• Tribute

    Sjukskriven pga illamående - Ersättning?

    Hej,

    Är gravid i vecka 17. Jag hade verkligen hoppats slippa vara sjukskriven och krångla med sjuklön men har nu varit hemma i två veckor pga extremt illamående. Jag har gått ner sex kg sedan förra måndagen och väger mindre nu än då jag blev gravid.

    Jag jobbar inom ett särskilt yrke och har ej lunchrast utan får värma mat i mån av tid och jobba medan jag äter den. Att stressäta, som jag måste på jobbet, är ett säkert sätt att bli illamående. Sitter i telefonen så det går inte att springa på toaletten när som helst. Förutom detta är jag orkeslös och har svårt att hålla tempot uppe, något som är viktigt hos oss.

    Det finns ingen möjlighet att flytta mig till andra arbetsuppgifter. Jag känner mig inte tillräckligt bra för att jobba nu när de två veckorna som ligger på arbetsgivaren är över. Jag VILL jobba men ser inte att jag kan just nu. Vill helst vara sjukskriven så kort tid som möjligt men vill samtidigt inte riskera mitt och barnets hälsa. Tror du att det blir några problem med att få sjukersättning beviljad med ovanstående bakgrund? Jag har aldrig tidigare behövt få sjukersättning från Försäkringskassan så jag är orolig för att stå utan inkomst eftersom jag inte vet hur det går till.

  • Svar på tråden Sjukskriven pga illamående - Ersättning?
  • Försäkringskassan

    Hej,


     


    Vi kan endast svara på generella frågor om sjukförsäkringen i detta forum.


    När vi bedömer rätt till sjukpenning så utgår vi från din arbetsförmåga. Under de första 90 dagarna av en sjukskrivning så kan du ha rätt till sjukpenning om du inte kan utföra ditt vanliga arbete.


     


    Mer information om sjukpenning och hur vi bedömer arbetsförmågan kan du hitta i faktabladet: Sjukpenning


     


    Du är även välkommen att kontakta oss på Kundcenter på 0771-524 524.


     


    Hälsningar


    Claudia, handläggare

Svar på tråden Sjukskriven pga illamående - Ersättning?