• Elwynia

Ont PÅ halsen

Hej!

Jag är livrädd just nu. Har under en period haft ont PÅ halsen, alltså inte i halsen utan på den. Jag har stretchat för att se om det är en muskel, men det verkar det inte vara för det gör inte ont när jag sträcker ut. Har googlat men blir inte ett dugg klokare. Jag pluggar och lever väl ett relativt stressigt liv. Har förmodligen även en släng av hälsoångest, det är alltid någonting nytt. Men det här känns på riktigt jobbigt. Någon som kan ha en aning om vad detta är? Känns som om allt avfärdas som "stressrelaterat" hos läkaren, och det kanske det är. Om det inte lägger sig snart kommer jag söka läkarhjälp, men känner att jag vill ha lite respons såhär på helgen.

• Svar på tråden Ont PÅ halsen
  • Jag är bara jag

Kanske bara svullna lymfkörtlar? Eller något förstorad sköldkörtel? Eller bara stress som sagt. Det mesta man drabbas av är ofarligt och kräver inte läkarvård,men sök du om du verkligen vill kolla upp det.

• Elwynia

Okej! Jag har funderat på förstorad sköldkörtel. Vi har struma i familjen nämligen. Men som sagt, jag är stressad av bara tusan. Bör tilläggas att jag är 25. Vet inte om det spelar någon roll.

Det verkar dock som om stress kan ge en jäkla massa fysiska symtom. Det jag har nu kommer och går i perioder, vilket får mig att tänka att "äsch, det ger sig snart" och då söker jag inte läkare. Det kanske är dags. Även om det "bara" är stress.

• isaswe

Som tidigare nämnts kan det vara sköldkörteln. Fick själv svullen sköldkörtel pga stress, men det syntes ju också.

Visade sig vara en cysta i sköldkörteln som man tömde och så var det bra med det.

Det som jag fick uppstår plötsligt; två-tre dagar, och kan gå över av sig själv men oftast dränerar man (gjorde inte ont).

Var gör det ont? Är du svullen?

• isaswe

Kan tillägga att någon dag innan det blev svullet kändes det precis som att jag sträckt någon halsmuskel eller sovit konstigt.

• Elwynia

Jag kan inte se att det är svullet i alla fall! Jag har fått för mig alla möjliga anledningar, typ att aortan skall brista, att jag har cancer i halsen, ja, allt möjligt. Åkte du in akut eller ringde du VC?

• Elwynia

Och det gör ont på vänster sida av halsen, upp mot vänster sida av käken. Men inte ända upp i käken.

• isaswe

Förstår precis hur du känner. Var lika panikslagen jag. Jag kunde känna sköldkörteln och se när jag lutade huvudet bakåt.

Gick till vårdcentralen utan bokas tid och fick komma in ändå; jag för att det var svullet och de var lite oroliga över andningen. Fick remiss och veckan efter vad jag på undersökning på NÄL (sjukhus). Så det gick fort, vilket var skönt.

Vi ringde även 1177 och även de var mest oroade över andningen, men som i mitt fall inte påverkades.

Blir sköldkörteln förstorad kan det ju trycka på luftrören.

Så gå till VCT och kolla upp det. Stressen gör det bara värre, i alla fall psykiskt. Oftast är det inget farligt ändå.

• Elwynia

Okej! Då skall jag avvakta till måndag och ringa VC. Ringer 1177 nu ikväll också, för säkerhets skull. Jag har väldigt spända axlar också, så det kan ju vara någon nerv eller muskel som säger ifrån. Skall ta en titt i spegeln en extra gång för att se om jag är svullen. Tack så jättemycket för all info! Verkligen!

• isaswe

Gör så. Stress och oro påverkar så mycket mer än vi tror, men det blir inte bättre av att inte göra något.

Och mitt i all oro så googlar man och helt plötsligt får för sig att man är döende. Jag gjorde exakt likadant.

Det är bara att fråga på och hjälper dig gärna till. Hoppas att det går bra och att det bara är någon muskel som bråkar. Uppdatera gärna när du vet vad det handlar om.

Krya på dig!

• Elwynia

Jag försökte ringa 1177 men utan vidare framgång. Det är tydligen många som känner sig sjuka såhär på kvällskvisten. Jag hittade dock en länk vilket lugnade mig en aning.

m.direktpress.se/sv/uppsalatidningen/Bloggar/Traninghalsa/2013/Januari/2013-01-03/

Jag vet ju om att det finns muskler i halsen, men inte visste jag att de kunde påverkas så pass. Nu har jag ju åtminstone lyckats lokalisera smärtan och det känns faktiskt som om det är denna muskel. Jag har masserat den och efteråt gör det ondare, och det kanske jag borde ta som någonting negativt men det gör jag faktiskt inte. Det bekräftar ju att det är en muskel det rör sig om (hoppas jag!) och ingen otäck struma eller knasig pulsåder. Vad tror du om detta? :)

• Jag är bara jag

Fullt möjlig teori! Vid stress kan vilka knasiga muskler som helst knyta ihop sig-oftast helt omedvetet.

• isaswe

Fick inte länken att funka..

Sköldkörteln sitter centrerad i mitten precis ovanför där nyckelbenen möts. Så har du inte ont/svullen där är det nog inte sköldkörteln som är felet. Detsamma gäller lymfkörtlarna, som sitte mer på sidorna av halsen men man kan känna dem om de är svullna.

Men det är betydligt mer rimligt att du spänt dig under en längre tid och därmed fått ont i en muskel.

Ring till din vårdcentral på måndag och kolla upp det (om det inte blir akut så klart).

• Elwynia

Det har nu gått några dagar och jag har inte känt av det alls. Förrän idag, då det slog till med ny kraft igen. Jag tror att detta beror på spända muskler då jag igår satt i 13 timmar med plugg. Idag har jag suttit ytterligare 8 timmar och det stramar något förfärligt. Inte mycket att göra åt saken förutom att stretcha samt ta en värktablett.

Svar på tråden Ont PÅ halsen