• Anonym (Orka!?)

Orangea kuvertet - fattar fan ingenting!

Fick det orangea kuvertet i låddan. Det står att jag har insamlad pension. HUR är det möjligt när jag varit hemmafru sedan gymnasiestudenten!?

Jag orkar inte med en massa krångel med att nån annan idiot räknat fel och jag får sota för det sen.

Förklara för mig, tack!

• Svar på tråden Orangea kuvertet - fattar fan ingenting!
  • Anonym (Orka!?)
    Tines skrev 2015-03-20 21:35:37 följande:

Alla har en garantipension, även om man inte har jobbat.

Varför är du så arg?

Därför att jag befarade att någon räknat fel och att jag får betala en massa pengar i slutänden.

Hur mycket är det rimligt att man har i garanti då, om man är mellan 25-30 år?
  • Anonym (Äsch!)
    Anonym (Orka!?) skrev 2015-03-20 21:39:49 följande:
    Därför att jag befarade att någon räknat fel och att jag får betala en massa pengar i slutänden.
    Det  är omöjligt få för mycket av de skäl du anger. Pensionen grundar sig på garantinivå,hur mycket man arbetat och hur mycket man tjänat och sen kan man ha pensionsförsäkringar privat. Du behöver inget göra om du inte vill,men arbetar du inget alls före 65 får du lägsta möjliga pension. Den är runt 8000:- före skatt tror jag. Jag skiter helt i mitt orangea kuvert,rent deprimerande läsning!  
  • Anonym (Orka!?)
    Anonym (Äsch!) skrev 2015-03-20 21:45:02 följande:

Det  är omöjligt få för mycket av de skäl du anger. Pensionen grundar sig på garantinivå,hur mycket man arbetat och hur mycket man tjänat och sen kan man ha pensionsförsäkringar privat. Du behöver inget göra om du inte vill,men arbetar du inget alls före 65 får du lägsta möjliga pension. Den är runt 8000:- före skatt tror jag. Jag skiter helt i mitt orangea kuvert,rent deprimerande läsning!  

Jag är mellan 25-30 år, har aldrig petat på arbetslivet och i pappret står det att jag har 195 300:-. Kan det verkligen vara rätt räknat!?
  • Långbenopluto
    Anonym (Orka!?) skrev 2015-03-20 21:51:14 följande:
    Jag är mellan 25-30 år, har aldrig petat på arbetslivet och i pappret står det att jag har 195 300:-. Kan det verkligen vara rätt räknat!?
    Ja, det stämmer, det är summan som delas i ett visst antal månader på ett antal år... så du får ca 7-8000 kr/mån som pensionär. Inte särskilt mycket.... du bör börja jobba snart eller spara privat till din pension för att få ett drägligt liv som gammal.
  • Dixie

Varför skulle du få betala något? Detta handlar ju om vad du får ut när du går i pension.

Har du fått föräldrapenning? Har för mig del av fp är pensionsgrundande.

Anonym (Orka!?) skrev 2015-03-20 21:39:49 följande:

• Anonym (Orka!?)
    Tines skrev 2015-03-20 21:57:18 följande:

Ja, det stämmer, det är summan som delas i ett visst antal månader på ett antal år... så du får ca 7-8000 kr/mån som pensionär. Inte särskilt mycket.... du bör börja jobba snart eller spara privat till din pension för att få ett drägligt liv som gammal.

Jag sparar i fonder.
    Dixie skrev 2015-03-20 21:57:40 följande:

Varför skulle du få betala något? Detta handlar ju om vad du får ut när du går i pension.

Har du fått föräldrapenning? Har för mig del av fp är pensionsgrundande.

Ja. Har dock dagar kvar att ta ut.
  • Anonym (Orka!?)

Så, vadå, jag kommer att få typ 7000:- i månaden från det att jag går i pension? Oavsett om jag arbetar eller ej?

Vilken käftsmäll åt alla knegare.

• Anonym (Äsch!)
    Anonym (Orka!?) skrev 2015-03-20 22:00:19 följande:
    Jag sparar i fonder.

Ja. Har dock dagar kvar att ta ut.
    Och fonderna går så bra att du kommer ha kvar tills du blir pensionär?
  • Långbenopluto
    Anonym (Orka!?) skrev 2015-03-20 22:02:38 följande:

Så, vadå, jag kommer att få typ 7000:- i månaden från det att jag går i pension? Oavsett om jag arbetar eller ej?

Vilken käftsmäll åt alla knegare.

Ja... det kallas garantipension.

Men varför är det en käftsmäll?
Svar på tråden Orangea kuvertet - fattar fan ingenting!