• Äldre 20 Mar 11:55
    1671 visningar
    6 svar
    6
    1671

    Utomkvedshavandeskap och ont

    Jag fick ett utomkvedshavandeskap i mitten av december. Det var bland det värsta jag varit med om! Så mycket fysisk och psykisk smärta.

    Det som oroar mig nu är den fysiska smärtan som inte försvinner. Det är 3 månader sedan jag blev titthålsopererad (fick behålla allt men ena äggledaren delades och syddes ihop igen) men har fortfarande då och då molande värk i magen. Mina prover var bra och på ultraljudet hittades inget konstigt och doktorn tyckte allt var normalt under omständigheterna. Men hur länge ska det behöva göra ont? Hur lång tid tog det för er som varit med om samma sak?

  • Svar på tråden Utomkvedshavandeskap och ont
  • Äldre 20 Mar 12:38
    #1

    Hej!

    Så tråkigt att höra att du råkat ut för detta. Jag fick också x i januari i år, däremot tog de bort hela min äggledare vid titthålsoperationen så vet inte om jag kan göra dig så mycket klokare. Den fysiska smärtan för mig gick bort bara på några veckor, fick sen tillbaka mensen 5 veckor efter operationen. Det enda som verkar ha ändrats rent fysiskt (förutom att jag bara har en äggledare kvar) är att jag kände av senaste ägglossningen betydligt mer än vad jag brukar.

    Frågade du din läkare hur länge hen trodde att det skulle göra ont? Fungerar din mens-cykel som vanligt igen? Till mig sa de att jag alltid kunde ringa dit om jag undrade något eller kom på frågor jag missat att ställa. Så om du är orolig/less på att det gör ont tycker jag du ska höra av dig till dem igen.

    Hoppas det blir bättre snart! Ta hand om dig

  • Äldre 20 Mar 12:45
    #2

    Du kan ju ha sammanväxningar som gör ont, ta kontakt med läkare.

  • Anonym­1098
    Äldre 20 Mar 15:42
    #3

    Hej! Va tråkigt för dig! Jag har själv gått igenom ett utomkvedshavandeskap för snart 4 år sedan. Blev titthålsopererad efter misslyckad Methotrexatebehandling, har kvar båda äggledarna. Jag hade kvar huggande och molande smärta i perioder i över ett år efteråt. Det gjorde mindre ont och blev längre och längre mellan gångerna ju längre tiden gick. Nu kommer jag inte ihåg senaste gången jag kände av det. Allt såg normalt ut vid ultraljud och läkaren misstänkte sammanväxningar. Då jag har IBS ville de inte undersöka det för då krävs titthålsoperation igen och det kan göra sammanväxningarna ännu värre och skapa nya när man har magproblem. Jag brukar ha ont i magen så jag var liksom van... och jag vågade inte ta risken att göra det värre. Har du stora problem eller är orolig tala med läkare igen och se om de kan göra något.

  • Äldre 20 Mar 20:33
    #4

    Min läkare jämförde min operation med när han själv opererade ett ljumskbrock när han var ung. Han sa att det tar tid att läka ihop. Kanske är nå sammanväxningar då...

  • Äldre 20 Mar 20:39
    #5

    Mensen fungerar som den ska. Dom sa till mig också att det bara var att ringa men får lite känslan att barnmorskorna inte kan så mycket om operationen och läkaren nästan dumförklarade mig för att jag hade bokat en tid för undersökning.

  • Anonym­1098
    Äldre 21 Mar 13:19
    #6

    Det tar tid för kroppen att läka, läkaren nämnde sammanväxningar när det gått 5 månader efter operationen och jag fortfarande hade ont i perioder. Är jobbigt när man är mitt i det men en dag upptäcker man att det inte gör lika ont och att det blir glesare mellan perioderna.

Svar på tråden Utomkvedshavandeskap och ont