• nadiana

Vecka 16 nu - vaccinera mot influensan?

Jag fick rådet av min barnmorska vid inskrivning att vänta med eventuell vaccination tills jag gick in i vecka 16 och se hur influensasäsongen hade utvecklat sig.
    Enligt Smittskyddsinstitutet räknar de nu med att om 3 veckor kommer säsongen i princip vara helt över, och det tar ju 2 veckor innan vaccinationen fått full verkan, så enligt dem är risken väldigt liten om två veckor. Plus att årets vaccin inte varit fullt så effektivt som de hoppats.

Hur gör ni andra som väntar barn i början av september?

• Svar på tråden Vecka 16 nu - vaccinera mot influensan?
  • MeAngeleyes

Tror inte dom vaccinerar mot influensan längre iom att toppen redan nåtts!

Isånafall blir ju valet enkelt!

• Sommar15

Jag fick andra direktiv, att jag skulle vänta tills efter vecka 18 men att det då rekommenderades att vaccinera trots att säsongen börjar gå över, just eftersom bebisen får en liten del av vaccinet i sig också som kan skydda den mot nästa säsong. Så jag ska ta vaccinet på måndag, finns inte drop in längre men har bokat tid. Jag är av den åsikten att vaccin är viktigt och att det inte kan skada.

• nadiana

Tack för input!

Pratade med barnmorskan imorse, och hon tyckte inte det behövdes eftersom säsongen är i princip slut, och iom att bebisen inte föds förrän till "nästa" säsong, kommer det vara nya typer av influensor som florerar nästa vinter.

Väljer att lita på hennes och Smittskyddsenhetens råd, magkänslan ger en bra känsla nu, och det tror jag ör viktigast, att man själv känner sig trygg med det man till slut bestämmer sig för, oavsett om det blir att vaccinera sig eller inte.

Svar på tråden Vecka 16 nu - vaccinera mot influensan?