Jag har inga syskon men jag är inte heller ett ensambarn. Jag är ett endabarn.En person är inte ensam för att den inte har några syskon. Det tycker jag är och viktigaste att tänka på. Endabarn alltså, inte ensambarn.
Jag har inte i någon större utsträckning funderat över hur det skulle vara att ha syskon. Inte heller har jag saknat syskon. Det där har inte någonsin varit ett problem.Troligtvis för att ingen har gjort det till ett problem.Gör det inte till ett problem, det är vad det är. Något hål i hjärtat har jag verkligen inte haft och har det inte nu heller.
Detta med att du inte kan uppfylla din dotters önskan om ett syskon. Förklara för henne hur det ligger till, avdramatisera. Gör det inte till en grej som du måste kompensera för. Det kommer bara att bli dåligheter av det i slutändan. Det har jag sett hos en kusin, också hon endabarn. Det blir lite svårt att fungera som vuxen om ens föräldrar curlat och gjort allt för att uppfylla ens önskningar. Mötet med verkligheten blir så hårt då. Bespara din dotter det.
Projicera inte dina drömmar och önskningar på din dotter och förvänta dig att hon ska uppfylla dem. Låt henne bli den hon är och låt henne göra sina egna val. Uppmuntra och utmana men inte uppmana. Det där är saker jag fått kämpa med i vuxen ålder, och som jag tror hade kunnat bli annorlunda om jag haft syskon och vi varit fler som skulle ha uppmärksamhet.
Som jag ser det, och detta är min högst personliga upplevelse, är min stora fördel att jag som enda barn tidigt lärt mig att ta konsekvenserna av mina handlingar. Det fanns ju inga syskon där att skylla på! Det har medfört att jag idag tänker igenom saker innan jag fattar ett beslut och noga lyssnar på mig själv, så att beslutet blir det rätta för mig. Jag kan också fatta beslut som inte är så smarta, men då vet jag att de får en konsekvens och att jag får vara beredd på att ta den. Jag har också blivit bra på att underhålla mig själv och att kunna vila i det tråkiga, vilket faktiskt är nödvändigt för att kunna uppskatta det icke-tråkiga.
Det är vad jag kan komma på rent spontant. Fråga gärna om det är något mer du funderar på, svara efter förmåga.
/K, nöjt endabarn