• Jesssssica

Kan man stämma en privatperson? (Vår mamma)

Jag ska försöka göra en lång historia kort.
    Min mamma har försatt min lillebror i skulder genom att beställa varor i hans namn och med hjälp av att stjäla hans legitimation senare hämtat ut varorna.
    Lillebror var ovetande om detta tills det en dag kom en räkning som mamma inte hunnit gömma undan ( det visade sig senare att det var många räkningar som gömts undan).
    Vi fick ta snabb kontakt med socialen för att få ut honom ur boendet och lillebror fick sedermera hjälp med betald hyra i en ny lägenhet.
    Jag polisanmälde vår mamma i december 2013 men ingenting har skett. Jag har varit i kontakt med chefen på bedrägerienheten som förklarar för mig att ärendet ligget i hög och kommer att handläggas när en handläggare finns ledig. Han valde att inte säga det ordagrant men kringgick sanningen vilken är att brottet med största sannolikhet kommer att preskriberas innan en handläggare hinner ta tag i det.
    Så kvar står nu min lillebror med mängder av skulder han inte orsakat sig själv och vår mamma lever loppan på krogen.
    Vad kan vi göra? Jag funderade på att om vi skulle stämma henne i Tingsrätten men gör det någon nytta? Hur går det till? 
    Ni som är insatta i denna form av juridik får gärna komma med alla tänkbara förslag ni har för att hjälpa min lillebror vars liv rasat samman.
  • Svar på tråden Kan man stämma en privatperson? (Vår mamma)
  • Birgitta02

Hon har begått ett brott och jag tycker du ska fortsätta prata med polisen. Visst kan du stämma henne och dra henne inför rätta som  ett civilt ärende men risken finns att du förlorar och då får du betala rättegångskostnaderna. Det är inte värt det.

Jag vet inte hur lång preskriptionstiden är för den här typen av bedrägerier och identitetsstöld, men det kan polisen svara på.

• Jesssssica
    Birgitta02 skrev 2015-03-21 15:01:11 följande:

Hon har begått ett brott och jag tycker du ska fortsätta prata med polisen. Visst kan du stämma henne och dra henne inför rätta som  ett civilt ärende men risken finns att du förlorar och då får du betala rättegångskostnaderna. Det är inte värt det.

Jag vet inte hur lång preskriptionstiden är för den här typen av bedrägerier och identitetsstöld, men det kan polisen svara på.

Det är svårt att svara på eftersom att det är svårt att veta om brottet som anses begånget är bedrägeri eller bedrägligt beteende. Bedrägligt beteende är enbart 2 år medan bedrägeri är 5 år men man räknar ju från när brottet begicks, det första begicks någon gång under 2011. 

Vi har mer eller mindre tappat all hopp om att få hjälp från polisen och skulderna fortsätter att växa trots att vi uppvisat polisanmälan hos inkassobolagen.
    Det är en stressfaktor som tär på min lillebror och för varje brev som dimper ner i brevlådan försvinner en liten bit av hans livsglädje.

Att vi skulle förlora är osannolikt, vi har ett skriftligt erkännande från vår mamma.
  • Birgitta02

Tycker du skall tala med en advokat eller insatt jurist. Ofta har de en halvtimmes eller timmes gratis rådgivning. De kan se vilka chanser du har.

• XEmmabus

För att inkassobolagen / fordringsägare ska kunna kräva in fordran via Kronofogden krävs en exekutionstitel. Det kan de endast få genom att ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogden eller lagsöka att få en dom i Tingsrätt. Sker detta ska din bror bestrida när han får ett föreläggande. Då måste tingsrätten "utreda" för att det ska bli en exekutionstitel och det är högst osannolikt att de utfärdar någon då din bror kan uppvisa polisanmälan samt erkännande från sin mor.

Eftersom ni kontaktar inkassobolagen och andra fordringsägare så fort ni får vetskap om en felaktig fordran så är det inte så stor risk att de gör bedömningen om att de vill gå vidare. Men OM de gör det så kan du lugna din bror med att han alltid kommer att få chansen att bestrida.

• The Sneakier John Doe

Fördelen med att gå via polisen är att det offentliga står för rättegångskostnaden. Men om dom släpar benen efter tycker jag absolut att ni ska dra det civilt. Borde inte vara så svårt att vinna. Ser ut som ett solklart fall av en s.k. "ren förmögenhetsskada". Men ni måste ta reda på hur mycket pengar det rör sig om så att din bror får ersättning för hela skadan.

Svar på tråden Kan man stämma en privatperson? (Vår mamma)