtultraljud, men han mådde jättebra å allt va bra han var bara liten... Vilket både jag och min kille var! Han kom 4dagar innan bf och vägde 2800g (6jan), nu väger han ca 4300..så de vore bra om han la på sig lite hull!

• Sofiya

Och Njae,, när han är vaken Är han jätte pigg, men han sover rätt mkt! Har testat pumpa efter har ätit, men då får jag inte ut ngt!

• elvira78

pumpa var 3:e timme dagtid så kommer du ha massa mjölk över som du kan spara i kyl eller frys och använda till natten. Jag pumpade och gav min son enbart bröstmjölk i över ett år. Satsa absolut på Medelas freestyle double som pump. Värt varenda krona

• Dockan

Mm okej, ingen kan ju din bebis så bra som du. Så gör som du känner det funkar. :)

Svar på tråden De här med att pumpa och amma, hjälp!?